"

Reptilfreaks.no > Herptiler (reptiler og amfibier) > Reptiler > Øgler > Agamer Skjeggagam Hopper og springer rett før avføring, hah

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 16-12-2009, 14:46   #1
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Trondheim/Stavanger
Alder: 29
Meldinger: 1,489
Standard Hopper og springer rett før avføring, hah

Haha, lurer bare på om det er andre her som har skjeggiser som har samme oppførsel som Bjarne? Når det er rundt 30-45 min før han gjør fra seg så springer og hopper og klatrer han som bare det.

Morsomt at han er så aktiv rett før han gjør fra seg synes jeg. Men er det andre skjeggiser som er slik? Tenker det har noe med forbrenninga å gjøre jeg da, eller noe.. Hehe.

En annen ting er hvis jeg prøver å håndfore han og han er mett, så plutselig rister/slår han hardt med hodet mot maten for å varsle i fra at han ikke er sulten noe mer.. Noen andre skjeggiser som er slik og?

Snedig kroppspråk på de altså.
Gammel 16-12-2009, 15:51   #2
Reptilfreak

dino sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Sted: Norge, for øyeblikket.
Meldinger: 30
Smile sjeggis

høres ut som Bjarne er litt av ein kar
Gammel 16-12-2009, 16:19   #3
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Standard

Joda, stor personlighet på han, og han vet hva han vil for å si det slik.
Gammel 16-12-2009, 17:16   #4
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
Meldinger: 1,016
Standard

Mine agamer har lært seg å (stort sett) bajse på samme plass, og de har noenlunde lik oppførsel som din. Mine hopper ned på bakkenivå, rusler fram og tilbake, ofte opp mot glasset (som om de ikke vil bajse i eget hus).. Når de har bajset ferdig roer de seg ned igjen og klatrer opp i høyden igjen..
Når hunnen min bajser mens hun bader, blir hun helt krakilsk i vannet etterpå i et forsøk på å komme seg opp og ut av vannet. Når vasken er tømt og hun er dusjet, tar hun seg imidlertid gjerne en halvtime til i vannet. Hun simpelthen ELSKER å bade.. Hannen min er derimot nesten redd for vann..

Om jeg håndmater dem, spiser dem seg mette og så rygger dem litt. Om de har griset noe i skjegget, eller noe henger utenfor munnvika tørker de dette vekk på bakgrunnen..
Gammel 16-12-2009, 17:28   #5
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Standard

Samme her det Karl, Bjarne bajser stort sett på samme plass han og (dog av og til andre plasser). Han ELSKER og bade han og, men når han gjør fra seg oppi der vil han opp fortest mulig (selvsagt, hvem vil vel bade i sin egen avføring? Hehe), men har ikke tenkt over at jeg kan vaske opp hammarplastboks-badebassenget for så å ha han oppi igjen. Nå er det ikke alltid at han gjør fra seg i badet, så noen ganger kan han ligge der i over 30 min (med full tilsyn fra meg selvfølgelig).

Snedig med grisinga til dine, hos meg så tar Bjarne bare å ignorerer det som havner på haka virker det som..

Bruker du å pusse øra og nesebora med q-tip i badet da? Hehe, bruker å gi han mini-manikyr når han er i boksen, noe han elsker! Det viser han ved å lukke øynene og slappe heeelt av i boksen (som er rundt 40 liter). Får også vekk sandkorn og sånt som har satt seg fast i neseboret på den måten.

Interessant at de har omtrent samme kroppsspråk, men er vel slik de er lagd tenker jeg.
Gammel 16-12-2009, 18:36   #6
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
Meldinger: 1,016
Standard

Neei.. om jeg ser de har noe ytterst i nesen f.eks, hjelper jeg til.. Ørene lar jeg være helt ifred. Hunnen min dukker ofte under vann, så hun får vasket seg selv Klørne vedlikeholder de selv ved å klatre rundt på bakgrunnen, grave og etc..
Gammel 16-12-2009, 18:42   #7
Reptilfreak

Gibbs sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 2,526
Standard

Jeg tror dette har noe med at dem setter systemet sitt i gang med bevegelse.
Alle skjeggisene jeg har vært borti får ofte et høyere aktivitets nivå før avføring. Ikke alltid, men oftest..
Jeg vil tippe at dette er for å få i gang systemet..

Dette med gris rundt munn, så er faktisk Gibbs den mest pysete skjeggisen jeg har hatt. Når han spiser ormer, så tar han en og en veldig forsiktig og litt langt i fra med tungen godt ute, så det er lite berøring. Hvis den ormen beveger seg mye rundt på undersiden av leppa/haka og han syns det kiler, så spytter han ut og rygger hehe De andre jente jeg har hatt kaster seg over dem, tar flere samtidig. Gris tørker dem vekk etter på på steiner eller i bunn substratet.
Gibbs er offline   Svar med sitat
Gammel 16-12-2009, 18:43   #8
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Standard

Hun dukker også? Ikke verst.. Litt av en badeelsker da ja Er meget forsiktig rundt ørene skal det nevnes, er nesten ikke borti. Men merker at han liker det pga at han lukker øynene og slapper helt av når jeg gjør det.
Gammel 16-12-2009, 18:50   #9
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Gibbs Vis post
Jeg tror dette har noe med at dem setter systemet sitt i gang med bevegelse.
Alle skjeggisene jeg har vært borti får ofte et høyere aktivitets nivå før avføring. Ikke alltid, men oftest..
Jeg vil tippe at dette er for å få i gang systemet..

Dette med gris rundt munn, så er faktisk Gibbs den mest pysete skjeggisen jeg har hatt. Når han spiser ormer, så tar han en og en veldig forsiktig og litt langt i fra med tungen godt ute, så det er lite berøring. Hvis den ormen beveger seg mye rundt på undersiden av leppa/haka og han syns det kiler, så spytter han ut og rygger hehe De andre jente jeg har hatt kaster seg over dem, tar flere samtidig. Gris tørker dem vekk etter på på steiner eller i bunn substratet.
Jepp, har sikkert noe med forbrenninga å gjøre. Er sikkert ikke så glad i ormer han Gibbs da? Hvordan er han med andre insekter? Bjarne spiser også gjerne 2-3 zophobas (om det var det du mente med ormer?) om gangen når han får det (EDIT: altså i ett tygg, ikke ett måltid).

Sist endret av Freddy90; 16-12-2009 kl 19:01.
Freddy90 er offline   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Dyrebutikk på nett/rett over grensa med reptilting? Kiwi Utstyr 19 15-10-2008 12:38
Hvor høyt hopper frosker og padder? inger Agamer 25 21-04-2008 15:36
Jeg hopper på sykkel! Olliw Småprat 9 25-09-2007 19:03
Vietnamesisk pinne - Hva er rett? Golvmopp Pinnedyr 6 09-03-2007 11:04
varan rett inn i brukt terrarie? straymond Andre øgler 1 24-07-2005 21:24

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 15:24.