"
Gammel 03-07-2010, 17:02   #11
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Trondheim/Stavanger
Alder: 29
Meldinger: 1,489
Standard

Jeg bruker sånn spruteflaske fylt med vann å dusjer med den på hodet til skjeggisen. Av og til tar jeg tuten rett foran munnen og dusjer agamen, og min bruker å åpne munnen og ta opp vannet med tunga da. Har ikke vannskål hos min, så jeg dusjer han flere ganger daglig på snuten. Og bruker å dusje litt med vann på grønnsakene i tillegg.

Edit: Ikke bruk fontene.. Har hørt bare dårlige ting om det, som at det danner seg mye bakterier og det er mye styr med det, vaske den hver dag for eksempel. Da er det lettere med sånn spruteflaske.
Gammel 03-07-2010, 17:12   #12
Reptilfreak

Medlem siden: Sep 2009
Alder: 32
Meldinger: 11
Standard

Jeg har forresten netting mellom agam og lampe, men om du leser her:

Repti Glo 10.0 Compact
Desert Terrarium Lamp

• Ideal for all desert dwelling reptiles
  • Ultra High UVB output
  • Effective up to 50 cm (20")
  • Provides necessary UVB rays for optimal calcium metabolism
  • Recommended for use with screened terrariums; terrariums with dense screen covers (screens can filter out UVB rays)
  • Recommended in combination with Repti Glo 2.0 for a higher visual light output
Så regner jeg med at dette skal gå bra?

EDIT: Det er også et exo terra terarium, og det ble solgt med hermann
Flok er offline   Svar med sitat
Gammel 03-07-2010, 21:51   #13
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
Meldinger: 1,016
Standard

Du får kjøpt vannfall fra exo-terra (kan bestilles i dyrebutikk) Exo Terra : Products : Waterfall. Du kan naturligvis også lage eget vannfall, men for nybegynnere er det kanskje mye knot. Vanskelig å få tett og man må ikke bruke materialer som avgir giftige stoffer i vannet.

Det er imidlertid to ulemper med slike vannfall: De høyner gjerne fuktigheten i terraet (skjeggagamer skal ha det rimelig tørt) og de er vanskelig å holde ren. Sistnevnte er hovedsaklig et større problem for de litt mer skjøre artene, som kameleoner.

Å ha lys liggende oppå netting er ikke å anbefale - du mister overraskende mye av UVB strålene, for ikke å snakke om lyset i seg selv. Litt avhengig av hvor stor maskestørrelse det er på nettingen, mister du så mye som 20-30 % av UVB strålene.

Når det kommer til de kompakte UVB pærene, egner disse seg hovedsaklig til små terrarier. Fra UVGuide:
"Compact fluorescent lamps would appear to be useful in the small vivarium in which there is a requirement for a localised zone of fairly diffuse UV light. The lamps provide a more intense UVB gradient than a conventional linear fluorescent tube, concentrated in a smaller area, but still provide only fairly low intensity visible light and little heat."

Edit: Du skal ikke tro blindt på hva produsentene sier om produktene sine. At den lampa f.eks virker opp mot 50 cm unna er en sannhet med moderasjoner. Det er mulig den avgir UVB i opptil 50 cm unna, men de verdiene er isåfall så små at de er helt ubrukelige.
Svar

Emner
innredning, mat, skjeggagam, Skjeggagam

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Pass av skjeggis fra 28 juli - 22 aug. Miroxx Agamer 4 14-07-2008 22:26
Trenger pass av Skjeggis! Miroxx Agamer 6 12-06-2008 09:13
Tusenbein pass emil skolopendre og tusenbein - Myriapoder 3 21-10-2007 18:26
Tarantella Pass. Eggy Taranteller 2 21-07-2007 20:57
Stål-Orm pass Tord Snoker 7 29-05-2006 06:44

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 12:52.