"

Reptilfreaks.no > Herptiler (reptiler og amfibier) > Reptiler > Øgler > Agamer hjelp skjeggis oppfører seg annerledes

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 11-07-2012, 21:55   #11
Reptilfreak

Medlem siden: Mar 2011
Alder: 28
Meldinger: 32
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Reptils Vis post
Og hvor stor er agamen? 60*45*50 ville ikke vært tilstrekkelig til en leos en gang i mine øyne.

60*45*50 er en gullfiskbolle til en skjeggis, og langt, langt i fra tilstrekkelig.

Beveger du deg opp mot 125x60x60 så er vi på riktig størrelse, og enda kan du gjerne ha større.

Armaturet du fikk med fra meg, er ubrukelig i denne sammenhengen, da du har det liggende oppå terraet. UVB stråler går ikke gjennom glass.

Så, innvendig armatur til skjeggiser er ett krav. Dyret skal helst ha mulighet til og komme så nært lysrøret som 10-15cm. UVB strålene dyret faktisk får med en avstand på 25-40cm, er ikke spesielt stor, og langt fra nok..

I tillegg skal UVB pærer/lamper skifter hver 5-6 mnd, noe det lysrøret i armaturet fra meg ikke er gjort, ettersom det er til en leos.

- Terraet er alt for lite.
- UVB er livsviktig for skjeggagamer, og du har ikke tilstrekkelig oppsett når det kommer til dette.
dyret er 24,5cm om uvb ikke er opptimalt er kanskje helt rett. MEN at du sier det er lik 0 synes jeg er litt drøyt! lysarmaturet er inni terraet og det er exo pæra også faktisk. den har 10.0 pæra innen 12cm og armaturet er 20cm kanskje 25. så dette vil jeg tørre å si ikke er så ille som du sier. men mener du at denne exo pæra jeg bruker er får dårlig alene? det er 26w 10.0uvb compact repti glo. at buret er for lite til en større skjeggis stemmer men dette terraet på bilde er 80*50*50 målte det nettop, ikke det jeg nevnte tidligere. den får kalk og vitaminer som det står på disse care sheet sidene om skjeggis. og hele tiden tilgang på grønnt. men på repti er det mange som sier at et slikt bur er tilstrekkelig enda en stund siden skjeggiser springer og bruker mye tid ute av terraet. og at den har klatre muligheter. men idag har den faktisk vært veldig mye mere blid og håndtam den kom rett i hånda da jeg var hjemme fra jobb :O
Saniit er offline   Svar med sitat
Gammel 11-07-2012, 22:30   #12
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Medlem siden: May 2011
Sted: Tromsø.
Meldinger: 1,924
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Saniit Vis post
dyret er 24,5cm om uvb ikke er opptimalt er kanskje helt rett. MEN at du sier det er lik 0 synes jeg er litt drøyt!

lysarmaturet er inni terraet og det er exo pæra også faktisk. den har 10.0 pæra innen 12cm og armaturet er 20cm kanskje 25. så dette vil jeg tørre å si ikke er så ille som du sier.

men mener du at denne exo pæra jeg bruker er får dårlig alene? det er 26w 10.0uvb compact repti glo. at buret er for lite til en større skjeggis stemmer men dette terraet på bilde er 80*50*50 målte det nettop, ikke det jeg nevnte tidligere.

den får kalk og vitaminer som det står på disse care sheet sidene om skjeggis. og hele tiden tilgang på grønnt.

men på repti er det mange som sier at et slikt bur er tilstrekkelig enda en stund siden skjeggiser springer og bruker mye tid ute av terraet. og at den har klatre muligheter.

men idag har den faktisk vært veldig mye mere blid og håndtam den kom rett i hånda da jeg var hjemme fra jobb :O
Delte opp teksten, slik at den blir letere og lese.

Skal svare så godt som mulig her ( du nevnte tidligere at du oppfattet meg frekt.) Dette er ikke meningen her, men har selv skjeggiser, og er mer enn gjerne behjelpelig om noe er i gråsonen hos dere. Intensjonene her, er ikke og slå dere på fingrene, men guide dere i retning av riktig hold, stell, vedlikehold og tilstrekkelig oppsett i den grad jeg kan være behjelpelig med

Vi sir at dyret er 25cm, da kan vi si at det er halvveis til maxstørrelse.

Om uvb er eksisterende, er den fortsatt veldig lik 0. Lysrøret i armaturet fra meg, er gammelt og ikke byttet ut, ettersom det er brukt til en leos, som ikke drar nytte av UVB slik en skjeggis gjør. UVB lysrør har ingen effekt lengre når de når 6 mnd, og skal helst byttes ut hver 4mnd. Dette er ett greit sweetspot og følge, når det kommer til ReptiGlo sine lysrør.

Ja, jeg mener at denne pæra alene, annenhver dag blir for lite.
Dersom det er 80x50x50 kan det nok brukes litt, men jeg anbefaler deg fortsatt og vurdere og gå til anskaffelse av ett større terra innen rimelig tid. ( ett par mnd)

At den får kalsium og vitaminer er supert, samme med tilgang på grønt.
Hvilke tilskudd bruker du?

Anbefaler disse;

Kalsium; Zoo Med repti calcium med D3 - Dyrebutikk på nett - BRISTOLS

Vitaminer, svært godt alternativ. Anbefales; Nekton REP Color - Dyrebutikk på nett - BRISTOLS

Anbefaler også dette; T-Rex Flytende Bone AID - Dyrebutikk på nett - BRISTOLS

Det er høykonsentrert kalsium, og skal brukes med moderasjon. 1-2 dråper i uka er mer enn nok.

Hvordan er det ellers, er du nøye med vann? Agamer drikker skjeldent til aldri stillestående vann, fordi de ikke ser det(?) Og må derfor dusjes/bades. Skjeggiser er svært utsatt for dehydrering på grunn av dette.

Gir de en dusj/bad 1-2 ganger i uka, samt at jeg gir mulighet til og drikke 1-2 ganger for dagen. Bruker en trykkbasert blomstersprøyte, svært effektivt og lettvint.

At den har klatremuligheter er bra, når du kjøper nytt terra, lag gjerne en egen bakgrunn ved bruk av isopor, fliselim/husfix og fugeskum. Da har du og muligheten til og få agamen opp i høyden, nært uvb. De liker seg også i høyden, hvor de har oversikt over ting

At det er tilstrekkelig fordi skjeggisen springer utfor er jeg uenig i, man baserer terrariestørrelse på behov og plass til dyret. Ett stuegulv er ikke en grei erstatning for ett terra. At den får springe utfor av og til gjør selvsagt ikke noe, det gjør mine også - men ett dyr skal være i terraet, der skal den i hovedsak ha plassen sin

Skjeggiser har tøff i tryne dager, kanskje spesielt etter de er våknet / vært noe stressende inne i bildet.

Bushman sa ''De har dager de blir fornærmet av at de ikke får nok oppmerksomhet.''

Den er jeg helt uenig i, dyret er ikke sosialt i den forstand at det har behov for din oppmerksomhet.

Forøvrig er jeg uenig i hele innlegget til bushman.

Annet enn at de kan stå opp på feil fot.
Reptils er offline   Svar med sitat
Gammel 13-07-2012, 13:06   #13
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Reptils Vis post
Delte opp teksten, slik at den blir letere og lese.

Skal svare så godt som mulig her ( du nevnte tidligere at du oppfattet meg frekt.) Dette er ikke meningen her, men har selv skjeggiser, og er mer enn gjerne behjelpelig om noe er i gråsonen hos dere. Intensjonene her, er ikke og slå dere på fingrene, men guide dere i retning av riktig hold, stell, vedlikehold og tilstrekkelig oppsett i den grad jeg kan være behjelpelig med

Vi sir at dyret er 25cm, da kan vi si at det er halvveis til maxstørrelse.

Om uvb er eksisterende, er den fortsatt veldig lik 0. Lysrøret i armaturet fra meg, er gammelt og ikke byttet ut, ettersom det er brukt til en leos, som ikke drar nytte av UVB slik en skjeggis gjør. UVB lysrør har ingen effekt lengre når de når 6 mnd, og skal helst byttes ut hver 4mnd. Dette er ett greit sweetspot og følge, når det kommer til ReptiGlo sine lysrør.

Ja, jeg mener at denne pæra alene, annenhver dag blir for lite.
Dersom det er 80x50x50 kan det nok brukes litt, men jeg anbefaler deg fortsatt og vurdere og gå til anskaffelse av ett større terra innen rimelig tid. ( ett par mnd)

At den får kalsium og vitaminer er supert, samme med tilgang på grønt.
Hvilke tilskudd bruker du?

Anbefaler disse;

Kalsium; Zoo Med repti calcium med D3 - Dyrebutikk på nett - BRISTOLS

Vitaminer, svært godt alternativ. Anbefales; Nekton REP Color - Dyrebutikk på nett - BRISTOLS

Anbefaler også dette; T-Rex Flytende Bone AID - Dyrebutikk på nett - BRISTOLS

Det er høykonsentrert kalsium, og skal brukes med moderasjon. 1-2 dråper i uka er mer enn nok.

Hvordan er det ellers, er du nøye med vann? Agamer drikker skjeldent til aldri stillestående vann, fordi de ikke ser det(?) Og må derfor dusjes/bades. Skjeggiser er svært utsatt for dehydrering på grunn av dette.

Gir de en dusj/bad 1-2 ganger i uka, samt at jeg gir mulighet til og drikke 1-2 ganger for dagen. Bruker en trykkbasert blomstersprøyte, svært effektivt og lettvint.

At den har klatremuligheter er bra, når du kjøper nytt terra, lag gjerne en egen bakgrunn ved bruk av isopor, fliselim/husfix og fugeskum. Da har du og muligheten til og få agamen opp i høyden, nært uvb. De liker seg også i høyden, hvor de har oversikt over ting

At det er tilstrekkelig fordi skjeggisen springer utfor er jeg uenig i, man baserer terrariestørrelse på behov og plass til dyret. Ett stuegulv er ikke en grei erstatning for ett terra. At den får springe utfor av og til gjør selvsagt ikke noe, det gjør mine også - men ett dyr skal være i terraet, der skal den i hovedsak ha plassen sin

Skjeggiser har tøff i tryne dager, kanskje spesielt etter de er våknet / vært noe stressende inne i bildet.

Bushman sa ''De har dager de blir fornærmet av at de ikke får nok oppmerksomhet.''

Den er jeg helt uenig i, dyret er ikke sosialt i den forstand at det har behov for din oppmerksomhet.

Forøvrig er jeg uenig i hele innlegget til bushman.

Annet enn at de kan stå opp på feil fot.
du er vel ikke frekk akkurat men får et lite inntrykk om at du kan "anta" før du vet men du hjelper jo utrolig mye, det er jo det som er det viktige! jeg har lært mye av det du skriver rundt om på forumet. BRA JOBBA!

ok, om lysrøret er dårlig kjøper jeg et nytt. har flyttet repti glo pæra veldig nært dær den er meste parten av tida så dette må jo hjelpe på uvb lyset, og den står slik hele dagen 10-12timer. har en moonlight lampe i på kvelden og den legger seg og sover kort tid etter dette er skrudd på.

terra er jeg på utkikk etter nytt, så det er prioritert.

jeg bruker :
- zoo med REPTI CALCIUM with D3
- zoo med reptivite reptile vitamins whit D3

jeg har vann i en stor skål, dette er vel stillestående :/ men jeg bader den 2-4 ganger i uka. variere litt men oftest er det 3 ganger i uka. jeg fyller vann til rett oveer ryggen også har jeg ting i vannet som den kan klatre på slik at den kan juster dypda på vannet litt selv. har intrykk av at den ikke liker dette no særlig..? hvordan bader du dine?

var ikke ment som at om man har de løs så trenger de mindre, men det burde vel hjelpe litt på siden terraet begynner å bli i grense land, tenker jeg.

men personlighet av et eller annet slag er jeg overbevist på at de har
Gammel 16-07-2012, 11:50   #14
Reptilfreak

Pushead sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Sted: Vennesla
Alder: 34
Meldinger: 49
Standard

Repti glo 10.0 compact er noe man burde være forsiktig med å bruke da nyere studier har vist en sammenheng mellom en kjip øyesykdom og disse pærene. Du burde heller kjøpe 10.0 i lysrør istedet. Eller prøve det beste som er megaray. Merket med en gang forskjell i fargene da jeg innstallerte dette til min skjeggis. Pærene koster litt men til gjengjeld varer de to år også kan du plassere de lengre ifra dyret. disse blir også varme nok til at du kan bruke de som solspot.

Angående oppførselen så har min skjeggis også blåst seg opp på meg en gang, kun denne ene gangen da men var from som ett lam like etter. Forstå det den som kan:S

Min liker heller ikke bading men den har vel forstått nå at den ikke har så mye valg. Bader min ganske varmt da den driter litt for sjeldent, men bad ser ut til å hjelpe. Jeg sprayer også agamen hver dag da dette agamers naturlige måte å få i seg vann på er ved å samle morgendugg.

At de har muligheten til å løpe rundt litt i stua er sikkert bra for mosjonen samtidig som den får utforsket litt men pass på lufttemperaturen i terra ikke blir for lav av at døra står oppe. Dette må måles med vanlig termometer ikke med IR-gun som bare måler overflatetemp og ikke luft-temp. Der gikk jeg på en smell:(
Pushead er offline   Svar med sitat
Gammel 17-07-2012, 18:51   #15
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Pushead Vis post
Repti glo 10.0 compact er noe man burde være forsiktig med å bruke da nyere studier har vist en sammenheng mellom en kjip øyesykdom og disse pærene. Du burde heller kjøpe 10.0 i lysrør istedet. Eller prøve det beste som er megaray. Merket med en gang forskjell i fargene da jeg innstallerte dette til min skjeggis. Pærene koster litt men til gjengjeld varer de to år også kan du plassere de lengre ifra dyret. disse blir også varme nok til at du kan bruke de som solspot.

Angående oppførselen så har min skjeggis også blåst seg opp på meg en gang, kun denne ene gangen da men var from som ett lam like etter. Forstå det den som kan:S

Min liker heller ikke bading men den har vel forstått nå at den ikke har så mye valg. Bader min ganske varmt da den driter litt for sjeldent, men bad ser ut til å hjelpe. Jeg sprayer også agamen hver dag da dette agamers naturlige måte å få i seg vann på er ved å samle morgendugg.

At de har muligheten til å løpe rundt litt i stua er sikkert bra for mosjonen samtidig som den får utforsket litt men pass på lufttemperaturen i terra ikke blir for lav av at døra står oppe. Dette må måles med vanlig termometer ikke med IR-gun som bare måler overflatetemp og ikke luft-temp. Der gikk jeg på en smell:(
Takk får mange gode å nyttige råd dette var greit og enkelt for meg å forstå skal spraye hvær dag (noe jeg ikke har gjort tidligere) :/ å innkjøp av den pæra. badinga har begynt å gå bedre, å skjeggisen virker tryggere nå. har håndtert den mere men også mere "etter dens premisser". har også lagt merke til at den er blitt svart noen plasser under haka på en måte :O og den har begynt å grave seg en hule som den ligger en del i.
Gammel 21-07-2012, 16:16   #16
Reptilfreak

Pushead sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Sted: Vennesla
Alder: 34
Meldinger: 49
Standard

Hvis du sprayer den trenger du heller ikke bade den så ofte. da holder det med ei gang i uka.

Har du ingen bøker om disse dyrene er denne ett minimun: SKÄGGAGAM - - Bok (9789163164507) | Adlibris bokhandel - Nordens største bokhandel koster rett under 100-lappen.

her er en link til megaray pærene. Kjøp også en "dome" eller annen grei sokkel ( alt av sokkel og slikt er jo fra england så du må nok på clas ohlson og kjøpe ett annet stikk til de men det er en smal sak. Pærene er standard så passer i det meste men de blir fryktelig varme så man må bruke hue litt når man innstallerer disse)
Mega Ray

Jeg er ikke så bevandret i UV lysenes verden men de pærene er fryktelig mye bedre enn lysrørene føler jeg. Er du geek nok er det mye info om UV her UV Guide UK - Ultraviolet Light for Reptiles - UVB reptile lighting on test

Min er nå orange under haken men igår var den nesten kølsvart der så det skifter ofte ihvertfall her igården, tror det er ganske humørbestemt.

Graving er normalt. Hos meg er det hver gang den vil dvale den graver.

Du burde også bygge større terra! Kjøper du f.eks forskalingsplater på byggmakker og glass hos glassmesteren så blir det ikke så galt pengemessig. Søk rundt litt her inne på hvordan folk har gjort det her inne og prøv deg litt frem. Trekker man fra alt elektriske duppeditter man vil ha så vil ett terra på 150x75x75 ikke komme på så mye mer enn tusenlappen. Det var ihvertfall noe sånt mitt kostet. Jævli moro og bygge og
Ett akvarium duger ikke for å legge til det:S
Pushead er offline   Svar med sitat
Gammel 06-08-2012, 14:27   #17
Reptilfreak

Medlem siden: Mar 2012
Alder: 32
Meldinger: 15
Standard

Du trenger nok et mye større terra. Det du har er ikke stort nok til en dvergskjeggis engang. Heng opp UVB pæra inne i terraet som en baskingspot uten skjerm f.eks, men ikke så nærme at han kan komme nær pæra og brenne seg.
pisstern er offline   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Vagansen min oppfører seg annerledes etter jeg putta inn planter? meloslave Taranteller 5 24-07-2009 18:51
Hjelp til kjønn på skjeggis? Kiwi Agamer 7 09-10-2008 17:48
Hjelp! Skjeggis syk? DaffyDuck Helse og sykdommer hos reptiler 2 11-05-2008 20:29
forum rom for oss med litt annerledes interreser gabonviper Forslag til endringer/forbedringer av siden 71 14-04-2008 14:54

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 14:18.