"
Gammel 01-07-2010, 23:11   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Sep 2009
Alder: 31
Meldinger: 11
Standard Skjeggagam hos meg på pass

Hei, da er jeg på andre dagen med en skjeggagam i hus. Jeg passer den for noen venner da de ikke har mulighet til å gi den oppfølgningen den trenger. Jeg må si jeg liker dyret allerede, og leker med tanken på anskaffelse. Det er også snakk om at jeg kanskje kan beholde den jeg passer. I den anledning har jeg et par spørsmål jeg gjerne vil ha svar på.

Terrarie
-Til dags dato lever Hermann i et 70x40x40 bur ca(øyemål), noe jeg tenker bør byttes ut etterhvert som han vokser? (Han er per i dag, 6 mnd gammel, ca 20-30 med halen)
-Subrat, i dag bruker jeg sand kjøpt i dyrebutikken(giftfritt), men jeg har lest at sand nødvendigvis ikke er den beste løsningen, hvilke andre muligheter har jeg?
-Planter, forslag til hvilke planter jeg bør gå til anskaffelse av, samt hvordan det skal settes opp i forhold til rengjøring.
-Belysning, per i dag har han 2 stk lamper, en er ukjent, den andre er en 50W tight beam, som leverer noe som vistnokk kalles "UVA rays",plassert ca 30 cm over solplassen. Er dette bra nok? (Det ble levert sammen med Herman da han ble kjøpt hos en forhandler i sverige) Eventuellt anbefalinger.
-Tips til vaskemidler, hvor ofte, osv?

Hermann
-Jeg tenker gi han rundt 6 sirisser ukentlig, annenhver dyppes i en kalk/vitamin blanding(noe jeg fikk med av eier). Han får også banan, sukkerert, løvetannblad, paprika, gulrot, mais og squash. Samt div insekter jeg kommer over i hus og hage. Er dette ok?
-Salmonella, hvordan opptrer jeg i forhold til vask, hvor vasker jeg? (Badet ok?) Eventuell annen info settes pris på.
-Dersom jeg finner avføring på f.eks stubben han har, har jeg vasket den i desinfiserende, er dette nødvendig?

Ja det var det jeg kom på av spørsmål akkurat nå, takk
Flok er offline   Svar med sitat
Gammel 01-07-2010, 23:37   #2
Reptilfreak

Kiwi sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Sted: Oslo
Alder: 37
Meldinger: 506
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Flok Vis post
Hei, da er jeg på andre dagen med en skjeggagam i hus. Jeg passer den for noen venner da de ikke har mulighet til å gi den oppfølgningen den trenger. Jeg må si jeg liker dyret allerede, og leker med tanken på anskaffelse. Det er også snakk om at jeg kanskje kan beholde den jeg passer. I den anledning har jeg et par spørsmål jeg gjerne vil ha svar på.

Terrarie
-Til dags dato lever Hermann i et 70x40x40 bur ca(øyemål), noe jeg tenker bør byttes ut etterhvert som han vokser? (Han er per i dag, 6 mnd gammel, ca 20-30 med halen)
-Subrat, i dag bruker jeg sand kjøpt i dyrebutikken(giftfritt), men jeg har lest at sand nødvendigvis ikke er den beste løsningen, hvilke andre muligheter har jeg?
-Planter, forslag til hvilke planter jeg bør gå til anskaffelse av, samt hvordan det skal settes opp i forhold til rengjøring.
-Belysning, per i dag har han 2 stk lamper, en er ukjent, den andre er en 50W tight beam, som leverer noe som vistnokk kalles "UVA rays",plassert ca 30 cm over solplassen. Er dette bra nok? (Det ble levert sammen med Herman da han ble kjøpt hos en forhandler i sverige) Eventuellt anbefalinger.

Hermann
-Jeg tenker gi han rundt 6 sirisser ukentlig, annenhver dyppes i en kalk/vitamin blanding(noe jeg fikk med av eier). Han får også banan, sukkerert, løvetannblad, paprika, gulrot, mais og squash. Samt div insekter jeg kommer over i hus og hage. Er dette ok?
-Salmonella, hvordan opptrer jeg i forhold til vask, hvor vasker jeg? (Badet ok?) Eventuell annen info settes pris på.
-Dersom jeg finner avføring på f.eks stubben han har, har jeg vasket den i desinfiserende, er dette nødvendig?

Svar på noe...

En voksen skjeggis bør ha minst 150*70*70 å bevege seg på. Ut fra størrelse på skjeggisen så bør du begynne å planere for dette fortest mulig. UVA er viktig, men enda viktigere er UVB lys, og dette bør du fikse asap hvis ikke Hermann har det nå. Skjeggiser trenger UVB-lys for å kunne ta til seg kalken du gir den, og får den ikke dette kan den få store problemer med bein og skjelettet. Spesielt siden denne fortsatt er i vekst UVA og UVB bør også være nærmere enn 30 cm, gjerne 10-20 for å ikke miste for mye effekt. Dette kan løses ved at man setter lyset over en rot eller noe annet den kan klatre opp på slik at den kan ligge å "sole seg". I tillegg trenger de en soleplass for å fordøye maten, og under denne lampen skal det være sånn 38-40 grader varmt.

Mange som bruker sand uten problem. Alternativt kan du også blande sand+jord. Blande med vann slik at det blir fuktig og så pakke det sammen i bunnen. Det blir mer naturligt i forhold til hvordan de lever ute. Planter er pent og gir økt fuktighet, men vanskelig med skjeggiser. Forbered deg på at den kommer gjøre alt for å ødelegge de Så lenge plantene ikke er giftige så kan du bruke hva som, mange som bruker f.eks aloe vera planter.

Vedrørende foring er det vanskelig å si hvor mye sirisser og slikt de skal ha, men for meg høres 6 sirisser i uka veldig lite ut. Du kan sikkert fint gi den 20-30 i uka skulle jeg tenke (spesielt med tanke på at den fortsatt vokser og trenger mye proteiner). Gjerne også blande opp med kakkerlakker, gresshopper og en og annen zophobas. Med grønnsaker høres det bra ut, men kan godt gi mange typer salater og. Så fremt det er god næring i de. Min er veldig glad i romanosalat og grønn ekeblad Insekter utefra er et litt diskutert tema, men så fremt du er sikker på at de dyr du forer med ikke kan ha noe farlig i seg så ser jeg ikke noe problem med det. Med "farlig" tenker jeg da på kjemikalier og slikt.

Anbefaler å lese gjennom denne siden Mina erfarenheter angående skäggagamer

Muligens også bestille Skäggagam av Sofia Cirverius. Veldig bra bok som dekker det meste, slik som linken over.

Er det noe mer du lurer på etter å ha lest litt rundt så er det bare å spørre! Tar gjerne et bilde av lille Hermann og

Lykke til!
Gammel 02-07-2010, 19:08   #3
Reptilfreak

Standard

Takk for svar, dette skal ordnes aasap.

Men anngående temperaturer, det er rundt 30 grader i huset generelt, det å få temperaturen under dette er umulig. Går dette bra?
Gammel 02-07-2010, 21:43   #4
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
Meldinger: 1,016
Standard

Kiwi har jo svart på det meste, men kan supplere litt..

Sitat:
Sand + jord blanding er nok et av de beste substratene for skjeggagamer. Det gir en hard overflate og er mulig å grave i. Løs sand vil de synke litt i, er umulig å grave i osv.. Freddy skal ha gjort et faktblad på hvordan man går fram for å lage et slik substrat. Har ikke linken, men om han leser dette kan han sikkert linke selv..

Sitat:
Som kiwi sier - agamene raserer alt som er. Du må med andre ord ikke beregne at plantene overlever særlig lenge. Jeg har derfor begynt å hente utendørs. Da henter jeg slike små gress-tuster jeg finner litt utenfor lys-løyper og tur-stier (langt nok unna til at folk ikke spytter og tisser på dem og hunder ikke bajser på dem). De tørker fort ut og får et litt semi-ørken liknende utseende. Agamene løper dem selvfølgelig ned og legger seg på dem til de blir flate, men da er det bare å hente nye.
Eksempel: Repti.net / Carl

[-Belysning, per i dag har han 2 stk lamper, en er ukjent, den andre er en 50W tight beam, som leverer noe som vistnokk kalles "UVA rays",plassert ca 30 cm over solplassen. Er dette bra nok? (Det ble levert sammen med Herman da han ble kjøpt hos en forhandler i sverige) Eventuellt anbefalinger.[/quote]
Som kiwi sier MÅ du ha UVB lys i sterk nok intensitet. Det fins flere ulike UVB kilder - enten som UV spot eller UV rør. UV rørene har en relativt kort rekkevidde på UVB strålene (helst bør dyrene komme inntil 10 cm fra lyset), men gir til gjengjeld en jevnt lys i terrariet. UV spottene har litt lengre rekkevidde, men gir jo et konsentrert UVB område bare akkurat der den lyser opp.
Felles for UV lys er imidlertid at de må installeres i fri luft INNE i terrariet - du må ikke legge dem over glass, netting etc - da reflekteres alle UVB strålene bort, og lysene får ingen effekt. Derfor - skal du installere UV rør på innsiden lar dette seg enklest gjøre med lysrørholdere. Likesågreit å kjøpe doble lysrørholdere, f.eks Glomat2 eller Arcadia - blir billigere.. Husk også på å kjøpe reflektor til alle lysene - det nærmest dobler lysenes effektivitet.
Til UV spot bør du nok ha en keramisk socket.

Tips til UV rør: Kombinere ReptiGlo 10.0 og ReptiGlo 2.0
Tips til UV spot: Lucky Reptile Bright Sun UV Desert (husk at du også må ha med socket og controller til denne første gang - du får alt på www.terrariehobby.no), MegaRay eller PowerSun. Det er imidlertid forskjell på disse pærene. Førstnevnte produserer ikke så mye varme og fungerer dermed ikke like bra som varmespot i tillegg. Jeg har satt min pære over et område med varmekabel i tillegg, der varmekabelen igjen er satt på en termostat. De to sistnevnte produserer ganske mye varme - noe å tenke på, spes nå på sommeren. Man vil ikke overopphete dyrene heller.

Sitat:
Personlig liker jeg overflate-desinfeksjon (sprit) best. Det knerter mye bakterier, det fordamper raskt og trenger ikke vaskes vekk, det er ikke giftig (med mindre dyret drikker det direkte, eller puster inn det som fordamper) og du kan fint vaske glass (skyvedørene f.eks) uten at glasset får rester av spriten. Det er også veldig lett å vaske med, da det løser opp skitt som fester seg på glass og andre flater. Du får kjøpt 750 mL des.inf. flasker på apotek for under hundrelappen. Ikke kjøp hånddesinfeksjon - den inneholder glyserol, som ikke fordamper.
Vask så snart det er skittent, eller så ofte du føler for det. Vær imidlertid nøye med håndhygienen. Vask alltid hendene etter håndtering av dyr eller terrarieutstyr.

Sitat:
Hermann

6 sirisser til en 6mnd gammel skjeggagam er alt for lite. Du kan trygt gi den 12-20 sirisser per dag fordelt på 2-3 måltider. Den skal ennå vokse endel, så den trenger proteinene. Kalsium bør gis som et eget, rent tilskudd (og ikke kombinert med vitamintilskudd) - da er det enklere å kontrollere mengden kalsium den får i seg. Så, kjøp en ny kalsium - og vær sikker på at den er ren kalsium karbonat. Pass på at den IKKE inneholder fosfor - det er til vegetardyr, som iguaner. Tips som varmt kan anbefales: T-rex Bone Aid Microstick Powder - et rent kalsiumtilskudd som er gjort litt statisk og hefter derfor ekstra bra til insektene.
Av vitamin og mineraltilskudd kan Nekton Rep anbefales.

Av frukt og grønt - ikke gi veldig mye banan og mais. Mais er tungt fordøyelig og banan er en relativt sterk oxalat (binder til seg kalsium, slik at agamen ikke får nyttiggjort seg kalsiumet). Du kan gi banan i små mengder, men helst ikke mer enn 1-2 ggr i uken.
Insekter og planter utenfra - det er mulig, men vær obs på at risikoen for diverse parasitter øker - forsåvidt ikke verre enn å ta avføringsprøve på høsten (eller om dyret viser tegn til dertil sykdom) og gå gjennom en ormekur (Panacur). Du bør heller ikke plukke insekter/planter fra tettbygde strøk (tenker forurensning). Og vær forsiktig med hva du plukker - det er ikke alle planter som er spiselige og unngå edderkopper og stikkende insekter som veps.
Gammel 02-07-2010, 21:46   #5
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Standard

Sitat:
Takk for svar, dette skal ordnes aasap.

Men anngående temperaturer, det er rundt 30 grader i huset generelt, det å få temperaturen under dette er umulig. Går dette bra?
Sålenge tempen ikke overstiger 42 grader, er det bare knall. Men pass nå på at lys og evt varmekabler/matter øker tempen i terraet ganske mye.
Gammel 02-07-2010, 22:29   #6
Reptilfreak

Standard

Takk for all info Skal vist på handletur i morgen

En ting til, jeg kan ikke si jeg har sett han har drukket noe som helst vann siden jeg fikk han? Mulig jeg bare ikke har fått det med meg men. Dusjer han dog regelmessig med vann, men hvordan får jeg han til å drikke?
Gammel 02-07-2010, 23:18   #7
Reptilfreak

Kiwi sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Sted: Oslo
Alder: 37
Meldinger: 506
Standard

Sitat:
Takk for all info Skal vist på handletur i morgen

En ting til, jeg kan ikke si jeg har sett han har drukket noe som helst vann siden jeg fikk han? Mulig jeg bare ikke har fått det med meg men. Dusjer han dog regelmessig med vann, men hvordan får jeg han til å drikke?
Mange skjeggiser som aldri drikker vann. Min f.eks De får i seg "vann" gjennom grønnsakene, og også gjennom huden når du bader den. Så hvis du ikke ser den drikke så er det ikke noe krise Vet ikke hva du mener med å dusje han? Men kan godt lage et bad til han, så han får plaske rundt litt. Bare passe på at vannet ikke er for varrmt (28-32 grader) og at det ikke er så mye vann at den tvinges å svømme (altså at den kan stå på bunn uten å dekkes med vann).

Godt supplement på UV-lys Karl. Er ikke så inne i den lys-greia jeg
Gammel 03-07-2010, 00:08   #8
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Kiwi Vis post
Mange skjeggiser som aldri drikker vann. Min f.eks De får i seg "vann" gjennom grønnsakene, og også gjennom huden når du bader den.
"Huden", eller skinnet, er nok potte tett. De har ingen evne til å "drikke" eller trekke til seg vann gjennom skinnet. Dersom de drikker, drikker de på vanlig måte - via munnen. Har sett det er noen som tror dette, men lurer på hvor dere har dette fra? - Men, det er nok en myte, eller en forveksling med moloch horridus`en som har et kanalsystem i huden/skinnet, hvor den kan stå med en fot i en vannpytt og trekke vannet opp gjennom kanalene og til munnen, som den da slikker i seg. Skjeggagamene har ikke denne evnen.

Sitat:
Så hvis du ikke ser den drikke så er det ikke noe krise Vet ikke hva du mener med å dusje han? Men kan godt lage et bad til han, så han får plaske rundt litt. Bare passe på at vannet ikke er for varrmt (28-32 grader) og at det ikke er så mye vann at den tvinges å svømme (altså at den kan stå på bunn uten å dekkes med vann).

Godt supplement på UV-lys Karl. Er ikke så inne i den lys-greia jeg
Skjeggagamer drikker ofte ikke stillestående vann. Det er enklere å få dem til å drikke rennende vann, eller når de bader. De kan også, som hos Kiwi, få væsken de trenger gjennom frukt og grønt. Det er da ekstra viktig å skylle salaten med vann, slik at den er lett våt når den gis.

Når jeg bader den ene min, bader jeg den med vann til ca skulderhøyde på frambeina - den er en skikkelig badenymfe, som både svømmer, dukker under (og kan faktisk holde pusten forholdsvis "lenge") og virkelig storkoser seg.. Den andre er litt mer tvilsom til det våte element, så bruker gjerne litt lavere vannstand da.

Tilbake til salmonella. Jeg har skrevet en artikkel om reptilhold og hygiene som vil bli lagt ut på en ny reptil-info-side vi holder på å sette opp, men grunnet litt tekniske problemer med siden er den ikke publisert helt ennå.. Uansett - hold reptiler og reptilutstyr til badet ja. Kjøkkenet er for mennesker og menneskemat - ikke reptiler..
Gammel 03-07-2010, 11:59   #9
Reptilfreak

Standard

Da har jeg snakket med eieren, og han vil selge meg Hermann. Jeg sa jeg ikke var interrisert i terrariet da jeg vil komme til å kjøpe et 150x70x70 eller lignende så fort som mulig uansett, han vil da ha 1000kr for agamen uten utstyr, er dette grei pris?
Gammel 03-07-2010, 16:54   #10
Reptilfreak

Standard

Ja, da har jeg fått kjøpt lampe, 150 sirisser og starter avl fra mandag av

Jeg ser du skriver rennende vann? Jeg tenker da en inne fontene? Hvor får jeg eventuellt tak i dette eller et alternativ?
Svar

Emner
innredning, mat, skjeggagam, Skjeggagam

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Pass av skjeggis fra 28 juli - 22 aug. Miroxx Agamer 4 14-07-2008 22:26
Trenger pass av Skjeggis! Miroxx Agamer 6 12-06-2008 09:13
Tusenbein pass emil skolopendre og tusenbein - Myriapoder 3 21-10-2007 18:26
Tarantella Pass. Eggy Taranteller 2 21-07-2007 20:57
Stål-Orm pass Tord Snoker 7 29-05-2006 06:44

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 09:17.