"
Gammel 29-06-2011, 08:47   #1
Junior Member

Medlem siden: Jun 2011
Meldinger: 4
Standard fint nybegynner dyr?

Hei.

Har sittet og lest om reptiler en god stund nå, og har bestemt meg for at jeg skal kjøpe meg en. Sett en god del på Skjeggiser, og lurer på om det er et fint dyr og starte med? Har også sett på Leopard Gecko, men føler at den ikke er så knall som skjeggisen.

Kostnader:

Et spørsmål jeg har er hvor mye maten til skjeggisen koster per uke? Ikke at jeg ikke vil betale for maten, skal såklart gjøre det. Har man dyr skal man passe på det.
Har også lest om akvarium/terrarium (er vell det samme bare at det ikke er vann i terrariumet?). Hvor stort burde en skjeggis ha, og burde den ha ting å klatre i?

Er ute etter å ha et dyr som trives godt, uansett kostnader, men er fint med litt info før jeg tar avsluttningen.

~DRM (Nybakt reptilfreak)
DRM er offline   Svar med sitat
Gammel 29-06-2011, 11:16   #2
Reptilfreak

Galil sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Sted: Buskerud
Meldinger: 641
Standard

Du har helt rett i at det er mer fres i en skjeggis sammenlignet med leopard gecko.

jeg har et terrarie på 150x70x60 med klatrebakgrunn og skjeggiser bruker plassen sin godt. et terrarie på den størrelsen kommer ligger rundt 2000-3000 kr (hvis man kjøper privat)

når det kommer til mat så kjøper jeg en ferddigmiksa salatpakke på butikken og kakkerlakker avler jeg selv. min får også zophobas i ny og ne
Galil er offline   Svar med sitat
Gammel 29-06-2011, 13:32   #3
Junior Member

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Galil Vis post
min får også zophobas i ny og ne
Takk for utfyllende svar Er zophobas noe man får tak i på dyrbutikken eller lignende?
Gammel 29-06-2011, 13:39   #4
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 5,099
Standard

Hei!
zophobas blir ofte kalt kjempemelormer og kan kjøpes i de dyrebutikkene.

Terrarier og akvarier baserer seg på samme prinsipp men er forskjellige.
Et akvarie er tett og tilkomsten er naturlig nok ovenifra. Et terrarie har luftig, og dør i front for at du lettere skal komme til dyrene dine. Luftingen hjelper deg med å holde klimaet med stabilt samtidig som det hindrer kondens på terrarierutene.
Frogger er offline   Svar med sitat
Gammel 29-06-2011, 14:01   #5
Junior Member

Standard

Tusen takk for svar. Blir nokk til at jeg skaffer meg en sjeggis, veldig flotte skapninger. Så da er det vell bare å kjøpe terrarie, lese litt mere fakta om forskjellige ting og kjøpe selve sjeggisen

Kommer antageligvis til å laste opp bilder så fort jeg får klumpen i hus
Gammel 29-06-2011, 20:30   #6
Reptilfreak

leo77 sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Meldinger: 1,743
Standard

Disse 2 bøkene her er brae
Denne på Svensk SKÄGGAGAM (9789163164507) - Capris bokhandel
+ denne The Bearded Dragon Manual av Philippe De Vosoli (9781882770595) - Capris bokhandel

Litt lese stoff også
Teo, en Skäggagam
CBreptiles - Att köpa skäggagam
leo77 er offline   Svar med sitat
Gammel 29-06-2011, 21:47   #7
Reptilfreak

Medlem siden: Nov 2010
Sted: Akershus
Meldinger: 587
Standard

Skjeggiser er fine og aktive dyr og kan veldig lett håndteres. Men de krever stor plass og mye mat. Jeg ville anbefalt 120 cm minst til en voksen skjeggis men 150 gjør jo ingen ting og der går det vel også to. Skal du ha 3 ville jeg hatt 200 cm i lengden. Men så klart jo større plass jo bedre er det for dyret.

Skjeggiser spiser både grønt og kjøtt. Du kan f.eks gi annenhver dag av ver ting. Av innsekter spiser de sirisser, gresshopper, kakerlakker, zophobas larver eller så og si alt som rører på seg og som er stort nok. De skal ha mye mat og maten kan bli dyr vis du ikke finner et billig sted å kjøpe eller starter eget avel.

Skjeggiser trenger jo i tillegg UV lys. Det som er forskjell på leos og skjeggis er at leos spiser langt fra så mye som en skjeggis, de trenger ikke UV da de er nattaktive, de krever ikke så stor plass, skjeggis er mye lettere å håndtere, skjeggis er dagaktiv og du for mye mer liv av en, skjeggiser krever vel litt mere tid og stell selv om jeg ikke skal bare komme å si at noe reptil ikke krever mye stell.

Nå skal jo ikke skjeggis ha zophobas som hovedfor da de inneholder veldig mye fett og ikke næring (sier ikke at noen her bruker det) men det funker supert og f.eks ha en skål så den kan spise det som litt ekstra til hovedforet. Siden du mest sansynlig skal starte med avl av fordyr så du slipper å kjøpe så mye anbefaler jeg dubias kakkerlakker Fine som hovedfor, lukter ikke, lettstelte, avler lett og masse, og ikke den sinnsykt irriterende lyden som du f.eks for av sirisser
reptilesboy er offline   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Skjeggagam vokser fint ;o) nitta Agamer 16 24-05-2009 20:43
Nybegynner :) Jerry* Taranteller 32 09-06-2008 13:33
nybegynner...... varg800 Skilpadder 8 26-05-2008 19:46
Fint nettsted... Frogger Generelt om amfibier 5 18-11-2003 20:47

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 05:04.