Reptilfreaks.no

Reptilfreaks.no (http://www.reptilfreaks.no/forum/)
-   Agamer (http://www.reptilfreaks.no/forum/agamer/)
-   -   Skjeggagam Hvordan oppfører reptilene dine seg? (http://www.reptilfreaks.no/forum/agamer/15267-hvordan-oppforer-reptilene-dine-seg.html)

reptimagnus 10-06-2010 14:51

Hvordan oppfører reptilene dine seg?

Hei, tenkte å starte en liten trå man kan skravle litt i:happy:

Hvordan oppfører reptilene dine seg? Når de er ute av terraet, hvordan de spiser, og hvordan de jakter osv...

Jeg har en skjeggagam som elsker å være uta av terraet, når den er inne i terrariet ligger den bare å sover, men når den er uta av tarrariet løper den rundt over alt.

Den liker ganske godt å jakte ute av terrariet, helst å løpe litt etter det:-)

dragoon88 10-06-2010 20:09

Når skjeggisen min, knærten er inne i terraet sitt ligger han enten øverst på rota si, eller på solplassen og koser seg.
Men innimellom blir han spinnvill og går frem og tilbake langs frontglasset og skraper på ruta. Da tar jeg han ut og det er tydeligvis stas. :)
Da løper han gjerne litt rundt på stuegulvet en stund før han går bort til akvariebenken. Der står han og skakker på hodet og ser opp på fiskene en stund før det er litt mer løping. Lett å skjønne når han vil "hjem" igjen, for da går han bort til gekko terraet (som står på gulvet) og skraper på glasset der og tydeligvis vil inn. Da løfter jeg han inn i terraet sitt igjen og da er det vanligvis rett opp på rota si og slappe av etter lufteturen :p

Dager hvor det er høy temperatur ute og lite vind tar jeg han gjerne med ut i solveggen og lar han få litt ekte uv lys. Dette virker det som han liker veldig godt, og oftest klatrer han opp på skulderen min og bretter seg ut for å slikke sol :)

Foringstiden er alltid festilg, da knærten er (som sikkert skjeggiser flest) veldig matglad. Men visse ting vil han ikke ha. Røde grønnsaker vil han absolutt ikke ha, og prøver jeg å lure han, ved å pakke røde grønnsaker inn i grønne for så å gi det til han, virker det som om han blir furt etterpå når han innser hva han nettop spiste. :p
Og er jeg litt treg med å gi han frokosten, så står han oppi matskåla og gjerne skraper med forbeina for å signalisere at han er sulten.

Slukker jeg lyset før han har inntatt sovestilling så sovner han gjerne i den første stillingen han kommer i, noe som ofte blir et meget komisk syn.

Det ble veldig mye tekst, men ber du meg prate om gullgutten min, kommer det mye ;) hehe
Er i alle fall veldig glad for at jeg skaffet meg skjeggagam, det er det herligste dyret jeg noen gang har hatt :)

Freddy90 10-06-2010 21:06

Sitat:

Opprinnelig postet av dragoon88 (Innlegg 139383)
Når skjeggisen min, knærten er inne i terraet sitt ligger han enten øverst på rota si, eller på solplassen og koser seg.
Men innimellom blir han spinnvill og går frem og tilbake langs frontglasset og skraper på ruta. Da tar jeg han ut og det er tydeligvis stas. :)
Da løper han gjerne litt rundt på stuegulvet en stund før han går bort til akvariebenken. Der står han og skakker på hodet og ser opp på fiskene en stund før det er litt mer løping. Lett å skjønne når han vil "hjem" igjen, for da går han bort til gekko terraet (som står på gulvet) og skraper på glasset der og tydeligvis vil inn. Da løfter jeg han inn i terraet sitt igjen og da er det vanligvis rett opp på rota si og slappe av etter lufteturen :p

Akkurat sånn er Bjarne også (med unntak av akvariebenken da)! Han gjør det samme når han vil tilbake i terrariet, men da på benken til bordet hvor terrariet står.:)

Dager hvor det er høy temperatur ute og lite vind tar jeg han gjerne med ut i solveggen og lar han få litt ekte uv lys. Dette virker det som han liker veldig godt, og oftest klatrer han opp på skulderen min og bretter seg ut for å slikke sol :)

Igjen, det samme - men jeg bruker å la han hoppe litt rundt på gresset (med sele, så han ikke stikker av) mens jeg følger med.
En gang kom det en humle forbi, og den var han rask på å sluke før jeg rakk å reagere.. Merkelig nok gikk det helt greit, og Bjarne fikk seg en fin lunsj (de kjenner sikkert ikke når humlen brenner? Ikke vet jeg men han slukte den som en kakerlakk for å si det slik).

Foringstiden er alltid festilg, da knærten er (som sikkert skjeggiser flest) veldig matglad. Men visse ting vil han ikke ha. Røde grønnsaker vil han absolutt ikke ha, og prøver jeg å lure han, ved å pakke røde grønnsaker inn i grønne for så å gi det til han, virker det som om han blir furt etterpå når han innser hva han nettop spiste. :p
Og er jeg litt treg med å gi han frokosten, så står han oppi matskåla og gjerne skraper med forbeina for å signalisere at han er sulten.

Hvis jeg prøver å gi Bjarne ting han ikke vil ha så rister han på hodet (rett og slett), og sier ganske enkelt nei, hehe.:)

Slukker jeg lyset før han har inntatt sovestilling så sovner han gjerne i den første stillingen han kommer i, noe som ofte blir et meget komisk syn.

Jepp, samme med Bjarne, det blir ofte litt komiske sovestillinger..:P

Det ble veldig mye tekst, men ber du meg prate om gullgutten min, kommer det mye ;) hehe
Er i alle fall veldig glad for at jeg skaffet meg skjeggagam, det er det herligste dyret jeg noen gang har hatt :)

Forståelig, herlige skapninger ja.

Konklusjonen er:
Skjeggagamer, og gjerne reptiler generelt (de jeg har hatt ihvertfall, leopard gekkoer og terrapiner pluss skjeggagam da) har jo et eget kroppspråk, så mye av det dine reptiler gjør er det stor sjans for at andre gjør også, selvsagt med unntak som blandt annet kjønn og egne adferder i paringsperioder, også har enkelte egne personligheter da selvsagt.:)

Et annet eksempel fra meg til denne tråden da, som var med en gulbuket terrapin hunn, ved navn Frida - jeg hadde hatt henne siden hun var ca litt større enn en 5 krone, og etter hvert begynte hun tydeligvis å kjenne meg igjen, bortsett fra når det var mating da ("klatre" på glasset i vannet som en gal, altså tigge som F som terrapiner ofte gjør). Det jeg gjorde var å sette begge hendene foran henne når hun hadde vært på gulvet en stund, slik at jeg hintet til at hun kunne komme "ombord" i hendene, og jammen gjorde hun det!:laugh: Prøvde mamma dette så gjorde hun det ikke. Det var utrolig morsomt altså.:) Har prøvd dette med Bjarne noen ganger også, men niks, det vil vi ikke nei! Hehehe.

Janka 10-06-2010 21:48

Møtte en utrolig flott f.pardalis hjemme hos en annen her på forumet, og den sto klar til å komme ut når man kom inn i rommet. Han skulle opp på skulderen og sitte der mens man stelte dyrene :P
Unormalt sosial til å være kammis, ikke pokker om min Roger ville funnet på noe slikt :dry:

Frogger 10-06-2010 22:27

På dagtid sover mine uros. med hodet nedover godt kamuflert som en del av terrariedekorasjonen. På nattestid leker de Tarzan og jakter som tullinger etter div. Fôrdyr som så oftest befinner seg i terrariet.
Åpner jeg terrariedøren etter lyset er gått av kommer de som oftest frem for å se hva som foregår eller i håp om flere godbiter.

reptimagnus 10-06-2010 23:15

skjeggis

ja skjeggisen min er også litt kresen på mat. Han elsker sirisser å jeg kjøpte å kjøpte og kjøpte siriser til han, men plutselig en dag ville han ikke ha. Jeg begynte å tro han var syk eller noe, å han spiste ikke på fler dager. men da kjøpte jeg zophobas i stedet, å nå elsker han det :P

min skjeggis er også rett å slett en huleboer:laugh: jeg har kjøpt en exo terra hule til han, å nar han først går inn kommer han ikke ut på en dag eller 2 men, jeg legger maten foran huleåpningen å da ser jeg en liten tunge kommer stikkende ut :p å så spiser han det

hehe:laugh: mye morsomt med skjeggiser ja.

ederlezi 10-06-2010 23:34

Så fantastisk koselig tråd:D Da må jeg tilføye noen ord om dyra mine jeg også;)

Sjeggisen Drago: Han er spinnvill,elsker alt av mat,digger å få bli med ute av terra og løpe rundt om en galing,og er 100% sikker på at han kan klare å komme seg igjennom hvite,lukkede dører:) Han er så snill at jeg kan kose nese med han,og han digger oppmerksomhet:) Bukker mye med hodet når han er oppspilt,og står gjerne i mange rare stillinger,og skakker på hodet når jeg ler av han:)Og en ting til. Det er ikke noe annet som slår morsomheter enn når han løper etter kakerlakker på gulvet! Da det er flisgulv og litt glatt,så løper han det han kan etter kakerlakker som vi lokkern med,med tunga stikkende ut av munnen og noe smilelignende munn,hahaha:) Elsker'n:D

Sjeggisparet Brutus og Tiffany: Brutus: Verdens mest rolige og kjærlige sjeggis:D Han er avslappet inne i terra hvor han for det meste koser seg på rota si,og følger med på alt som skjer rundt han:) Han rett og slett eeelsker kos,og beste av alt er jo å ligge i fanget vårt og sove! Han sitter mye på skuldra mi når jeg steller rundt i leiligheten,og det er stas det;) Han også er morsom når han løper og jakter på kakerlakker:D Elsker min kjære Brutussøtnos:D
Tiffany: Søt lita jente som er veldig forsiktig,følger med på alt som skjer,og klamrer seg fast for harde livet når hun tas ut av terra:) Liker å sitte i fanget og bli strøket på sjegget,og se på tv! Det er spennende det;) Søt og hærlig sjeggisjente som jeg også elsker:D

Golden Gecko,Fiona: Hærlig gecko,som er ei kjapp og lur jente:) Liker å leke ninja på natterstid mens hun jakter;) Flott geckorase som jeg anbefaler:) Kan ikke håndteres så mye,da denne rasen har veldig skjør hud,og slipper halen lett. Men den kan holdes slik at den får utforske eieren,det liker de:)

Crested Gecko,Ozzy: Tøffeste cresteden:D Bjeffer,leker ninja,nysgjerrig og digger sirriser:D Han er en kjempemorsom kar som er veldig artig å ha i hus,han er tøffingen min han:D Håndtering går også veldig bra:)

Miroxx 10-06-2010 23:46

perlene jakter, soler seg og er aktive omtrent hele tiden mens lyset er på. De har starta å krangle litt i dag også.
De er veldig aktive og veldig morsomme å følge med på!
Har de aldri ute da de ikke syns det er så morsomt og de er alt for raske!

Om natta sover de

Kiwi 11-06-2010 13:49

Madonna (skjeggis) har en tå mindre men like aktiv som før! Klattrer og raser rundt i terrariet. Flink med å spise grønnsaker og er selvfølgelig gal etter kakkiser og alt annet som beveger seg. Også merka det med røde grønnsaker - ikke noe populært. Prøvd rød paprika og det unngår vi fint. Prøvde vannmelom før operasjonen for å få i henne vetske, men neeei da :) Gullrot er favoritten!

Liker å gå i dvale noen måneder om vinteren, og å ødelegge de stakkers blomstene jeg putter inn i terrariet :D Misliker vann på det sterkeste, og bading eller om jeg eventuelt skulle finne på å spraye vann på ho møtes med et surt blikk! Masse personlighet disse små :)

reptimagnus 11-06-2010 13:52

enig

Ja det er jeg enig med, de er vældig personelige:p

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 21:12.