Reptilfreaks.no

Reptilfreaks.no (http://www.reptilfreaks.no/forum/)
-   Agamer (http://www.reptilfreaks.no/forum/agamer/)
-   -   Skjeggis vinterstid (http://www.reptilfreaks.no/forum/agamer/13660-skjeggis-vinterstid.html)

Mr Matsy 13-11-2009 18:36

Skjeggis vinterstid

HALLO! :)

Jeg lurte bar på om noen kunne fortelle meg litt om hvordan skjeggagamer oppfører seg om vinteren, ang. soving og spising ??
Min skjeggis spiser mindre nå og sovner en time før lyset slukkes om kvelden.
Lyset står på fra kl. 07.30 og slår seg av 20.30. :)

Med Vennlig Hilsen
Mr Matsy

Devilizer 13-11-2009 19:18

Nå har ikke jeg skjeggis, men min voksne leo både spiser mindre og er mindre aktiv nå enn han var for 1 måned siden.

Kiwi 13-11-2009 19:19

Det er vanskelig å si, da det kan være veldig forskjellig fra skjeggis til skjeggis :) Men er ikke uvanlig at de blir litt sløvere og ikke like interesserte i mat. Noen går i dvale å ligger å sover hele dagene i lenger perioder, mens noen andre oppfører seg relativt likt som alltid.

Det beste hvis de slutter å spise å går til å sove hele dagene er å holde kontroll på at de ikke går ned alt for mye i vekt, og se til å bade de i vært fall 1 gang i uka så de ikke blir dehydrerte. Ellers må du bare gjøre som meg å se det ann i løpet av vinteren ;)

Du kan fint dra ned på tiden da det er lyst, sakte men sikkert ned til 8 timer, hvis du har lyst til det. Det må da gjøre gradvis (altså at du ikke helt plutselig bare tar til 8 timer) :)

Gibbs 13-11-2009 19:37

07.30 og slår seg av 20.30
Tidlig oppe og tidlig i seng da :)
Er det ikke litt hyggelig at dem er våkne på kvelden når du er det?
Mine står opp 10 og legger seg 23-24 :)

Dvale er så veldig forskjellig.
Man lærer seg hvordan dyrene sine gjør dette med et par vintre.
Jeg var sikker på at Gibbs var syk første gangen han gikk i halv dvale..

Randi kom ut fra barken i dag etter 3 dager bak der.
Løper rundt, spiser og er kjempe gul. Om hjun kommer til å stikke bak der igjen vet jeg ikke, men det virker ikke sånn.

Mr Matsy 14-11-2009 09:29

OK!!! :D

(Takk for svar;))
Jeg må nok ihvertfall få stilt klokka til terrariet. :)
Han spiser ihvertfall litt hver dag, insekter/salat. Han har også bæsja for et par dager siden.
Han ser jo fin ut ! :) Jeg har nå ikke noen vekt som jeg kunne veid han på .. :/ Skal se om jeg kan skaffe det ..

Kiwi 14-11-2009 11:29

Vanlig kjøkkenvekt (feks på clasohlson) fungerer helt fint :)

Mr Matsy 14-11-2009 14:47

Takk!!! :D

Devilizer 15-11-2009 15:57

Kjøpte vekt på biltema til 170kr. Fungerer utmerket :)

Mr Matsy 15-11-2009 16:26

Okey ;)
Ihvertfall jeg skal mest sannsynligvis innom by'n i morgen på Clas Ohlson, har veldig lyst til å få vite hva rakkern veier og følge med på vekta hans senere. :)

Mr Matsy 17-11-2009 06:38

Sånn! :D
Jeg kjøpte vekt til han i går kveld.. Og veide han nå om morgenen. :)

VEKT: 183 gram
LENGDE: 37 cm
ALDER: 8-9 måneder

:D

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 22:41.