"
Gammel 22-04-2010, 18:11   #1
Reptilfreak

tori sin avatar

Medlem siden: May 2009
Sted: stavanger
Alder: 33
Meldinger: 56
Standard skjeggagam!

tenkte anskaffe meg en skjeggagam =) fine stolte dyr!
har 2 boa som skal skifte terra, så tenkte vaske utav d gammle dems skikkelig og se ka eg fårtil
noen tips til bunn ol? bark er vel ikke så bra? hvor mye lys, varme bør disse ha? hotspots/coldspots? bør de ha stor badeplass ol? sirisser best for? ka grønnt skal de forest med og kordan skal disse to kombineres? kor ofte skal de forest?
sweet med nogen hint og tips
tori er offline   Svar med sitat
Gammel 22-04-2010, 18:25   #2
Reptilfreak

Medlem siden: Aug 2009
Sted: akershus
Meldinger: 129
Talking skjeggagam

Hei
Du kan mate den med sirisser, sophobas, melormer og kakerlakker. Salat, jeg bruker å mate mine skjeggiser med isbergs salat, de liker det kjempe godt.

Lys: kommar an på hvor stort terrarium du har, og hvor langdt skjeggisen skall være unna sol spotten.

Sand: du burde bruke av veldig fin sand som er veldig liten og tynn, anbefals av meg
reptimagnus er offline   Svar med sitat
Gammel 22-04-2010, 18:29   #3
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
Meldinger: 1,016
Standard

Det er rimelig elementære spørsmål du spør her, og du får svar på alle ved å lese litt rundt omkring i forumet, care sheets og ikke minst å kjøpe en obligatorisk bok. Du forsøker virkelig å få servert kunnskapen på sølvfat - og skulle man svart deg utfyldende på alle de spørsmålene dine, kunne man likesågreit skrevet en bok.. Poenget mitt; Personlig akter iallefall ikke jeg å bruke av tiden min på å svare noen som ikke gidder å løfte lillefingeren engang for å skaffe seg nødvendig info. Det er ikke morsomt å hjelpe noen som ikke forsøker å gjøre en innsats selv. Så, jeg forslår du kjøper deg en bok om skjeggagam fra f.eks www.capris.no.
The Bearded Dragon Manual, Skäggagam og A Happy Healthy Pet kan alle anbefales. Dessuten er de billige, så du har ingen unnskyldning..

Av ting du MÅ lære deg er;
- Varme - hvor varmt og hvorfor
- UVB lys - hvorfor, hvor mye og hvor ofte lysene skal skiftes
- Mat - hvor mye mat de skal ha på de ulike stadiene i livet, hva de spiser ved de ulike stadiene osv..
- Terrarie - minimum størrelse og innredning

Når du har løftet lillefingeren kan du heller komme tilbake å spørre mer detaljert og da skal jeg mer enn gjerne svare på det du måtte lure på..
Gammel 22-04-2010, 18:40   #4
Reptilfreak

tori sin avatar

Standard

karlkanibal; og lese e noe eg gjør, men greit og så innspill fra andre med erfaring fra disse dyrene, så ingen grunn til komme ut negativt, e d isje bedre og spør og få svar, enn og ikkje spør og feile?
d e heile poenget med forum som dette mann... med og dele informasjon og synspunkter, så thanks for the warm welcome eg e isje dum nok til og kjøpe meg et dyr eg isje har nogen kunskap om..

reptimagnus; thanks!
Gammel 22-04-2010, 18:45   #5
Reptilfreak

lompah sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Sted: Akershus
Meldinger: 796
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Poenget til KarlKanibal var at dette er spørsmål som mange spør om ofte, og det skal ikke mye til for å finne lignende spørsmål dersom man søker i forumet. Selv har ikke jeg øgler, men alikevel så har jeg ofte lest tråder med de samme spm du har stilt her flere ganger, som har blitt besvart godt
Gammel 22-04-2010, 18:49   #6
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
Meldinger: 1,016
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av tori Vis post
karlkanibal; og lese e noe eg gjør, men greit og så innspill fra andre med erfaring fra disse dyrene, så ingen grunn til komme ut negativt, e d isje bedre og spør og få svar, enn og ikkje spør og feile?
d e heile poenget med forum som dette mann... med og dele informasjon og synspunkter, så thanks for the warm welcome eg e isje dum nok til og kjøpe meg et dyr eg isje har nogen kunskap om..

reptimagnus; thanks!
Ikke ta det ille opp. Det var ikke personlig. Men som lompah sier....
Forøvrig skal du ha absolutt ha applaus for å spørre før du kjøper dyr!
Gammel 22-04-2010, 18:54   #7
Reptilfreak

tori sin avatar

Standard

hehe ja eg ser poenget. men som eg sier, ofte er det lettest og prate med folk som har erfaringt fra disse dyra fra før :p og eg satt og tenkte på om d ble litt for mye "mas" i dn første der oppe :p men enten så svarer folk eller så svarer de ikke
Gammel 22-04-2010, 19:05   #8
Reptilfreak

shelob sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Sted: Asker
Alder: 41
Meldinger: 1,646
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (3)
Standard

de som har skrevet bøkene har faktisk også erfaring fra hold av de dyrene de skriver om.
Første jeg gjør når jeg har planer om et dyr, er å kjøpe bok om de.
Jeg har faktisk bøker om saltvannsakvarie, skjeggagam og leopardgecko fordi jeg tror i fremtiden at jeg vil skaffe meg alle, eller en av delene.
shelob er offline   Svar med sitat
Gammel 22-04-2010, 19:06   #9
Guest

Medlem siden: Nov 2009
Meldinger: 432
Standard

Syntes det er greit og svare det er ikke det, men det er det at alle spør nesten om det samme hver gang så ved og bla litt i kategoriene på forumet så hadde du funnet grundige svar på alle spørsmålene dine, men jeg anbefaler også en bok som man kan ha ståendes i bokhyllen. Hvis dyret blir syk eller oppfører seg unormalt eller noe og internetten din ikke fungerer eller noen sånne situasjoner så er det alltid greit og ha en bok..
I tilfelle ihvertfall.. Så gå inn på capris eller andre bokbutikken og finn deg en bok, les den nøye også kan du komme og spør her..

Det virker ikke om du har lest så mange caresheets heller med de spørsmålene dine så du kan jo begynne og lese noen av de?

Ikke noe personlig altså har sagt dette før til andre og, det er mer generelt. Man kan ikke forvente at alle her skal sitte og servere deg all infoen på ett sølvfat..
s_ er offline   Svar med sitat
Gammel 22-04-2010, 19:16   #10
Reptilfreak

tori sin avatar

Standard

vel, enten kan folk bry seg, prøve og hjelpe, eller så kan de vel gi faen i og skrive i d heletatt?
im just saying, om folk svarer folk slik som dette overallt på andre forums hadde eg følt meg veldigt lite velkommen
Svar

Emner
sjrggagam

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Skjeggagam parahybana_freak Agamer 6 21-04-2010 16:51
Lys til skjeggagam Jafi Reptiler 1 25-07-2009 09:15
skjeggagam Mailen Småprat 10 19-04-2009 23:23
skjeggagam, egg på vei? doubble-vaage Agamer 7 25-08-2005 08:30

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 09:22.