"

Reptilfreaks.no > Herptiler (reptiler og amfibier) > Reptiler > Øgler > Agamer Skjeggagam Lakserende grønnsaker

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 27-12-2011, 18:05   #1
Reptilfreak

Pushead sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Sted: Vennesla
Alder: 34
Meldinger: 49
Standard Lakserende grønnsaker

Da er vel tiden kommet for å be andre om råd, så her we gau:

Har hatt en skjeggis hos meg siden juni nå. En stor fin hann på 4-5år. En senior altså.

Den har fått ett terra på 150x75x75 med reptiglo 2.0 og 10.0. en hotspot av keramisk varmelampe og halogen spot som er termostatstyrt på 40 grader. Resten av den varme siden ligger på 30-35 grader og den kalde på rundt 25 grader (denne varierer litt). Fuktigheten er ca 30-40%. Bunnsubstrat er jord/sand blanding. Men den har gått på sand tidligere i livet og det har gått bra.

Den blir sprayet nesten hver dag og får grønnsaker før jeg drar på jobb. Kakkis får den hver 3 dag i en balje. Gir også no melorm en gang i blant. Duster kax og grønnsaker med kalk+D3 hver dag og multivit en gang i uken. Vekten er stabil på rundt 560.

Så til problemet. Den driter sjeldent. Ei stund leverte den hver 14. dag. Jeg tok en avføringsprøve og leverte til dyrlegen. Hadde også med dyret som de syntes så friskt og fint ut. De hadde ikkje voldsomt erfaring men ringte til en i kr sand dyrepark og hu ene hadde jobbet der.

Prøven viste at den har parasitter (husker ikke navnet) men av en type som var helt vanlig ufarlig og som det ikke behandles for. sa de.

Spørsmålet er om noen grønnsaker er mer lakserende enn andre så jeg kan gi mer av det? altså den driter jo men er jo ikkje heilt bra å drite så sjeldent?

eller om noen har noen andre forslag?

har prøvd varme bad. hvor varmt skal ett varmt bad egentlig være forresten? har prøvd fra 30 grader og opp til 34.

den drikker også svært lite. ikke når den bader og ikke når jeg sprayer men har sett den drikke når jeg sprayer og når den bader og fra vannskåla så har vel ingenting med at den ikkje skjønner det.
Pushead er offline   Svar med sitat
Gammel 27-12-2011, 18:29   #2
Reptilfreak
Admin

Medlem siden: Dec 2011
Sted: Vestlandet
Meldinger: 471
Standard

Hei!

Jeg er kanskje ikke helt den rette til å svare på dette, men jeg kan litt om fordøyelsessystem generelt, og sansynligvis er det noen ting som går igjen også i dyreriket. Usikker på om dette er direkte overførbart til dette dyreriket, men kanskje er det noe riktig i det..

Lavt veskenivå er den vanligste årsaken til problemer med fordøyelsen hos dyr og mennesker. Det meste av fuktigheten man inntar, blir tatt opp i kroppen av tarmene - og dersom inntaket av vann er lavt, vil opptaket være desto større. Dette gir tørr og hard avføring for dyr og mennesker, og vil som regel føre til forstoppelse (konstipasjon). Ved lengre og mer alvorlige plager, kan det føre til tarmobstruksjon.

Dersom bakteriefloraen i tarmene er forandret, skadet eller ødelagt av parasitter eller medisin (typisk antibiotika) - vil dette kunne ha akkurat samme resultat, til tross for at veskeintaket er tilstrekkelig.

Jeg ville vurdert å få behandlet parasittene, for så å tatt en antibiotikakur for å ta knekken på evt. skadelige bakterier i tarmsystemet. Dette bør gjøres med noen ukers mellomrom. Direkte etter antibiotika kuren ville jeg gitt most mat innblandet med probiotika, for å stimulere veksten av naturlige bakteriekulturer i dyrets fordøyelsessystem.

Jeg kan ikke understreke nok at dette er "folkemedisin" på sitt beste, og det er langt i fra sikkert at den samme metodikken lar seg overføre til dyret ditt. Dette må en dyrelege bekrefte eller avkrefte.

Lykke til!
strepto er offline   Svar med sitat
Gammel 27-12-2011, 19:20   #3
Reptilfreak

Pushead sin avatar

Standard

jepp. er kanskje lavt væskenivå som er problemet. det som er er at "kulene" den har på hodet er myke og fine. det skal visst være ett tegn på at den ikke er dehydrert og da føler jeg det blir litt mye å tvangsdrikke den.

egentlig kunne jeg ha spurt etter grønnsaker med mye væskeinnhold. dessverre har jo slike (agurk f.eks) en tedens til å ha null næring....

probiotika er ett ord jeg ikke har hørt før? hva er det sånn rent generelt? form for activia:S?
vil jo helst behandle for parasitter men forsto det slik at denne typen var en del av den naturlige "faunaen" i tarmen på dyret. fikk ihvertfall beskjed av dyrlegen om at det ikkje var hensiktsmessig å behandle for det.
Gammel 27-12-2011, 19:29   #4
Reptilfreak
Admin

Medlem siden: Dec 2011
Sted: Vestlandet
Meldinger: 471
Standard

Hei!

Probiotika er et samlebegrep om bakteriekulturer som stimulerer nedbrytningen av organisk materiale i tarmsystemet ditt. Vi nordmenn er velsignet med en matkultur med melkeprodukter hvor dette kommer naturlig, melk, jogurt, Kefir/kulturmelk, rømme, osv. Produktet "Biola" er et eksempel på melkeprodukt som er tilsatt ekstra kulturer med bakterier, for å stimulere fordyøelsessystemet til mennesker.

Fant en artikkel på nettet om en som hadde brukt probiotika på en slange, for å kurrere mot sykdom; CURING A SEVERE DIGESTIVE AILMENT IN AN AUSTRALIAN DEATH ADDER ..

Parasitter kan forandre og skade de naturlige bakteriekulturene i fordøyelsessystemet, og i så måte vil jeg tro - på helt generelt grunnlag - at det er hensiktsmessig og bli kvitt dem.
strepto er offline   Svar med sitat
Gammel 28-12-2011, 03:37   #5
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
Meldinger: 1,016
Standard

Ved parasitter eller "skadelige bakterier" vil den få diarè og vekt- og væskebalanse hadde vært på nedadgående kurs. Parasitter suger til seg næringsstoffer den får fra maten, slik at dyret i seg selv ikke får nyttiggjort seg næringsstoffene.

Å sette et dyr på medikamenter uten at der er behov, er medisinering på sitt verste. Spesielt skal man være tilbakeholden med antibiotika om der ikke fins indikasjoner for sådan bruk. Antibiotika tar knekken på det meste av bakterier - ikke bare skadelige. Det vil være dumt å slå ut hele "snille" bakteriestammer om behovet ikke er der. Jeg minner også på om faren for utvikling av resistens ved unødig bruk. Antibiotika er noe som dessverre brukes for ofte, og både leger og veterinærer slørver fælt med å skrive ut slike resepter i hytt og pine.

Å ta avføringsprøver for å sjekke ut om dyrene har parasitter er vel og bra. Den ene boken min anbefaler faktisk at man bør gjøre det 2 ganger i året. En avføringsprøve er tross alt en enkel og billig affære. Men, parasitter vil dyrene alltids kunne få - de spiser tross alt insekter, og insektene er ofte vektorer for parasitter. At dyrene har en og annen parasitt gir ikke umiddelbart grunnlag for å behandle den om symptomer ikke foreligger. Tenk bare på hvor mange parasitter ville agamer har - og de lever helt fint med dem.

Som trådstarter selv er inne på - det blir sannsynligvis større suksess med å øke mer væskeinnholdig frukt/grønt, og ikke minst noe med fiber. Så, tips må være å gi mer frukt - de er ofte mer væskeholdig enn grønt. Etter at jeg har fått baby i hus har jeg begynt å kjøpe inn fruktmos på glass eller pose (ellas kitchen). Denne fruktmosen er av høyeste kvalitet (siden den gis til barn er kravene for innholdet veldig strenge) og er med på å gi en mye mer variert diett enn de har fått tidligere. En mos kan f.eks inneholde banan,eple,blåbær og mango. Det varierer litt hvordan de får det. Noen ganger heller jeg på salatblader og gir dem, noen ganger har jeg i en 5-10mL sprøyte - og de slikker villig i seg. Den ene er så grisk på fruktmosen at den angriper sprøyta. Så, den går virkelig ned på høykant. I tillegg er væskeinnholdet og fiberinnholdet høyt - det får fart både på agam-mage og babymage her i hus iallefall. For flere tips om fiberrik mat, er det jo bare å google.

Et annet tips er å heve lufttemperaturen i terraet. Det er greit nok at spot-temperaturen er 40 grader, men det hjelper lite om luft-tempen er 20 grader. Dyrene fanger opp temperaturen på 3 måter: via luft-temperaturen, via underlaget (som er varmet opp av sola) og via sola (eller i vårt tilfelle - solspotten).
Skal du bade agamen, skal tempen være pisslunkent - rundt 34-36 grader..
Tempen i seg selv vil jo kunne føre til lav tarm-muskel-aktivitet. Om du har for lav temp i terraet vil agamen også bli mindre aktiv generelt. Aktivitet stimulerer til avføring. Mindre aktivitet=mindre stimulering til avføring..

Så, noen tips har du fått iallefall, og jeg synes det er greit å begynne i det små før man begynner å involvere medikamenter der det ikke er behov.
Ang probiotika ville jeg vært forsiktig med å gi noe som er ment for mennesker. Probiotika er, såvidt jeg vet, en samlebetegnelse på en rekke bakteriestammer. Det fins imidlertid en slags "probiotika" for reptiler som inneholder lactobaciller (Lactobacillus acidophilus) som sies å skulle hjelpe, men har aldri prøvd den selv: Acidophiliz+
http://www.reptilesupply.com/images/acidophiliz.jpg
Gammel 28-12-2011, 21:12   #6
Reptilfreak

Pushead sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av KarlKanibal Vis post
Ved parasitter eller "skadelige bakterier" vil den få diarè og vekt- og væskebalanse hadde vært på nedadgående kurs. Parasitter suger til seg næringsstoffer den får fra maten, slik at dyret i seg selv ikke får nyttiggjort seg næringsstoffene.
ok så har den skadelige parasitter så er det helt motsatt vei det går altså.

Sitat:
Opprinnelig postet av KarlKanibal Vis post
Et annet tips er å heve lufttemperaturen i terraet. Det er greit nok at spot-temperaturen er 40 grader, men det hjelper lite om luft-tempen er 20 grader. Dyrene fanger opp temperaturen på 3 måter: via luft-temperaturen, via underlaget (som er varmet opp av sola) og via sola (eller i vårt tilfelle - solspotten).
Skal du bade agamen, skal tempen være pisslunkent - rundt 34-36 grader..
Tempen i seg selv vil jo kunne føre til lav tarm-muskel-aktivitet. Om du har for lav temp i terraet vil agamen også bli mindre aktiv generelt. Aktivitet stimulerer til avføring. Mindre aktivitet=mindre stimulering til avføring..
hvordan måler man lufttempen egentlig? har diverse termometere plassert på strategiske steder også har jeg ett IR termo fra clasern (sånn pistol sak) som jeg måler alt mulig med egentlig. Vil den måle luft temp?

så da går jeg opp til 36 grader glatt. Har vært skeptisk til å gå så høyt da sofia cirverius sier man skal ligge på rundt 28. hehe følte jeg strakk strikken med 34 jeg
må få meg flere bøker. flere kilder.

den er generelt lite aktiv i terraet. tror jeg ihvertfall da jeg ikke har hatt noen før og ingen å sammenligne med. så pleier å ta den ut i stua ett par ganger i uka for litt mosjon. Den er mer aktiv der, men bruker ikke rampen jeg har laget sånn at den kan gå inn og ut som den vil, så tydelig at utenfor ikke er favorittstedet.
Gammel 28-12-2011, 21:22   #7
Reptilfreak

Pushead sin avatar

Standard

fruktmos skal jeg prøve. er det noen av de man absolutt ikke skal gi? f.eks tomat kan visst være giftig har jeg hørt. også er vel banan noe de ikke skal ha for ofte?

uff er så mange negative lister med grønnsaker/frukt man ikke skal gi og veldig positive lister med hva som er helt supert.

da blir det mer
agurk
eple
pære
selleri
blomkål
kiwi? og blåbær? Jordbær? har ikke funnet disse på hverken positiv/negativ liste?
banan? skal vel egentlig ikke gis for ofte? er det ikke noe med det?
løk? poteter? kan det gis?

fiber trudde jeg var for å bli fastere i magen? (trudde det var sånn på mennesker ihvertfall men mulig jeg husker heilt motsatt av hva som er fakta der :S) jepp jeg som husker feil kjapt google gir meg dette

Ikke-løselig kostfiber forebygger forstoppelse, hemoroider og divertikler (utposninger) i tykktarmen.
Ikke-løselig kostfiber finnes i kli, (hvete, havre og ris), blomkål, grønne bønner, poteter og selleri.
Gammel 29-12-2011, 01:26   #8
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Pushead Vis post
ok så har den skadelige parasitter så er det helt motsatt vei det går altså.
Ja. Mulig det KAN gå andre veien også, men det er ikke regelen iallefall..

Sitat:
hvordan måler man lufttempen egentlig? har diverse termometere plassert på strategiske steder også har jeg ett IR termo fra clasern (sånn pistol sak) som jeg måler alt mulig med egentlig. Vil den måle luft temp?
Du må ha en tempsonde som står/henger fritt i luften og som ikke står under noen varmekilde. Om tempsonden er i kontakt med underlaget, eller ligger under et lys eller annen varmekilde vil luft-temp målingen bli feil. IR pistolen måler kun punktvarme på overflaten til det du skyter på.

Sitat:
så da går jeg opp til 36 grader glatt. Har vært skeptisk til å gå så høyt da sofia cirverius sier man skal ligge på rundt 28. hehe følte jeg strakk strikken med 34 jeg
må få meg flere bøker. flere kilder.
Neeh. Jeg bruker ganske enkelt å teste vannet ved å stikke underarmen (der huden er tynnest) eller albuen nedi. Om det gjør vondt er det for varmt. Er det behagelig temperatur som man selv gjerne kunne sittet og plasket i, er det bare å kjøre på. Du kan sikkert våge deg opp på 37 grader også uten problem. Husk på at det er 40 grader under hot-spotten din, og det takler den ganske greit.

Sitat:
den er generelt lite aktiv i terraet. tror jeg ihvertfall da jeg ikke har hatt noen før og ingen å sammenligne med. så pleier å ta den ut i stua ett par ganger i uka for litt mosjon. Den er mer aktiv der, men bruker ikke rampen jeg har laget sånn at den kan gå inn og ut som den vil, så tydelig at utenfor ikke er favorittstedet.
Den lille aktiviteten tyder på at det kan være for kaldt. Og lite aktivitet stimulerer heller ikke til bevegelse i tarmsystemet, så det er en ond sirkel. Er det for kaldt vil fordøyelsen gå sakte..

Fruktmos er bare å kjøre på med. Mine er ville etter det. Tomat tror jeg ikke er noe problem. Eneste vi bruker å be folk holde unna agamene sine er avocado. Det er ikke bevist skadelig for agamer såvidt jeg vet, men er visstnok giftig for fugler, så det er greit å være føre var.. Sitrusfrukter, som appelsin f.eks, skal man ifølge noen heller ikke gi. Tror dog ikke det er skadelig i små mengder.

Banan er en av mange typer oxalater. Det betyr at den inneholder stoffer som binder opp næringsstoffer til uløselige forbindelser som kroppen da ikke kan nyttiggjøre seg - f.eks kalsium. Det er jevnt over ikke noe større problem. Alt skal gis med måte uansett, og sålenge du ikke propper den full av banan hver dag, går det helt fint.
Gammel 29-12-2011, 02:17   #9
Reptilfreak

Lenxx sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Sted: Bergen
Meldinger: 947
Standard

Bare et lite apropos til dette med Probiotika.
Det er ikke nødvendigvis bare beregnet på mennesker, da det finnes flere forskjellige typer. Jeg har selv gitt Probiotika til hest i flere år ved behov, og har også gitt til katt (da forskjellige typer beregnet på de ulike dyrene.
På de dyrene jeg har erfaring med, har probiotika fungert veldig bra.
Lenxx er offline   Svar med sitat
Gammel 29-12-2011, 02:58   #10
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Lenxx Vis post
Bare et lite apropos til dette med Probiotika.
Det er ikke nødvendigvis bare beregnet på mennesker, da det finnes flere forskjellige typer. Jeg har selv gitt Probiotika til hest i flere år ved behov, og har også gitt til katt (da forskjellige typer beregnet på de ulike dyrene.
På de dyrene jeg har erfaring med, har probiotika fungert veldig bra.
Jeg ville likevel vært forsiktig å gi probiotiske remedier ment til mennesker, til skjeggagamer, som f.eks biola, surmelk eller for den del ido-form kapsler. Jeg sier ikke at det ikke kan gjøres, men da ville jeg isåfall forsikret meg om at det faktisk går helt fint.. Det tilskuddet jeg linket til inneholder som sagt lactobacillus acidophilus. Det fins en lang rekke andre probiotiske bakterier. Jeg ville dobbelsjekket iallefall..

Edit: dessuten fins det som regel andre løsninger på problemer som dette - enklere og mer tilgjengelig. Da ville jeg forsøkt dem først. Det hjelper lite å begynne med probiotika om tempen i terraet burde være høyere..
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Skjeggagam Spiser ikke grønnsaker og drikker ikke vann norwegianking Agamer 33 21-08-2010 20:54

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 23:00.