"

Reptilfreaks.no > Herptiler (reptiler og amfibier) > Reptiler > Øgler > Agamer Skjeggagam Eksisterer siriss ekspressen fortsatt?

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 28-06-2010, 16:40   #11
Reptilfreak

Medlem siden: Sep 2008
Meldinger: 106
Standard

Lovendring.
variegatae er offline   Svar med sitat
Gammel 28-06-2010, 19:26   #12
Reptilfreak

shelob sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Sted: Asker
Alder: 41
Meldinger: 1,646
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (3)
Standard

Den skjønte ikke jeg.
Hva har lovendring med om siriss-oppdrett er god butikk eller ikke?
shelob er offline   Svar med sitat
Gammel 28-06-2010, 19:44   #13
Reptilfreak

Iggemamma sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 625
Standard

Det viktigste er jo at markedet vil øke... og det var jo akkurat mitt poeng.

Muligens kan det hende posten myker opp i sine "ikke sende levende ting" regler, slik at folk ikke får problemer med å få tilsendt slik.

Uansett er overstående et "rest my case" svar til hvorfor det lønner seg bedre i andre land enn her.
Gammel 28-06-2010, 23:09   #14
Reptilfreak

Medlem siden: Sep 2008
Meldinger: 106
Standard

Lovendring må til for at det skal bli økonomisk givende å investere i et oppdretts anlegg og tidsbruk på oppdrett av fordyr.

Brukte rundt 20.000kr på oppdretts reoler for mus og rotter for noen år tilbake, og selv med best kvalitet og uslåelige priser ble det aldri "god butikk". Merkelig nok.

Hadde en eller annen fyr begynt oppdrett av mus og rotter til bortimot svenske priser hadde jeg priset han lykke og formue. Og kjøpt mye.
Siste jeg så en norsk oppdretter av gnagere skulle han ha 650kr for 50 små mus(13kr stk), som koster 4SEK stk i Sverige...
variegatae er offline   Svar med sitat
Gammel 29-06-2010, 06:18   #15
Reptilfreak

telia sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Sted: Nær Hønefoss
Meldinger: 838
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (4)
Standard

Skal man tjene penger på fordyr må man enten selge enorme mengder med liten fortjeneste eller få med sto fortjeneste. Desverre er det Norske markedet ikke egnet til og selge enorme mengder.

Nå kan ikke jeg uttale meg om sirisser, men salg av Dubia kan jeg da si noe om....

Prisene på Dubias i Norge i dag ligger godt under gjennomsnittspriser både i Sverige og Danmark. Snittpris er i dag rundt 70 øre pr stk i mix størrelse. Og når man begynner og trekke i fra kostnadene til innkjøp av bokser, varmematter, plastbokse og esker til sending, sekker med kyllingfor og frukt som det går noen kilo av i uka(til en pris på minimum 15-20 kr pr kilo) Sier det seg selv at dette ikke er butikk. Plutselig kan det gå en måned uten at man selger en eneste pakke.

Jeg kunne med letthet ha øket produksjon både 2 og 3 ganger, men......
Antallet jeg ville solgt i lille Norge ville ikke rettferdiggjort de økte kostnadene til for.
Selv om Dubias hadde kostet 25 øre pr stk ville jeg ikke klart og selge nok til og tjene penger...

Og da har jeg ennå ikke regnet inn tiden man bruker til rensing av kasser, foring, opptelling og pakking/sending osv....tror ikke engang polakker ville jobbet for den timelønn

Så det blir nok til at man fortsatt selger overskudd av egen produksjon....
til en altfor lav pris.........

The best ones are half eaten..........
telia er offline   Svar med sitat
Gammel 29-06-2010, 12:44   #16
Reptilfreak

Iggemamma sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 625
Standard

Det er det som er hovedproblemet her spør du meg. Alle ønsker alt gratis, evt til priser fra land med en helt annen produksjon og logistikk oppe.

Når da prisene (ønsket om pris iallefall) her blir så lave, er det ingen som kan ta seg råd meg å gamble med et oppsett og oppstart på større skala. Det er rett og slett ikke verdt risikoen.
Samme gjelder også mye av avlen på dyr.

Resultatet blir jo som nå, noen heldige finner et overskuddslager de avogtil kan handle fra, imens mange må ty til dyrebutikkers priser. Jeg synes det blir utrolig undergravende å kritisere alle priser med sammenligningsgrunnlag i engelske/amerikanske/tyske priser. Iallefall når alternativet er zoobransjens 5-3kr. Da er 1,50 for en voksen siriss helt greit!
Gammel 29-06-2010, 13:10   #17
Reptilfreak

shelob sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Sted: Asker
Alder: 41
Meldinger: 1,646
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (3)
Standard

Synes dette gjelder alle varer jeg.
Folk sammenligner bare prisene på varene.
Må huske at det er forskjellige fra land til land når det gjelder lønninger, valutakurs osv.
Alt dette spiller inn.
Vi har høye lønninger i Norge, derfor er også priser høye.
Spørsmålet bør være hva har vi i Norge råd til å betale for en siriss utfra våre lønninger. Og så finne ut om det vil lønne seg å drive oppdrett.
shelob er offline   Svar med sitat
Gammel 30-06-2010, 00:40   #18
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 5,099
Standard

Skal man sammenlikne siriss prisene med utlandet må man også ta hensyn til lønnskostnadene de har der borte. I England så er minstelønn under £6 /4,75 om du er under 22 år), noe som ikke er en unormal lønn i Zoo bransjen. Til sammenlikning så vil en norsk 16 åring med sommerjobb i staten bli lønnet med lønnstrinn 1 som er 100,- timen.

Vi må heller ikke glemme at vi må ta på momsen.. I England trenger man ikke betale moms før man passerer en intekt på £56.000 ca 547,843.NOK, I Tyskland EUR 50.000 (forutsatt at fjorårets omsetning ikke oversteg EUR 16.620)

I Norge betaler vi moms om vi passerer 30 000 KR.. I Praksis vil det si at en Nordmann nesten garantert vil måtte betale moms, mens en engelskmann kan ha en grei årslønn uten å betale et øre til staten i moms.

Nå er dette med moms i EU landene mer nyansert enn som så, da flere land opererer med flere typer moms grenser, alt etter type arbeid man driver med, men generelt er det lettere å selge noe billig samtidig som man kan tjene en slant i motsetning til hoss her hjemme på berget.
Vi kan også trekke inn skatten, men som de fleste vet så ligger Norge og troner på toppen (sammen med Danmark)

Ved en legalisering vil nok det selges større kvanta med sirisser noe som kan gi oss litt lavere priser i Zoo butikkene, men det er urealistisk å selge sirisser til samme priser som f.eks England om man også skal kunne sitte igjen med litt penger for arbeidet.
Frogger er offline   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
1 siriss på villspor + 1 siriss tør ikke gå rundt Charming Taranteller 5 03-10-2009 11:38
HJELP!!! Trenger fortsatt noen dyr til messa...... telia Messer og utstillinger 4 11-09-2008 08:41
siriss mat?? duefjes Andre insekter 34 05-01-2008 01:30
Eksisterer aquazoo fortsatt? Tha_Iguana Småprat 14 14-02-2007 22:13
Er jenta mi fortsatt sulten? Tony26 Snoker 7 04-08-2006 12:40

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 22:29.