"

Reptilfreaks.no > Herptiler (reptiler og amfibier) > Reptiler > Øgler > Agamer Skjeggagam Skjeggis hammskifte, mbd? osv

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 08-11-2009, 01:19   #1
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Trondheim/Stavanger
Alder: 29
Meldinger: 1,489
Question Skjeggis hammskifte, mbd? osv

Begynner å lure på om noe kan være galt med Bjarne (skjeggisen min).. Hvor skal jeg starte, ehm, vel jeg kan starte med å forklare hvorfor jeg tror det er noe galt med ham.

Han har ikke hatt et hammskifte på godt over 1 år (holder ikke notater over han, da han er eneste dyret jeg har for tiden)! Dvs, han har hatt mindre hammskifter på feks føtter, tær og nesebor et par ganger, men ikke resten av kroppen, så begynner å lure på dette..

Funderer også på om han har MBD (blitt tatt opp her før om samme skjeggis..) - er det noen måte jeg kan sjekke dette til dyrlegen? Grunnen til det er at han stadig begynner å riste når noe foregår (rister ikke hele tiden, men når noe skjer som jeg har tatt opp her før)

"Litt" (mye) om skjeggisen da, han heter Bjarne og er muligens mellom 5 og 7 år gammel. Forrige eier visste null og niks om fortiden, og antok at han var 2-3 år gammel. Jeg har hatt han siden 7 september 2006 (altså 3 år). Han har vokst max 2-3 cm etter at jeg fikk han han så antar at han var fullvoksen når jeg fikk han. Han er 40 cm ca (litt kort, pga haletippen er kuttet av litt).

Han er veldig aktiv mener jeg da, setter jeg han på gulvet farer han rundt som en rakett og skal helst gå runder rundt om i rommet her. Spiser godt gjør han og, maten hans består av grønnsaker (mest diverse salater, alt etter hva som er inne og gulrøtter), frukt (mest av epler - passer veldig godt på å ikke gi kjernen, og han digger steinfrie druer delt i 2) og selvsagt insekter (dubia kakerlakker hovedsaklig).
På maten drysser jeg "T-Rex 2:0 Calcium/no phosphorus with vitamins".

Akkurat nå har han 2 lysrør (mener det var repti-glo 5.0 og 10.0 - gidder ikke sjekke!), samt i terrariet er det varmekabler og en varmelampe på 100watt som holder varmen oppe (med termostat).

Terrariet er 130*60*50 (L*H* - litt lite, men da igjen er han liten for seg og han virker å trives sånn sett.

Noe jeg har merket er at han aldri rører vannskålen (bare sparker sand i den og ignorer den virker det som), så jeg bruker å sprute vann på frukta/grønnsakene som han får daglig pluss at jeg dusjer han av og til med en spruteflaske.

Wall of text, beklager! Men følte jeg måtte forklare hvordan jeg holder han og sånt.. Håper noen smarte hoder kan komme med noe svar her, på forhånd takker jeg og Bjarne deg(dere). Kan være jeg overdriver; who knows, men vil gjerne vite hvordan det er mulig å finn ut om han har MBD ihvertfall.

Freddy90 er offline   Svar med sitat
Gammel 08-11-2009, 02:57   #2
Reptilfreak

Gibbs sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 2,526
Standard

Etter jeg tok over en skjeggis som hadde små rykninger/leamus litt her og der av og til, så kan jeg si som så.
Vi dro til dyrlegen og der fikk skjeggisen en kalsium sprøyte.
Dette hjalp og leamusene gikk vekk. Hvis det kom tilbake måtte vi tilbake for flere, men fikk orden på det.

Hvis du skal klare å få orden på det må du fikse sånn at der han pleier å være mest er ca 30 cm fra uv rørene.. Ikke lengre i fra, men kanskje litt nærmere. Du må begynne å gi kalk og vitmainer hver dag. Normal dose med vitaminer og litt ekstra med kalk i forhold til vanlig dose. Hvis du gir dette hver dag og du bytter rør hver 5 måned, så skal dette normalt gå over av seg selv. Hvis du ikke merker noe forskjell på Bjarne om et par tre måneder vil jeg anbefale deg å gå til veterinær for å få kalsium sprøyte. Da SKAL det gå over. Du kan godt ringe til en vet. for å dobbelt sjekke det jeg sier, så du føler deg tryggere på hva du gjør! Ring og hør med dem, så du vet hva du gjør..
Leamusen må jo komme av kalk mangel siden man får kalsium sprøyte for det..Vi fikk i hvert fall det.

Hvis du gjør som jeg sier og strammer inn reglene og gir kalk + vit. hver dag og passer på at uv rørene ikke går lengre en 5 måneder og Bjarne fremdels får leamus så må du ringe veterinæren din fordi da kan det være en årsak bak det hele. Da kan det være en grunn til at Bjarne ikke tar opp det han skal ta opp og får da leamuser pga det..
Hvis Bjarne er 7 år og har hatt et litt tøft liv før han kom til deg, så kan det jo hende at kroppen hans begynner å bli "sliten"

Du må se til at han får i seg litt kalk hver dag nå da..

Når det gjelder flassingen, så er Bjarne en gammel mann hvis 5-7 stemmer. Da flasser dem veldig "rart" i forhold til hva dem gjør når dem er yngere. Unge skifter på hele seg oftere, mens gamle bare litt her og der. Sånn er det med gæmlissene

Det hadde vært fint om du la ut et helt bilde av Bjarne som du tar av han nå og ikke et gammelt..

Det bilde av buret du har lagt ut her , er det sånn han har det nå?
Gibbs er offline   Svar med sitat
Gammel 08-11-2009, 04:12   #3
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Standard

Hei Gibbs, først og fremst takk for svar! Skal se om jeg ikke får fiksa noe oppdaterte bilder litt senere, selv om han ser omtrent lik ut, men skal mekke noen bilder så du får se hele kroppen senere. Buret hans har litt mere røtter og en stein til i forhold til det som er på bildet. Har en gedigen rund barkbit som han liker å ligge inni (blir på en måte ei hule), og oppå der liker han og sluke sol og, ganske nære lysrørene.

Tipper du stusser litt på substratet og mangel på innhold på bildet? Tenkte å fikse jord oppi der sammen med sanden, må se å få fiksa det asap. Skal uansett skifte substratet, da det begynner å bli "slitt" eller hva jeg skal si.

Tenkte at det var pga han var en gammel mann at han ikke hammet så mye ja, men da var jo det oppklart.

Tenkte å ta han med til sjekk hos dyrlegen ja, men kan dyrlegen gjøre annet enn å fikse en sprøyte med kalk?

Var forresten til dyrlegen med avføringsprøve, men har gitt han noe panacur to ganger så eggene skal være borte. Dyrlegen fant kun et par egg fra en eller annen orm, husker ikke navnet på ormen og har ikke noe skriv på det heller.

Kalk skal på hvert måltid framover! Brukte å ha det et par ganger i uka bare.

Ang. lysrørene så fiksa jeg nye når jeg kjøpte terra i sommer husker jeg, så er vel rundt 5-6 mnd siden (mao på tide å skifte).
Gammel 08-11-2009, 05:05   #4
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Standard

Fiksa nytt bilde av han nå jeg, var ikke så glad for å bli vekt fra skjønnhetssøvnen sin han nei..

Beskyttelsen til varmelampa som vises forresten. Er tydeligvis ikke verdens beste fotograf.
Gammel 08-11-2009, 13:08   #5
Reptilfreak

Gibbs sin avatar

Standard

Da må du fikse nye rør med en gang.
Selv om folk sier at rørene varer i 6 måneder, så er det maks levetid. Jeg syns det å bruke uv rør på maks levetid ikke er bra nok for et dyr som skal ha mye uv. Derfor syns jeg 5 måneder er maks. Etter 3 måneder er styrken i uv røret halvvert. Det vil si at Bjarne må da ligge 10-15 cm fra uv røret for å få det han trenger. Etter 6 måneder er det nesten ingen ting igjen og Bjarne må nærmest sleike røret for å få noe uv. Man bør ha en liten bok, bruke pc eller mobil så man kan skrive ned dato på når rør er kjøpt inn eller lage alarm på mobilen for neste gang man må kjøpe nytt.
Dette er så viktig for dyrene at man må/skal ha måter å gjøre dette riktig på. Vi mennesker tror hele tiden at vi skal huske ting, men tiden går fortere en vi tror og huske gjør vi ikke, plutselig har man gått over 6 måneder også. Det er ikke bra.

Det gittere du har rundt pæra..
Hvis Bjarne ikke klarer å komme seg opp ditt, så er det ikke et must å ha det fiiiine gitter rundt
Hvis pæra henger ca 20 cm fra Bjarne klarer ikke han å komme seg opp dit, så han kan ikke brenne seg på den. Hvis han kommer opp dit på en eller annen måte, så må det være fordi han hopper fra et annet sted i buret. Siden pæra er glatt og dinglette vil han så vidt være nær pæra og skli av igjen. Det brenner han seg ikke på.

Jeg må si jeg syns Bjarne ser litt tynn ut på bilde, men det er litt vanskelig å se. Hvor mye veier han nå og hvor lang er han?
Drikker han når du bader han?
Hvor ofte bader du han?

Du bruker sand som substrat og det har jeg gjort selv i 5 år, så det bryr ikke jeg meg så mye om. Du kan jo kanskje bruke litt mindre, så det blir lettere for han å gå på det.
Det holder med 1-2cm sand. Da synker han ikke så mye når han går.

Jeg er ganske sikker i min sak når jeg sier at hvis du tar med deg Bjarne til veterinæren (noe du kanskje burde gjøre) så kommer de til å sette sprøyte med en gang. Hvilken veterinær bruker du? Det som er bra for Bjarne hvis dem setter sprøyte er at denne har en raskere effekt en hva du klarer å fore han opp med. Da vil du komme raskere opp på et mere akseptabelt nivå noe som er veldig bra for lille Bjarne.

Men, hvis dem setter sprøyte, du fortsetter med å være skikkelig slave (strenge regler for hvordan du gjør det)på kalk og vitaminer etter det og Bjarne går tilbake til leamusene si om 4-5 måneder, så kan det være en annen årsak til at Bjarne får dette en at det er "din" skyld. Da kan det være noe inni Bjarne som ikke fungerer som det skal og ikke tar opp kalk eller D3 riktig. Da vil jo leamusene komme tilbake. Da må veterinæren prøve å finne ut av dette. Hvordan og hva de gjør da vet jeg ikke fordi dit har ikke jeg kommet..

Sist endret av Gibbs; 08-11-2009 kl 13:13.
Gammel 08-11-2009, 16:13   #6
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Standard

Er han tynn? o.O Hvorfor mener du det? Skal se om jeg finner noe vekt jeg kan bruke til å veie han.

Lysrørene skal skiftes asap da, så det er ikke noe problem.

Varmepæra er ca. 15 cm unna han når han ligger der, derfor gitteret. Er det for nærme kanskje? Ikke noe problem å ta den lengre i fra ihvertfall. Trodde den skulle være nære nok, og det er eneste varmekilde også (varmekablene trengs ikke for å oppnå max temp, så har fjernet de).

Det er kun 2-3 cm med sand, og ser ikke ut som han strever noe med det.

EDIT: Ja, han drikker når jeg sprayer han med vann. Bruker ikke bade han så ofte, men ser ikke behovet for det når jeg sprayer han med spruteflaske.
Gammel 08-11-2009, 16:22   #7
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Standard

Okey, så prøvde å veie han og fikk vite at han veide 250gram, det er ikke rett da, for får ikke med halen og hodet og føttene på denne "mini"vekta...xD Har ikke noe annen vekt heller annen enn denne gamle og lille vekta.;/
Gammel 08-11-2009, 16:28   #8
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 26
Meldinger: 2,838
Standard

Om det er en digital vekt, kan du sette en boks oppå føre du skrur den på. Da er det lettere å veie agamen=P
mr-repti er offline   Svar med sitat
Gammel 08-11-2009, 16:32   #9
Reptilfreak

Gibbs sin avatar

Standard

Jeg syns halen hans og lårene hans ser litt tynne ut, men det er kanskje bare bilde som gjør det..

Hvordan spottpære bruker du?
Man får kjøpt 40w spott på butikken. Helt vanlig osram som koster svært lite i forhold til dem som man får på zoo sjappa. Det er samme pærene og lik holdbarhet på dem. Ca 3 måneder.. Jeg vil kanskje anbefale deg å få inn en litt stor flat stein som spotten lyse på også ville jeg ha satt inn en spott til, så det er to på samme sted. Det blir større sol plass og du kan ta pærene litt mere opp, så du slipper gittere rundt. kan tenke meg at 20 cm over hodet hans med to spotter er helt perfekt.
Husker når jeg satte inn to spotter til Gibbs for ca et år siden. Det digga han maks. Temperaturen gikk opp mot 45 grader under solen og det syns han var helt topp. Han begynte å bruke solen mere og med to pærer fikk han sol på nesten hele seg på eng gang.
Gammel 08-11-2009, 16:39   #10
Reptilfreak

Gibbs sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Freddy90 Vis post
Okey, så prøvde å veie han og fikk vite at han veide 250gram, det er ikke rett da, for får ikke med halen og hodet og føttene på denne "mini"vekta...xD Har ikke noe annen vekt heller annen enn denne gamle og lille vekta.;/
250 gram for en voksen han er lite!
Ene nye jenta jeg har her er kjempe tynn og veier 285gr..
Fiks vekta di og vei på nytt
Svar

Emner
hammskifte, mbd, Skjeggagam

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Skjeggis. eLx Agamer 8 02-07-2008 07:21
Skjeggis unearth Agamer 32 22-12-2007 15:48
skjeggis primero Agamer 17 29-08-2006 22:22
G.rosea Hammskifte tovang Taranteller 12 31-12-2005 14:58

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 20:58.