"
Gammel 26-07-2011, 16:49   #1
Reptilfreak

Pushead sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Sted: Vennesla
Alder: 34
Meldinger: 49
Question Skjeggis På Plass:)

Da har jeg fått min ca 5 år gamle skjeggis på plass hjemme hos meg.

En sær kar dette da den virker skeptisk til alt og alle. Mulig det bare er det generelle uttrykket til skjeggiser detta

Han beveger seg litt, stopper for så å kikke ei god stund før den beveger seg videre og stopper igjen osv osv.

Når jeg bader den står han bare helt stille og i den posisjonen jeg satt han i. Uten å bevege annet enn øynene. Virker ikke som han liker det men virker ikke som han misliker det heller. Totalt likegyldig. Samme på balkongen. Det samme med "kos". Helt likegyldig bortsett fra når jeg stryker han oppå hodet: Da lukker han øynene og ser ut som han koser seg, men det gjør han vel ikke?

Når det er foringstid ser han heller tålig fornøyd ut. Kikker mye og svansen rett opp.

Sovner i de rareste stillinger også. Med en gang lyset slukkes, "slukkes" han også.

Andre som har skjeggis med lignende oppførsel?

Jeg har fort han med rundt 8 sirisser annehverdag. Grønnsaker får han hver dag uten at han er så veldig interessert i de, men har sett han ta ett par tygg så han veit hva det er i det minste.

Vann sa han forrige eieren at han drakk fra vannskålen men har enda ikke sett han har gjort det.

Jeg har bevisst ikke gitt han sirisser til han ikke vil ha mer da jeg håper at han skal spise mer grønt. Er det ikke annet og han er sulten må han jo nesten det Riktig/galt av meg?

Har også prøvd å kalke litt på grønnsakene sånn at det kanskje minner litt mer om insektmat. Veit ikke om det har noe for seg?

Gjør jeg det riktig matveien?

Han har dritt ett par ganger siden jeg fikk han, men nå er det 6 dager siden sist. Er det normalt? Andre ting driter jo hver dag

Kommentarer, råd, kritikk og lignende mottas med takk. Mitt første reptil detta så gøy å høre med andre og en kjempetakk til de som gidder å lese og svare.

1x Reptiglo 10,0 40w
Lucky Reptile Heat Controller Pro II
2x Halogenspot
Gammel 26-07-2011, 17:27   #2
Reptilfreak

Medlem siden: Nov 2010
Sted: Akershus
Meldinger: 587
Standard

Tror de fleste skjeggiser er ganske likegyldige. Mine er også litt sånn. Men de er faktisk ganke aktive når dem bader. De drikker, løper rundt og så klart tømmer alltid tarmen seg
Lar dem også løpe en del på gulvet for litt trim og da storkoser dem seg helt til dem finner et hjørne og legger seg der. Da pleier jeg å ta dem inn så det ikke blir for kaldt for dem.

Men nå er jo også alle skjeggiser litt spesielle på sin måte og ingen er like. Men det at du klapper den på hodet og lokker øynene er noe alle gjør, om dem liker det vet jeg faktisk ikke helt.

Jeg ville gitt sirisser til den blir mett uansett så den for i seg nok mat. Men du kan begynne med å bare servere grønsaker annenhver dag. Det gjør jeg. Insekter den ene dagen og grønnsaker den andre. Jeg duster både grønsaker og insekter med vitaminer og de spiser godt av begge deler. Du kan prøve å håndsfore skjeggisen din med grønsaker først og kjekke om den vil ha mere ettervært da.

Mine driter vær dag. Dem for mat også driter dem det ut dagen etter så her går det vær dag. Det at dem ikke driter så mye hos deg kan godt hende at dem bare ikke for i seg nok mat. Øk sirissmengden å se om de spiser da!

Ellers hørtes alt veldig bra ut og gratulerer med ny skjeggis, mye morsomt du kan få ut av disse ;P
reptilesboy er offline   Svar med sitat
Gammel 26-07-2011, 17:30   #3
Reptilfreak

Proxor sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Sted: Sogn og Fjordane
Alder: 35
Meldinger: 188
Standard

tøfft og gratulere blir sikkert ein skjeggis på meg og ein vakker dag i fremtiden, dvergvariant kunne eg tenkt meg, er dette dvergvariant eller stor versjon?
Proxor er offline   Svar med sitat
Gammel 26-07-2011, 17:48   #4
Reptilfreak

Pushead sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av reptilesboy Vis post
Tror de fleste skjeggiser er ganske likegyldige. Mine er også litt sånn. Men de er faktisk ganke aktive når dem bader. De drikker, løper rundt og så klart tømmer alltid tarmen seg
Lar dem også løpe en del på gulvet for litt trim og da storkoser dem seg helt til dem finner et hjørne og legger seg der. Da pleier jeg å ta dem inn så det ikke blir for kaldt for dem.

Men nå er jo også alle skjeggiser litt spesielle på sin måte og ingen er like. Men det at du klapper den på hodet og lokker øynene er noe alle gjør, om dem liker det vet jeg faktisk ikke helt.

Jeg ville gitt sirisser til den blir mett uansett så den for i seg nok mat. Men du kan begynne med å bare servere grønsaker annenhver dag. Det gjør jeg. Insekter den ene dagen og grønnsaker den andre. Jeg duster både grønsaker og insekter med vitaminer og de spiser godt av begge deler. Du kan prøve å håndsfore skjeggisen din med grønsaker først og kjekke om den vil ha mere ettervært da.

Mine driter vær dag. Dem for mat også driter dem det ut dagen etter så her går det vær dag. Det at dem ikke driter så mye hos deg kan godt hende at dem bare ikke for i seg nok mat. Øk sirissmengden å se om de spiser da!

Ellers hørtes alt veldig bra ut og gratulerer med ny skjeggis, mye morsomt du kan få ut av disse ;P

He he jo de er dødstøffe. Har mange artige fakter denna. Har prøvd å håndfore den. Da vrir den bare på haue ellers så gjør han ingenting, trur den har lært seg at det kommer sirisser hvis den takker nei til grønt. Skal prøve å gi den sirisser til den ikke vil ha mer til onsdag og se hva som skjer da.
Er det egentlig noe som heter overforing? I boka jeg har står det dem skal ha ca 20-30 sirisser i uka.
Pushead er offline   Svar med sitat
Gammel 26-07-2011, 17:48   #5
Reptilfreak

Pushead sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Proxor Vis post
tøfft og gratulere blir sikkert ein skjeggis på meg og ein vakker dag i fremtiden, dvergvariant kunne eg tenkt meg, er dette dvergvariant eller stor versjon?

Detta er stor versjon. Pogona vitticeppti (eller no sånt)
Gammel 26-07-2011, 17:51   #6
Reptilfreak

Proxor sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Sted: Sogn og Fjordane
Alder: 35
Meldinger: 188
Standard

oki, var den dyr?
Proxor er offline   Svar med sitat
Gammel 26-07-2011, 18:08   #7
Reptilfreak

Pushead sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Proxor Vis post
oki, var den dyr?

3000,- med terra og litt utstyr. Men har flyttet den over i eget terra. Men dette er en hobby som sikkert koster nesten like mye som å ha en bikkje. Det har ihvertfall ikke vært billig til nå.
Gammel 26-07-2011, 18:57   #8
Reptilfreak

Gibbs sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 2,526
Standard

3000.- var bra mye, så da regner jeg med at det er terra du betalte mest for..

En skjeggis på 5 år bør nesten være gratis i mine øyne da gjennomsnitts alderen er 6-10.

En voksen skjeggis som har en normal kroppsvekt, skal ha insekter ca 3 ganger i uken og resten grønt og bitte litt frukt. Etter det jeg kan se på bildene dine, så er ikke dette en skjeggis med normal vekt, så jeg ville foret det han ønsker å spise hver dag. Sett inn grønt til han hver dag til frokost, når du kommer hjem kan du gi han insekter. Når du oppnå normal kroppsvekt roer du ned på insektene. Zophobas er også noe du kan fint fore med, for da vil han legge litt fortere på seg. Når normalt vekt er på plass, så kan du bruke Zophobas som snacks utenom de 3 gangene i uken planen for insekter.

Skjeggisen er ny hjemme hos deg, så alt er ukjent for han. Da er det ikke så rart at han er usikker. Hvis jeg bytter substrat i terra mitt med en annen farge blir dem litt usikre og jeg merker at dem ligger mere i ro for en liten stund. Det skal mye mindre til en det folk tror, så ikke stress masse med han. Dette er ikke et kosedyr, men et 'se på' dyr som f.eks akvariefisk. La han bli vant med omgivelsene fra buret sitt og ikke omvendt.

Skjeggiser trenger å bade ca en gang i uken. Mere en det er ikke vits bortsett fra hvis han lukter pga avføring.

Å klappe en skjeggis på hode i ditt tilfelle er nok ikke noe annet en stress for han da han ikke er vant til deg.
Derimot, så kan du klå han litt godt i skjegget og se hvordan han reagere på det. Ene jenta mi digger det max, mens den andre reagerer ikke på det i det hele tatt.
Skjeggiser har et tredje øye oppå hode.
Dette er ikke et synlig øye som et vanlig et, men en type sensor for ting som er over dem. Fugler er dems verste fiende og dem tror at dette 'øye' er noe dem har fått med tid pga fugl. Dette er synlig på hode dems i form av en liten sort prikk. Derfor lokker han øynene når du tar han på hodet. Jeg ville droppet å gjøre dette hvis jeg var deg.

Hvis jeg har skrevet noe feil her er det bare å arrestere meg for det. Har ikke skrevet eller lest om skjeggiser på en god stund nå, så jeg er nok litt rusten..
Gibbs er offline   Svar med sitat
Gammel 26-07-2011, 19:02   #9
Reptilfreak

Gibbs sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 2,526
Standard

En annen ting og det gjelder det å være på verandaen..
Hvis han ikke er vant med det, så blir dem fort skremt av å være der. Kommer det en fugl vil han løpe for å gjemme seg og det går svinaktig fort, så pass på.. Du kan jo sette han ved verandadøra for å se om han kommer ut på verandaen av seg selv..

Litt tilbake til foring.
Skjeggiser blir veldig fort vant til det dem får, så gi masse forskjellig hele tiden, hvis ikke vil dem nekte å spise ting den ikke er vant til.. Dem kan fort bli veldig sære i matveien.
Gibbs er offline   Svar med sitat
Gammel 26-07-2011, 19:52   #10
Reptilfreak

Pushead sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Gibbs Vis post
3000.- var bra mye, så da regner jeg med at det er terra du betalte mest for..

En skjeggis på 5 år bør nesten være gratis i mine øyne da gjennomsnitts alderen er 6-10.

En voksen skjeggis som har en normal kroppsvekt, skal ha insekter ca 3 ganger i uken og resten grønt og bitte litt frukt. Etter det jeg kan se på bildene dine, så er ikke dette en skjeggis med normal vekt, så jeg ville foret det han ønsker å spise hver dag. Sett inn grønt til han hver dag til frokost, når du kommer hjem kan du gi han insekter. Når du oppnå normal kroppsvekt roer du ned på insektene. Zophobas er også noe du kan fint fore med, for da vil han legge litt fortere på seg. Når normalt vekt er på plass, så kan du bruke Zophobas som snacks utenom de 3 gangene i uken planen for insekter.

Skjeggisen er ny hjemme hos deg, så alt er ukjent for han. Da er det ikke så rart at han er usikker. Hvis jeg bytter substrat i terra mitt med en annen farge blir dem litt usikre og jeg merker at dem ligger mere i ro for en liten stund. Det skal mye mindre til en det folk tror, så ikke stress masse med han. Dette er ikke et kosedyr, men et 'se på' dyr som f.eks akvariefisk. La han bli vant med omgivelsene fra buret sitt og ikke omvendt.

Skjeggiser trenger å bade ca en gang i uken. Mere en det er ikke vits bortsett fra hvis han lukter pga avføring.

Å klappe en skjeggis på hode i ditt tilfelle er nok ikke noe annet en stress for han da han ikke er vant til deg.
Derimot, så kan du klå han litt godt i skjegget og se hvordan han reagere på det. Ene jenta mi digger det max, mens den andre reagerer ikke på det i det hele tatt.
Skjeggiser har et tredje øye oppå hode.
Dette er ikke et synlig øye som et vanlig et, men en type sensor for ting som er over dem. Fugler er dems verste fiende og dem tror at dette 'øye' er noe dem har fått med tid pga fugl. Dette er synlig på hode dems i form av en liten sort prikk. Derfor lokker han øynene når du tar han på hodet. Jeg ville droppet å gjøre dette hvis jeg var deg.

Hvis jeg har skrevet noe feil her er det bare å arrestere meg for det. Har ikke skrevet eller lest om skjeggiser på en god stund nå, så jeg er nok litt rusten..
Jeg har bare lest den boken fra sofia cirverius. Så har bare den å forholde meg til. Der står det at de skal veie mellom 300-550gram. Min veier 562 (veide den etter bading igår, 8 dager siden sist). ca 45-47cm. Men ser hva du mener for den ser litt tynn ut på bildene i forhold til andre bilder av agamer som ligger her ute.

Problemet er at han nesten ikke vil spise grønnsaker...

6år? ikke mer? Var vanskelig å finne noe stoff på hvor gammel gjennomsnittsalderen er i fangenskap men ute i det fri kunne de bli urgamle. Da ser jeg virkelig at 3000,- er i overkant. Var heller terraet som så fint ut på bilder. Skulle og bare ha det midlertidig da jeg har bygd mitt eget men ville se at alt fungerte først før jeg flyttet den over. (Livredd for å mislykkes opplegg)

Klapping på hodet dropper jeg sporenstreks.... Skjeggklåing er han helt likegyldig til. Det eneste han reagerer på er oppå hodet.
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Egg på feil plass Janka Leopardgekkoer og andre Eublepharis 1 02-06-2010 11:55
Leo Plass? Sour Leopardgekkoer og andre Eublepharis 10 23-01-2010 11:57
Problemer med plass Gussy986 Pinnedyr 3 26-01-2009 19:25
Og så var endelig snoken på plass :) Indra Terrarier 7 29-10-2008 08:09
Ledig plass i bilen! Janka Småprat 5 22-08-2007 09:07

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 09:15.