"
Gammel 10-03-2010, 07:46   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Mar 2010
Alder: 32
Meldinger: 16
Standard Lysrør til skjeggis

jeg skal hente meg ett nytt terrarie på fredag 150*60*60...der er det plass til tre lys rør..hvordan lysrør bør jeg kjøpe å bruke da?

Har lest lit inne på forumet her men er så mange som sier forskjellig..så jeg blir lit usikker på hva jeg skal kjøpe av lys rør
olli er offline   Svar med sitat
Gammel 10-03-2010, 09:18   #2
NHF Styremedlem

Gregoris sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Sted: Bergen
Alder: 26
Meldinger: 713
Standard

UV-B, men kombiner dette med en UV-b spot også
Gregoris er offline   Svar med sitat
Gammel 10-03-2010, 10:31   #3
Reptilfreak

Medlem siden: Sep 2008
Meldinger: 106
Standard

Bytt ut rørene med noe gode dagslysrør og kjøp deg en UVB spot.
Lucky reptile, megaray etc.

UV Lysrør er effektive ved en bestrålingsavstand på ca 15 cm, etter dette er bestrålingsverdien null.
Og siden da terrariet ditt er 60 høyt vil det ikke gi noe effekt for skjeggagamen med UV rør.

Bruk derfor pengene på dagslys rør fra biltema og kjøp en kvalitets UVB spot.

Skjeggagamer er fra et av verdens mest lysrike områder, så de trenger mye lys for å trives i fangenskap.
variegatae er offline   Svar med sitat
Gammel 10-03-2010, 10:44   #4
Reptilfreak

Standard

jeg ser att noen har skrevet att jeg kan bruke repti glo 10.0 i kombinasjomn med repti glo 2.0 å sette inn life glo 2...hva mener dere om det a?..hvis jeg bygger opp så skjeggisen kan komme seg nærme lys røret hvis dere skjønner?
Eller annbefaler dere å bare sette in en uvb spott?
Gammel 10-03-2010, 12:15   #5
Reptilfreak

Standard

UVB Lysrør fra reptil produkt produsenter er bortkastede penger.
UVA(dagslys) "reptil" lysrør er bare overpriset. De koster 29.90 på biltema.

Jeg har ikke satt meg inn i 10.0 5.0 2.0 fordi det er ren "gimmik".

Kjøp lysrør på biltema og kjøp en UVB lamp som gir dyret varme og UVB bestrålning.
Gammel 10-03-2010, 13:45   #6
Guest

Medlem siden: Nov 2009
Meldinger: 432
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av variegatae Vis post
Jeg har ikke satt meg inn i 10.0 5.0 2.0 fordi det er ren "gimmik".
Det er faktisk stor forskjell mellom 10.0, 5.0 og 2.0!
10.0 er for ørkendyr som skjeggagamer, hadde du gitt 10.0 til et regnskog dyr som en kamelon eller noe (Er det regnskog dyr forresten?) isåfall så hadde den da fått for mye UVB og det er jo ikke bra! 2.0 kan man bruke sammen med 10.0 for og få et godt og behagelig lys..

På hjemmesidene til Exo- Terra står det faktisk at hvis du bruker 10.0 så virker det på 50cm avstand men uansett så har du 60 men da skal det ikke være så mye avstand ekstra Men uansett så kan jo det være litt i meste laget da..

Slenger med en link uansett så kan du/dere lese selv
Exo Terra : Products : Linear Fluorescent Bulbs
s_ er offline   Svar med sitat
Gammel 10-03-2010, 14:10   #7
Reptilfreak

Standard

etter det jeg leser på exo terra sin hjemme side så er det jo ikke noe vits å sette inn repti glo 5.0..det er jo for mer jungel dyr...da er det jo bedre å gå for to repti glo 10.0 å en repti glo 2.0 for å få best mulig ut av det, å kanskje bygge opp lit så nemo (skjeggagamen) kommer seg nærme å eventuelt henge ned en uvb spott

TAKK FOR HJELPEN FOLKENS
Gammel 10-03-2010, 14:41   #8
Reptilfreak

Standard

Lysrør vil aldri generere nok UVB bestråling til å være en fullverdig kilde av UVB.
Til og med ikke de beste UVB spottene er i nærheten av sola.

Vi har test ut med UVB målere på nye UVB rør, og konklusjonen er at de ikke fungrer særlig bra.

Veldig nærme OK , men de vil ikke gi nok varme til skjeggagamen din heller.
Så da må du bruke en keramisk stråler for å få opp varmen.

Gå for sterke dagslys rør, en god UVB spot(exo terra, zoo med etc).
Så har du gjort alt du trenger.
Gammel 10-03-2010, 14:41   #9
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 5,099
Standard

Vær klar over en ting.. Exo terra og de andre lysrør produsentene skriver aldri om effekt tapet på lysrørene sine.. Det er helt riktig som variegatae skriver at det er forsvinnende lite UV effekt igjen av rørene når man passerer 10cm.. Exo terra skriver at rørene deres virker ned til 50cm.. men de skriver ikke med hvilken UV effekt.

Anbefaller alle å lese om UV effekten man får fra lysrør og lamper her: http://www.uvguide.co.uk/fluorescenttuberesults.htm

Som man udiskutabelt kan se så er UV effekten vesentlig lavere 14"/35cm fra røret enn i umiddelbar nærhet..

For morro skyld kan man sammenlikne dette diagrammet med UV målinger tatt i Naturen for et ørkenlevende dyr er det vel mest nærliggende å se på målingene foretatt i Australia (orange grafer) http://www.uvguide.co.uk/uvinnature.htm

Som dere ser er max uv effekt (uWcm2) midt på dagen 480uWcm2 sammenlkner vi med lysrørene er det ingen som kommer nevneverdig over 200 uWcm2 i en avstand på under 1cm.
Nå må vi ta hensyn til tiden på døgnet målingene er tatt og at mengde UV varierer uløpet av døgnet, noe det ikke gjør i et terrarium hvor effekten enten er av eller på. Vi må også huske på at i naturen vil ofte dyrene trekke seg tilbake i skyggen på den varmeste tiden på døgnet.
Det jeg mener å vise med denne sammenlikningen er at uansett hvor mye UV vi pøser på så er vi ikke i nærheten av hva dyrene blir utsatt for i naturen.

For å trekke en litt søkt parallell.. I et solarium ligger vi 5-10cm fra lysrørene, fordi de ved denne avstanden gir best effekt. Tenk dere hva resultatet hadde vært om man trakk lysrørene 50cm unna kroppen.. Jgg er sikker på de fleste ville forlangt pengene igjen.

OBS! Jeg anbefaller dere å lese artikklene jeg linker til og ikke bare lese grafene slavisk. Det står mye bra på http://www.uvguide.co.uk/ som er verdt å få med seg!

Sist endret av Frogger; 10-03-2010 kl 15:15.
Frogger er offline   Svar med sitat
Gammel 10-03-2010, 17:20   #10
Reptilfreak

mr.turtle sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Alder: 29
Meldinger: 310
Standard

Takk for den linken frogger
Fant tester og grafer på UVB lampa jeg bruker (megaray fra reptileUV), noe som var litt morro å se

Edit: samtidig ser jeg at megaray pæra produserer nesten 2000 uWcm2 på 30 - 35cm mot lysrørene som produserer nesten 200 på en avstand på 1cm! Er ikke dette veldig mye (for mye) eller er det bare jeg som har forstått alt dette feil?

Sist endret av DanFekar; 10-03-2010 kl 18:02. Begrunnelse: fjernet sitat
mr.turtle er offline   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Skjeggis i hus! vanity Agamer 25 18-09-2009 19:00
Skjeggis del Øgler 7 22-12-2008 22:05
Syk skjeggis?? astaroth Agamer 6 03-06-2008 18:03
skjeggis primero Agamer 17 29-08-2006 22:22

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 10:47.