"
Gammel 08-07-2009, 01:37   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Oct 2008
Alder: 37
Meldinger: 4
Standard Skjeggis Slanketips?

Hei.

Overtatt en skjeggis på 4år. Noen slanketips?
Her snakker vi om nærmere 1 kilo!
H*n har ikke spist noe på snart 2 uker etter flyttingen.

Prøvd med alt av frukt&grønt + siriss, gresshoppe, melorm, zorbas, uten hell. Hverken håndmating eller fra skål.
H*n har drete 1-2 ganger siden jeg fikk h*n.

Det skal nevnes at h*n har vært hos dyrlegen og fått "Fucithalmic" øyedråper for innfeksjon i det ene øyet.
Og per i dag skifter ham (magen)

H*n er som nevnt skikkelig feit, har ikke sett noe så stort noe sted, noen gang! Men er litt bekymret...

H*n er også litt redd, men rolig og hikker hver gang vi ser eller tar på h*n.

Etter å ha lest gjennom alt av forum på denne siden og flere andre, legger jeg for første gang inn en egen tråd
Vedlagte miniatyrbilder
Skjeggis Slanketips?-dscf0672.jpg   Skjeggis Slanketips?-dscf0676.jpg  
thulfe er offline   Svar med sitat
Gammel 08-07-2009, 01:50   #2
Reptilfreak

cookiejar22 sin avatar

Medlem siden: May 2008
Sted: østfold
Alder: 25
Meldinger: 435
Standard

han er jo den sumobrytern.
Gammel 08-07-2009, 02:43   #3
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
Meldinger: 1,016
Standard

Det der er den sinnsykeste, feiteste agamen jeg noen gang har sett.. Vet du hva den har fått av mat der den kommer fra?

Når det kommer til slanking går det ut på å holde tilbake med insekter (og spesielt skal den IKKE ha zophobas, voksmøll eller liknende som er fetende) og bare gi en variert diett av frukt og grønt (grønnsaker kan den få så mye den vil av).. Jeg ville også kjøpt Dragon Dust VMF fra T-rex/Sandfire Superfoods..
Så er det jo at den bør øke aktivitetsnivået sitt, men det er jo ikke så mye du kan gjøre noe med, annet enn å legge til rette for det med et stort og godt innredet terra. Terraet skal være minst 150x60x60 (lxbxh).. I tillegg liker de ofte å klatre og ligge litt i høyden hvor de har oversikten over omgivelsene.. Du kan f.eks lage en bakgrunn, eller legge inn stein, røtter etc som den lett kan klatre på..

Ellers ser jeg du har den på bark - og det er ikke noe særlig, spesielt ikke om den har hatt øyeinfeksjoner fra før.. Bark skal holdes i fuktige terrarier.. SKjeggagamen skal ha det tørt - og når bark holdes i tørre terrarier støver de veldig fælt.. Du merker det kanskje ikke så mye, men agamen din som bor oppå den, merker det garantert.. I verste fall vil den få - som den allerede har - øyeinfeksjon - og infeksjon i luftveiene.. Så, bytt til et mer naturlig substrat - eks blande sammen jord og fin sand..
Gammel 08-07-2009, 02:56   #4
Reptilfreak

Gibbs sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 2,526
Standard

Shii'ii'iit...det er det råeste jeg har sett..
Stakkars hxn da..
Trim og grønnsaker

Levert avføringsprøve hos legen??
Det ville jeg gjort hvis jeg var deg.
Gibbs er offline   Svar med sitat
Gammel 08-07-2009, 05:05   #5
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
Meldinger: 1,016
Standard

Forresten - du er bekymret med god grunn.. Det er vel overhengende fare for at den stakkaren der har fettlever - som over tid sannsynligvis vil gi problemer med leveren, f.eks levercirrhose/skrumplever (vevet i leveren blir bokstavelig talt ødelagt=leveren blir ødelagt).. Om det går så langt er det ingen vei tilbake.. Men fettlever i seg selv er vel reversibelt.. men det er jo ingen enkel sak å slanke en skjeggagam..
Gammel 08-07-2009, 09:29   #6
Reptilfreak

leo77 sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Meldinger: 1,743
Standard

Karlkanibal & Gibbs ser at dere bare henger dere opp i vekta til skjeggis her.
Men hva med at den ikke har spist på 2 uker da+bare driti 2 ganger på 2 uker det er da vel ikke normalt for en skjeggis.

Å til thulfe,du skriver "Han har ikke spist noe på snart 2 uker etter flyttingen".
Er det "dere" som har flyttet til et nytt sted eller er det skjeggisen som flyttet hjem til dere for 2 uker sia?
Er det det siste så ville jeg ha kontaktet tidligere eier å forhørt meg med hva han har foret skjeggisen med stakkar.
leo77 er offline   Svar med sitat
Gammel 08-07-2009, 10:01   #7
Reptilfreak

junior sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Sted: Sarpsborg
Alder: 36
Meldinger: 183
Standard

Det er skjeggisen som har flyttet..
junior er offline   Svar med sitat
Gammel 08-07-2009, 10:29   #8
Reptilfreak

Gibbs sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av leo77 Vis post
Karlkanibal & Gibbs ser at dere bare henger dere opp i vekta til skjeggis her.
Men hva med at den ikke har spist på 2 uker da+bare driti 2 ganger på 2 uker det er da vel ikke normalt for en skjeggis.

Å til thulfe,du skriver "Han har ikke spist noe på snart 2 uker etter flyttingen".
Er det "dere" som har flyttet til et nytt sted eller er det skjeggisen som flyttet hjem til dere for 2 uker sia?
Er det det siste så ville jeg ha kontaktet tidligere eier å forhørt meg med hva han har foret skjeggisen med stakkar.

nja.. Du har litt rett i det..
Fra min side, så var det fordi jeg så posten kl 4 i natt og gadd ikke komme med all verden da senga var rundt hjørne
Det er ikke kjempe unormalt at hxn ikke har rørt mat, men alt i alt, så er det en del alarmer ute og går her ja..

Thulfe..
Grunnen til at jeg lurer på om du har vært med avføringsprøve er at du bør få utelukket sykdom snarest syns jeg.
Skjeggisen ser veldig veldig pløsete/oppblåst i skjegget.
Hvordan er det å ta på skjegget hxns?
Er den fast eller kjennes det ut som om skjegget er full av veske?
Du sier også at han hikker når dere tar på hxn. Hva mener du med det?
Hvis du tar skjeggisen din å hånda og tar på beina hans og klemmer litt og stryker litt, hvordan reagerere hxn da?
Hvia hxn trekker til seg beina, så kan det være et tegn på at hxn har det vondt.
Hvis hxn har f.eks. betennelse i kroppen og blir oppblåst pga dette, så vil han få vondt i beina fordi det sprenger, når du tar på dem da vil hxn trekke dem til seg..

Du sier du har vært hos legen med han, men hvor var du?
Grunnen til at jeg lurer litt er fordi en dyrlege med litt erfaring burde ha sett kjønn på skjeggisen din..

For meg ser dette ut som en jente skjeggis, så det er sagt..
Gammel 08-07-2009, 11:00   #9
Reptilfreak

Gibbs sin avatar

Standard

Det er en liten grunn til at jeg går over på sykdom.
Jeg hadde en jente her en gang som ble veldig syk pga eggsamling i magen. Jeg kan jo legge ut et par bilder av henne, så du kan få se likheten på dem. Eneste er at min skjeggis ikke var like feit i kroppen.

Ikke meningen å skremme deg, men det er lurt å få sjekket dyret ditt grundig.

Nå stikker jeg til drøbak og blir borte i 1.5 uke, så lykke til videre..
Gammel 08-07-2009, 13:43   #10
Reptilfreak

Medlem siden: Oct 2008
Alder: 37
Meldinger: 4
Standard

Takker for helt utrolig rask og god respons.

Det var forrige eier som hadde hun hos dyrlegen. (ett sted under fredrikstad-brua) Tror ikke det ble tatt noen avføringsprøve.

Jeg overtok henne pga. naboen til tidligere eier hadde tystet. Og jeg lar ikke denne krabaten bli hentet og fryst-ihjel.

Hikkingen er mer som ett stort svelg.

Skjegget til skjeggisen er som fett vælker, virker ikke som det er noe væske. Luft kanskje

Beina kan jeg trykke og ta på uten at hun reagerer.
Så jeg tror ikke hun har vondt noe sted, bortsett fra at øyet hennes. Legger ut bilde av det nå.

Jeg fikk med flere hundre zophobas og en boks med gresshopper. Sirisser avler jeg selv, men tidligere eier sa at hun ikke hadde spist noe særlig i forbindelsen med øyet. Er klar over at zophobas er over 90% fett, så dette er ikke noe jeg vil prioritere til henne.

Jeg trenger ett mye større terrarium, så hvis noen har ett av størrelse eller hvet om noe billig, ikke nøl med å si i fra. Sjekker repti.net hver dag...

Øyet bekymrer meg nå. Det ser nå helt igjennklistret ut og det renner væske fra det. Kuren er hun ferdig med, men ser ikke ut til å ha hjulpet.

Hun er ikke gravid :(

----------------------------------------------------------------
Jeg har hatt en 1.5år normal skjeggis før (se YouTube - Broadcast Yourself.) søk: skjeggis som spiser 16 sirisser.
Vedlagte miniatyrbilder
Skjeggis Slanketips?-dscf0682.jpg  
thulfe er offline   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Skjeggis i hus! vanity Agamer 25 18-09-2009 19:00
Skjeggis. eLx Agamer 8 02-07-2008 07:21
Egg på skjeggis... Adriano Agamer 30 08-03-2008 16:02
skjeggis primero Agamer 17 29-08-2006 22:22
skjeggis bat82 Agamer 2 18-01-2006 20:00

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 15:24.