"

Reptilfreaks.no > Herptiler (reptiler og amfibier) > Reptiler > Øgler > Agamer dvergskjeggis - pogona henrylawsoni

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 22-04-2010, 08:34   #11
NHF Medlem

Thor Håkonsen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Hvam, Akershus
Alder: 42
Meldinger: 2,624
Standard

Du har ikke vurdert andre arter ? Slik som gekkoer i Rhacodactylus slekten ?

De er jo også nattaktive, men er arter (da spesielt R.ciliatus (Crested gekko) og R.auriculatus (Gargoyle gekko)) som tolererer en del håndtering... Samt at de krever terra som er høye og dermed ikke tar så mye plass om ett avlangt terra..
Gammel 22-04-2010, 23:56   #12
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2007
Sted: Norge
Meldinger: 65
Standard

Takker for svar! Jeg formulerte meg litt feil, jeg mente et par stk og så for meg 2 hunner pga egglegging.

Jeg vil ikke ha dvergskjeggagamer om de ikke skal trives i et terrarium på 90x45x60, og fruen har sagt nei til noe større terrarie. men om jeg hadde bygget en bakgrunn i isopor som ikke brukte noe av gulvplassen, men heller tok det opp i flere etasjer så de fikk gått helt opp i høyden. Jeg har mulighet å bruke litt tid til dette og ser for meg at "2. etasje", alstå hyllen over bakkenivå også kan bruke litt av dybden i terrariet for å få litt mere "gulvplass", deretter kan "3.etasje" i bakgrunnen være en blanding av smale og brede hyller med huler som går ned til "2.etasje" osv. Dermed kan jeg beholde all gulvplassen i bunn, samt legge til de ekstra 30cm i "2. etasje". Jeg har tenkt å legge en del jobb i denne bakgrunnen og har jo sett flere terrarier til skjeggagamer med bare grener og røtter så de får klatret litt, men om dette blir et rent fjell terrarie så har får jeg jo laget en god del klarteplass samt gåplass. Hvordan høres dette ut for dere? Om dere mener at dette ikke blir akseptabelt så må jeg jo bare gå inn for å få et større terrarie, men tviler sterkt på medhold fra min bedre part og dvergskjeggagam er nok den arten som er best egnet for oss.
jebfx er offline   Svar med sitat
Gammel 23-04-2010, 12:27   #13
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Sted: www.Repti.net/norge
Meldinger: 1,016
Standard

Du får gjøre som meg - kjøp inn/bygg først, spør etterpå

Sender deg en pm.
Gammel 09-05-2010, 10:39   #14
Reptilfreak

Sted: Norge
Meldinger: 65
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Thor Håkonsen Vis post
Du har ikke vurdert andre arter ? Slik som gekkoer i Rhacodactylus slekten ?

De er jo også nattaktive, men er arter (da spesielt R.ciliatus (Crested gekko) og R.auriculatus (Gargoyle gekko)) som tolererer en del håndtering... Samt at de krever terra som er høye og dermed ikke tar så mye plass om ett avlangt terra..
Jo, jeg har faktiskt vurdert Crested da disse er veldig intressante de og. Liker særlig de mulighetene det byr på med et regnskapsterrarium. Men hvor aktive er disse? I og med at de er nattdyr, vil de helst ligge rolig på en gren på dagen og ikke gjøre så mye ut av seg eller vil de holde litt liv på dagen å? Om jeg skulle hatt meg slike, ville jeg kunne holdt en gruppe på 1.2 eller 1.3 ? Har lest en del og det virker som veldig fine dyr, samt at de er forholdsvis enkle å holde og kan bli rimelig håndtamme.

Men jeg har hatt mest lyst på dvergskjeggagam, denne arten har jeg tenkt på siden jeg var omtrent 15 år og det er en del år siden nå, har vært mye i prat med KarlKannibal og fått en god del info og inputs, men ser ut som om tilgangen på dvergskjeggis er relativ lav og den optimale lengden er 120cm. Jeg kan jo bygge i høyden og få et flott terrarie for et par dvergskjeggiser, men jeg kan jo vurdere å heller bygge ett mer egnet selv i treverk med bare glass foran.

Har fått høre at skjeggiser er rimelig dyre i drift, hvordan står dvergene i forhold? Regner med de spiser en del mindre, men de har vel ganske stor appetitt de å?
jebfx er offline   Svar med sitat
Svar

Emner
dverg, Skjeggagam

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Skjeggagam dvergskjeggis leander999 Agamer 0 14-03-2010 19:15
Pogona Minor/Dvergskjeggis Tokay Agamer 6 17-06-2009 20:01
Dvergskjeggis Mr Matsy Agamer 4 28-09-2008 08:41
Kommentarer til Dvergskjeggagam - Pogona Henrylawsoni Viridovipera Kommentarer til faktaarkene 3 27-09-2008 18:53
Dvergskjeggagam - Pogona Henrylawsoni TwixXxy Øglefakta 0 25-09-2008 22:11

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 13:00.