"

Reptilfreaks.no > Herptiler (reptiler og amfibier) > Reptiler > Øgler > Agamer Skjeggagam trenger litt Tips og råd (Første gang)

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 19-07-2012, 21:57   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Jul 2012
Sted: Norge
Alder: 29
Meldinger: 8
Question trenger litt Tips og råd (Første gang)

jeg har lest og sett rundt på formuer i snart 4 måneder og kan en del om sjeggiser og har plan på og skaffe en snart.

men jeg trenger noen råd fra erfarne eiere.

1# Hvilke typer frukt & grønt spiser de (helst med produktnavn/merke)

2# er dette lys settupet bra, 1 eller 2 Lysrør (dagslys uten UV) og ett Uv kraftig spot Megaray eller noe) kom gjerne med forslag eller hva jeg kan gjøre bedre. tror terrariet kommer bli 150-160x60x60

3# hvilken type bunn trives en sjeggis seg bra i men er lett og holle ren, og vill ikke grise til rommet mitt hvis jeg tar den ut av terrariet.

4# er det en bra ide og ha et *vannhull* eller en liten del av terrariet som enn liten damm ( det kommer være en liten plastik deler slik att det den går på og slikt ikke blander seg ut med vannet,)

5# hvor får man kjøpt kalk til og legge på sirser og insekter man mater den med.

og er det noen tips og heads upp bøker manualer

og hvis dere har noen andre råd eller tips så hadde det vert kjekt og vite/lese for man kan aldri vite for lite om dyret man skal kjøpe/eie,

-Hybridz0rz
hybridz0rz er offline   Svar med sitat
Gammel 19-07-2012, 22:09   #2
Reptilfreak

jre92 sin avatar

Medlem siden: Jun 2012
Sted: tromsø
Alder: 26
Meldinger: 158
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (3)
Standard

velkommen til forumet

om du ser oppe til høyre på siden et det noen som heter faktablad. prøv å se dær. (la ikke merke til det selv med det første heller) kan stå mye nyttig info.

ellers kan du prøve å søke etter care sheets på google.
jre92 er offline   Svar med sitat
Gammel 19-07-2012, 22:10   #3
Reptilfreak

Medlem siden: Jul 2012
Sted: Norge
Alder: 29
Meldinger: 8
Standard

Takker ;D skal lese litt.
hybridz0rz er offline   Svar med sitat
Gammel 19-07-2012, 23:03   #4
Reptilfreak

jre92 sin avatar

Standard

bare hyggelig d lykke til
jre92 er offline   Svar med sitat
Gammel 10-10-2012, 08:34   #5
Reptilfreak

Medlem siden: Aug 2012
Alder: 19
Meldinger: 3
Standard

Hei jeg lurte på hvilken type vannskilpadder jeg bør ha? Jeg har veldig lyst på Caramel P
elias er offline   Svar med sitat
Gammel 10-10-2012, 11:12   #6
Reptilfreak

jre92 sin avatar

Standard

du e 13 år, det kreves mye for å ta vare på skillpadder for at di skal ha det bra. om du skal ha det fulle ansvare så må du sørge for at foresatte kan ta vare på den når du reiser bort osv. du må også ha råd til å skaffe alt utstyret du trenger for dette.

husk at du må lage egen tråd å ikke kommentere i en gammel tråd om du lure på nåkka.
Gammel 10-10-2012, 20:21   #7
Reptilfreak

Lenxx sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Sted: Bergen
Meldinger: 947
Standard

Jeg svarte deg på akkurat det samme i en annen gammel tråd du vekket til live HER...
Lenxx er offline   Svar med sitat
Gammel 23-10-2012, 15:39   #8
Reptilfreak

Bluemarble sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Sted: Finnmark
Meldinger: 988
Standard Svar til hybridz0rz

Først vil jeg si at jeg er ingen ekspert, men har hadd skjeggis i noen år og det synes jeg var suseksivt

1. Frukt og grønnt. Jeg ga min følgene: Salat (grønn) kinakål, gulrot(revet) paprika, agurk,spinat og brokkoli. Jeg fikk høre engang (husker ikke hvor) at bredden på bitene av foret ikke skulle være større enn det dyret er mellom øynene og jeg har liksom holdt meg til den regelen. Merket jeg brukte var "firstprice" o.l -jeg er litt fatting. Sålenge det er ferskt og grønnt og skylt (slik at det ikke er pestisiler igjen) så går det greit med de billige varene. Som frukt liker den eple og pære godt.
Du får også kjøpt tørrfor for skjeggiser. Det er et svært godt sammensatt og da kan de ha det som "basisfôr" som de har tilgang på hele tiden (ps jeg har hadd best erfaring med at dyret liker best det foret med farger på, man kan event. blande to typer om man vil) utover det vil den få insekter og salat som er drysset med vitaminer i ny og ne

2. Lys oppsettet mitt var som følgende. To fullspekter UV lysrør repti glo 0.2 og ett repti glo 10.0 det siste er sterk UV for ørkenlevende arter. Jeg hadde dette i en helt enkel lysarmatur 36W og jeg hadde varmematte under ca 1/3 av terariet og jeg hadde en "spott" for intens varme på ett pungt. En såkalt solingsplass. Du kan kjøpe den både med og uten UV i Spotten min var noe som heter infrarødt(?!) Det er slikt rødt lys som ikke plager di... Du kan deved ha det på om natta for å se på dyret. Jeg hadde ca like stort terarie som det du har og det er ok til en skjeggis.

3. Som bunnlag kan du teoretisk sett bruke noe så enkelt som avispapir, men det er ikke så fint da... Siden skjeggis er fra ørken vil finkornet sand være det beste. Det som er viktig er å kjøpe sand som ikke er farlig å spise. Dyret kan få forstoppelse og dø hvis den spiser "vanlig" sand. Du får slik spesial sand i alle tenkelige farger, jeg tror jeg hadde sort sand med blåskjær og glitter mot en ellers signalrosa rosa innredning med kunstige palmer

4. siden en skjeggis er fra ørken skal de ha det rellatift tørt, men de bør ha en vannskål som de får plass oppi. De liker å bade når de er i ham skiftet. Plasser vannet på den kalde enden av terariet. Du kan også spraye dyret med vannflaske for de drikker også dugg av huden sin. Siden det er ørkendyr og der er det lite vann har tom. rynkene i huden slik funksjon at det leder kondens fra kroppen mot munnen.

5. Denne nettbutikken har stort sett alt du trenger: Terrarieutstyr eller på denne: http://www.bristols.no/categories/terrarie

Ellers så finnes det god info på nett. både norske og utenlanske sider.

Lykke til, og bare spør hvis det er noe
Bluemarble er offline   Svar med sitat
Gammel 23-10-2012, 22:54   #9
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Medlem siden: May 2011
Sted: Tromsø.
Meldinger: 1,924
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av krissyeiler Vis post
Først vil jeg si at jeg er ingen ekspert, men har hadd skjeggis i noen år og det synes jeg var suseksivt

Som bunnlag kan du teoretisk sett bruke noe så enkelt som avispapir, men det er ikke så fint da... Siden skjeggis er fra ørken vil finkornet sand være det beste. Det som er viktig er å kjøpe sand som ikke er farlig å spise. Dyret kan få forstoppelse og dø hvis den spiser "vanlig" sand. Du får slik spesial sand i alle tenkelige farger, jeg tror jeg hadde sort sand med blåskjær og glitter mot en ellers signalrosa rosa innredning med kunstige palmer

siden en skjeggis er fra ørken skal de ha det rellatift tørt, men de bør ha en vannskål som de får plass oppi. De liker å bade når de er i ham skiftet. Plasser vannet på den kalde enden av terariet. Du kan også spraye dyret med vannflaske for de drikker også dugg av huden sin. Siden det er ørkendyr og der er det lite vann har tom. rynkene i huden slik funksjon at det leder kondens fra kroppen mot munnen.

Finkornet sand vil ikke være det mest naturlige, det mest naturlige vil være en hardpakket jord/sand blanding for og etterligne steppeørken. Menmen, sand fungerer nok helt fint det og

Angående vannskål, så drikker veldig få skjeggiser stillestående vann, og det er derfor viktig og ikke bare sprayet terraet og dyret, men passe på at den drikke i det du sprayer. Eventuelt vil skjeggiser drikke dersom de får ett bad.

Angående tørrforet, har jeg sagt hva jeg mener i en annen tråd.. Syns absolutt ikke dette skal brukes som basisfor, da det etter min erfaring er proteiner, vitamin og mindemiddel. Ett kosttilskudd i mine øyne, på lik linje med at insektene dustes i vitaminer og kalsium..

Angående rynkene i huden, tror jeg du blander skjeggiser og moloch horridus. Nevnte det i den andre tråden, mer utdypende..
Reptils er offline   Svar med sitat
Svar

Emner
tips råd

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Gekko for første gang CometCat Gekkoer 3 01-07-2012 13:10
Trenger litt råd og tips om mating mm wen-l Skilpadder 12 01-12-2009 20:51
Slings for første gang. Litjabeth Taranteller 14 03-05-2007 15:01
Kjøpe tarantell for første gang. Antè Taranteller 10 27-09-2006 13:14
Skal kjøpe meg scorpion for første gang... Tips = THX :) lector Skorpioner 29 03-05-2006 15:01

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 09:12.