"

Reptilfreaks.no > Herptiler (reptiler og amfibier) > Reptiler > Øgler > Agamer dvergskjeggis - pogona henrylawsoni

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 17-03-2010, 06:52   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2010
Sted: hos mamma og pappa :)
Meldinger: 30
Talking dvergskjeggis - pogona henrylawsoni

Hei! min far er allergisk mot ALT av pelsdyr, så jeg har lyst på en reptil . min mor er ganske positiv og pappa bryr seg ikke så mye.jeg tenker på en leo eller en dvergskjeggis , leoser er nattdyr så det er ett stort minus- dvergskjeggis skal nok være mer "kosete" en andre dyr (det er veldig viktig for meg og min mor men trenger ikke ). er det en max tid man kan ha dem ute av terrae ? (tenker ikke på mer enn kanskje en halv time til en time). og så lurer jeg , er dvergskjeggis sjeldene?(i norge)
Mvh landis
leander999 er offline   Svar med sitat
Gammel 17-03-2010, 10:34   #2
Reptilfreak

Galil sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Sted: Buskerud
Meldinger: 641
Standard

Det avhenger av tempen du har i rommet du skal ha dyret ute i for reptiler er vekselvarme
Galil er offline   Svar med sitat
Gammel 17-03-2010, 13:29   #3
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
Meldinger: 1,016
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av leander999 Vis post
dvergskjeggis skal nok være mer "kosete" en andre dyr (det er veldig viktig for meg og min mor men trenger ikke ).
Ingen reptiler er "kosete" og håndtering bør alltid gjøres til et minimum. Dvergskjeggagam er en av de artene som tolererer håndtering bedre enn andre arter, men det betyr ikke at man skal håndtere dem mer enn nødvendig. Jeg ville aldri tatt ut et reptil for å sitte med det på fanget og "kose" med den.

Sitat:
er det en max tid man kan ha dem ute av terrae ? (tenker ikke på mer enn kanskje en halv time til en time).
Som sagt - det kommer ann på hvor varmt du har det på rommet. Reptiler trenger en ytre varmekilde for å opprettholde en optimal kroppstemperatur (de produserer ikke egen varme, slik som oss). Dvs at de fort blir kalde utenfor terraet, hvor de ikke har tilgang til solspott og et sted med varmekabler/matte. 15- maks 30 minutter burde gå greit, men ikke særlig lengre..

Sitat:
og så lurer jeg , er dvergskjeggis sjeldene?(i norge)
Mvh landis
De er ikke fullt så vanlig som vanlig skjeggagam, og det er lenge mellom hver gang jeg ser dem på kjøp og salg på repti.net. Drar du over til sverige burde du imidlertid finne dem relativt enkelt. Du kan enten ringe svenske dyrebutikker på forhånd før du drar, for å høre om dem har eller kan ta inn, eller du kan annonsere på den svenske delen av repti.net..
Gammel 17-03-2010, 14:59   #4
Reptilfreak

Standard

tusen takk for svar!.tørr ikke og ta sjansen med å smugle over grensen :( for riski. men trenger ikke og kose er ikke sikker på varmen på rommet men nå som d er vinter er det kaldt men vis vi tenner i blir det varmt og vi har en lampe som varmer veldig!
Gammel 17-03-2010, 19:18   #5
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av leander999 Vis post
tusen takk for svar!.tørr ikke og ta sjansen med å smugle over grensen :( for riski. men trenger ikke og kose er ikke sikker på varmen på rommet men nå som d er vinter er det kaldt men vis vi tenner i blir det varmt og vi har en lampe som varmer veldig!
Du kan ikke ha dem stående på et rom som er kaldt. Rommet bør ha normal romtemp (22 grader C) eller mer. Vet du hva det vil si at disse dyrene er vekselvarme og hva dette innebærer?

Etter varme er UV lys veldig viktig. Dette er noe du MÅ sette deg inn i; hva er UV lys, hvorfor det er viktig og hvor ofte du må skifte UV lyset i terraet og hvordan UV lyset skal installeres..
Gammel 17-03-2010, 20:14   #6
Reptilfreak

Devilizer sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Sted: Hedmark
Alder: 35
Meldinger: 1,025
Standard

Mens vi er inne på dvergskjeggis, hvordan er disse i matveien?
Spiser dem mye, sånn i forhold til en vanlig skjeggis?
Bare sånn av ren nysgjerrighet

Poecilotheria-fan!

Sist endret av Devilizer; 17-03-2010 kl 20:15. Begrunnelse: klarer jaggu ikke stave
Devilizer er offline   Svar med sitat
Gammel 17-03-2010, 21:03   #7
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2009
Sted: Hedmark
Alder: 33
Meldinger: 60
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Devilizer Vis post
Mens vi er inne på dvergskjeggis, hvordan er disse i matveien?
Spiser dem mye, sånn i forhold til en vanlig skjeggis?
Bare sånn av ren nysgjerrighet
Min er veldig mat glad, men den tror jo alt som kommer inn i buret er mat da! Prøver å få den håndtam men sitter som regel fast i fingern min
demios er offline   Svar med sitat
Gammel 18-03-2010, 06:23   #8
Reptilfreak

Standard

ja, den skal ikke akkurat bo på ett rom heller(den skal bo i terrae altså).. vil bare ha den litt så jeg kan studere og sjekke om noe er galt , bade han osv. men takk for hjelp mvh landis
Gammel 20-04-2010, 22:00   #9
Reptilfreak

Sted: Norge
Meldinger: 65
Standard

Hva er minimum krav til terra et dverg skjeggagam par?

Jeg har et exo terra 90x45x60, kan dette brukes hvis jeg bygger litt hyller opp i høyden?
jebfx er offline   Svar med sitat
Gammel 21-04-2010, 22:56   #10
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av jebfx Vis post
Hva er minimum krav til terra et dverg skjeggagam par?

Jeg har et exo terra 90x45x60, kan dette brukes hvis jeg bygger litt hyller opp i høyden?
Jeg ville personlig ikke hatt noe mindre enn 120x60x60..De er ganske aktive disse rakkerne..

Par? Du bør ikke ha hun og han sammen. Sats heller på to hunner. Ulike kjønn medfører bare at en kåt han vil overkjøre hunnen og gjøre henne gravid i tide og utide. Å gå gravid flere ganger om året flere år på rad er direkte usunt og vil kunne medføre mangel-sykdommer (spes mbd) på lang sikt. Det koster enorme ressurser å gå gravid, spesielt når man produserer så mange egg som agamene gjør.
Svar

Emner
dverg, Skjeggagam

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Skjeggagam dvergskjeggis leander999 Agamer 0 14-03-2010 19:15
Pogona Minor/Dvergskjeggis Tokay Agamer 6 17-06-2009 20:01
Dvergskjeggis Mr Matsy Agamer 4 28-09-2008 08:41
Kommentarer til Dvergskjeggagam - Pogona Henrylawsoni Viridovipera Kommentarer til faktaarkene 3 27-09-2008 18:53
Dvergskjeggagam - Pogona Henrylawsoni TwixXxy Øglefakta 0 25-09-2008 22:11

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 14:14.