Reptilfreaks.no

Reptilfreaks.no (http://www.reptilfreaks.no/forum/)
-   Agamer (http://www.reptilfreaks.no/forum/agamer/)
-   -   Mat til skjeggagam (http://www.reptilfreaks.no/forum/agamer/14571-mat-til-skjeggagam.html)

Game 10-03-2010 16:25

Mat til skjeggagam

Jeg skal nå snart få en Skjeggis, ikke før sommeren men vil kunne alt før jeg får den.

jeg lurer på om hva en Skjeggagam unge og en voksen kan spise av forskjellige instekter og frukt/grønnsaker ??

Mvh: Zander

s_ 10-03-2010 16:36

Vet da ikke hva den kan spise av grønt men av insekter spiser den det meste man får kjøpt i dyrebutikken av insekter.. Det vill se siriss, melorm, kjempe melorm (Zopobhas elns), B. Dubia ;)

Game 10-03-2010 16:41

ok

ok, takk for svar

KarlKanibal 10-03-2010 17:48

Små skjeggagamer skal vokse. Til det trenger de proteiner.
Dvs; Små agamer skal en diett som hovedsaklig består av insekter. Størrelsen på insektene må tilpasses til størrelsen på skjeggagamen. En gylden regel er at insektene ikke skal være lengre/større enn lengden mellom øynene på skjeggagamen. En liten skjeggagam må med andre ord aldri få voksne sirisser, men små nymfer. Det er noen som tenker at "jo større insekter, jo raskere blir den mett og jo billigere blir den i drift". Det er ikke heldig! For det første er det mer mat og næring (som agamen din trenger) i 2 små sirisser, enn i 1 stor. For det andre kan store insekter i magen legge stort press på bl.a. ryggraden som da kan ta skade. Da ender du i verste fall opp med en agam som blir permanent lam i bakbeina.. Store sirisser er også mye vanskeligere å fordøye, enn små..

Insekter du kan bruke til små skjeggagamer er nymfer av sirisser, små nymfer av blaptica dubia (eller andre kakerlakker), melorm og voksmøll.

Til skjeggagamer som har blitt litt større kan du utvide med å gi zophobas i tillegg.. Men husk; zophobas og voksmøll er meget fetende og skal ikke gis i store mengder!

En annen ting er at skjeggagamer i vekst spiser enorme mengder; de skal ha mat 2-3 ggr per dag og kan spise opp mot 40 sirisser på 1 dag. De er med andre ord temmelig dyre i drift.
Etterhvert som de blir eldre og er ferdigvokste trenger de ikke like mye proteiner og de går gradvis mer og mer over på en frukt og grønt diett.
En diett på frukt og grønt må imidlertid være så variasjonsrik som mulig. Du kan ikke gi bare 1 type salat f.eks, så her må du være flink å variere.
Unngå lyse salater som iseberg - de inneholder null næring. Sats heller på sterke grønne farger, som romano, ruccola, alfaalfa osv.. Du må også unngå avocado og mange unngår også sitrusfrukter. Jeg kan av og til gi sitrusfrukt, men aldri i store mengder (snakker f.eks om 1/2 appelsinbåt i uka).
Du bør også unngå å gi oksalater i store mengder. Google det, så finner du ut hva det er og hvilke frukt og grønt det gjelder..

NB; Husk også at du må kjøpe kalsiumtilskudd og vitamin- og mineraltilskudd som du duster både insekter og frukt og grønt med!

Og igjen; du trenger deg en bok. Der står slike ting som dette, og i den svenske boken er det også listet opp planter man kan hente utenfra om sommeren, som trygt kan gis skjeggagamen (så lenge de er rene)..

Game 10-03-2010 18:44

ok

tussen takk for et fint svar.

jeg har et spørsmå til, hvis skjeggagamen blir syk. kan man da dra til en norsk veterinær, uten at mattilsynet kommer på døren???

Freddy90 10-03-2010 18:48

Ring og hør med veterinæren om de tar i mot reptiler, som regel tar de i mot, men man vet jo aldri.. Selv vært med reptiler hos veterinærer her i Trøndelag og det har gått fint de gangene jeg har vært der.:)

KarlKanibal 10-03-2010 19:18

Jeg glemte forresten gresshoppene - nymfer kan gis til agamer som nesten er voksne. Voksne gresshopper kan gis til voksne agamer. Disse er noen godbiter og er veldig godt likt her i huset. De gir også agamene god mosjon.

Ricky-man 06-03-2012 16:42

Hei. lurer på et par ting jeg også, som jeg ikke har funnet på nett. Når kan skjeggagamen ansees som voksen? har nettopp skaffet meg en på rundt 1år.
Også er jeg veldig usikker på om han kan få tomat. leste at noen mente det ikke var bra og andre mente det var bra.

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 08:28.