Reptilfreaks.no

Reptilfreaks.no (http://www.reptilfreaks.no/forum/)
-   Agamer (http://www.reptilfreaks.no/forum/agamer/)
-   -   "Håvent" øye på 5 mnd Skjeggis (http://www.reptilfreaks.no/forum/agamer/12385-havent-oye-pa-5-mnd-skjeggis.html)

quagmaier 01-07-2009 23:09

"Håvent" øye på 5 mnd Skjeggis

Hei hei!

Fikk i går et nytt familiemedlem, ei lita, nydelig skjeggis-jente (tror det i hvertfall er jente). I dag oppdaget jeg at hun hadde noe på høyre øyet. En slags "hinne"!
Hun lukker igjen det øyet nesten hele tiden og det ser håvent ut.

Har fra før av en voksen hanne, på 4 år, som aldri har hatt problemer med øynene. Men han fikk jeg i voksen alder, så vet ikke om dette er vanligst i ung alder (?).

Har lest masser av bøker (+ på reptilforum) om skjeggiser, blant annet endel om deres mulige sykdommer og lidelser! Og ut ifra det jeg har lest, kan det virke som hun har fått sand på øyet!
Hun har levd med sand som substrat hele tiden før jeg fikk henne! Vet det er delte meninger om dette er bra eller dårlig, så tidlig, så vurderer og bytte til noe annet hvis sanden er årsaken til hevelsen!

Har forsøkt å rese øyet med rent saltvann, i håp om at dette vil gjør susen - men aner ikke om dette vil hjelpe - eller om dette i det hele tatt bør gjøres (det burde vel gå greit med sterilt saltvann?)!

Kan det kanskje også sitte igjen ham-rester? Har sett min eldste skifte skinn ved øyet, men da ble det ikke håvent, sånn som "Vesla" sitt er nå!
Skal jeg i såfall hjelpe henne og fjerne det?

Hva gjør i såfall dere om skjeggisen får sand på øyet? Leste at sanden kunne fjernes, og da regnet jeg med at sterilt saltvann ikke ville være skadelig(?!).

Er det noen av dere her inne som har opplved noe lignende?

Skjeggisen har forøvrig det den trenger av varme, UV-lys (10.0), etc...

Prøvde å ta bilde av øyet hennes, men det ble ikke tydlig nok (har ikke annet kamera i huset enn det på mobilen, men skal prøve å få lånt ett).

Det bærer rett til Oslo Dyreklinikk om noe er galt, koste hva det koste vil, men ville høre med dere her inne først, før jeg tar turen til by'n:happy:

Gibbs 02-07-2009 00:06

Dra til legen med en gang!

Når øye er hovent og hun har en slimhinne, så bør nesten en lege se på det.
Du sier hun blunker hele tiden, så dette plager henne.
La hun slippe plagene og stikk til legen asap.

Hva det kan være er vanskelig å si når man ikke ser det og er lege selv, men det kan hende hun har noe i øye et eller annet sted.
Antagelig har det blitt en betennelse i øye siden det er hovent.
Hvis det er betent, så må hun ha antibiotika og det får du ikke uten legebesøk.

quagmaier 02-07-2009 06:55

Sitat:

Opprinnelig postet av Gibbs (Innlegg 116435)
Dra til legen med en gang!

Du sier hun blunker hele tiden, så dette plager henne.

Hun blunker ikke hele tiden, men det ene øyet er lukket igjen nesten hele tiden!

Det hender seg det er helt oppe også og noen ganger ser det helt fint ut, men det ser stot sett ut til at det er en hevelse på det..

Ringer Monica H. så fort de åpner!

Men Gibbs, har du opplevd at en av dine har hatt ham-rester på øyet som kan irritere, og gjøre det håvent? Eller har de noen gang fått sand på øyet? Vil gjerne lær mest om "øye-plagene" også, for det står ikke alt for mye om dette i bøkene jeg har lest!
All lærdom er god lærdom, er det ikke?!

Takk for svar!!

Edit: Snakket akkurat med Monica, og jeg fikk time kl 14 i dag! Nå ble jeg glad:)

Gibbs 02-07-2009 09:07

Sitat:

Opprinnelig postet av quagmaier (Innlegg 116445)
Hun blunker ikke hele tiden, men det ene øyet er lukket igjen nesten hele tiden!

Det hender seg det er helt oppe også og noen ganger ser det helt fint ut, men det ser stot sett ut til at det er en hevelse på det..

Ringer Monica H. så fort de åpner!

Men Gibbs, har du opplevd at en av dine har hatt ham-rester på øyet som kan irritere, og gjøre det håvent? Eller har de noen gang fått sand på øyet? Vil gjerne lær mest om "øye-plagene" også, for det står ikke alt for mye om dette i bøkene jeg har lest!
All lærdom er god lærdom, er det ikke?!

Takk for svar!!

Edit: Snakket akkurat med Monica, og jeg fikk time kl 14 i dag! Nå ble jeg glad:)

Det er kjempe bra at du fikk time så rask.
Du går også til norges beste lege, så lykke til :)
(syns jeg i hvertfall)

Jeg har aldri opplevd dette og mine har levd på sand hele livet. Ham rester i øye har heller ikke skjedd..
Syns det er rart om det skulle skje, men man vet jo aldri. Litt løs ham rundt øye som irriterer henne også klør hun hode mot en stein og vips så har hun klødd ham biten rett i øye.. Det kan kanskje skje, men her har det aldri skjedd..

quagmaier 02-07-2009 11:20

Leste i allefall dette, blant annet i boken "The Bearded Dragon Manual" (av Philippe De Vosoli ), at de kunne få sand på øyet og at dette kunne fjernes selv, med "kunstig tåreveske". Hvertfall slik jeg tolket det! Og ville høre her om noen andre hade opplevd det samme. Og da om sterilt saltvann gikk an å bruke?!

Foret henne akkurat nå, og hun må ha hjelp, da hun rett og slett ikke ser sirissen skikkelig! Hun går liksom litt sidelengs, med hodet litt på skakke, vridd sånn at det friske øyet er fremst! (om du skjønner:huh:?!)

Hun spiser og driter i det miste da! Og snart bærer det innover til Monica, og da skal det nok bli "årnings" på ting:happy:

Skal holde deg (dere) oppdater jeg!

Gibbs 02-07-2009 12:09

Sitat:

Opprinnelig postet av quagmaier (Innlegg 116453)
Leste i allefall dette, blant annet i boken "The Bearded Dragon Manual" (av Philippe De Vosoli ), at de kunne få sand på øyet og at dette kunne fjernes selv, med "kunstig tåreveske". Hvertfall slik jeg tolket det! Og ville høre her om noen andre hade opplevd det samme. Og da om sterilt saltvann gikk an å bruke?!

Foret henne akkurat nå, og hun må ha hjelp, da hun rett og slett ikke ser sirissen skikkelig! Hun går liksom litt sidelengs, med hodet litt på skakke, vridd sånn at det friske øyet er fremst! (om du skjønner:huh:?!)

Hun spiser og driter i det miste da! Og snart bærer det innover til Monica, og da skal det nok bli "årnings" på ting:happy:

Skal holde deg (dere) oppdater jeg!

om sterilt saltvann kan brukes må nesten noen andre svare på, men jeg vil tro det skal være greit.

Du får fortelle oss hvordan det har gått hos Monika :)

quagmaier 02-07-2009 16:09

Sitat:

Opprinnelig postet av Gibbs (Innlegg 116459)
om sterilt saltvann kan brukes må nesten noen andre svare på, men jeg vil tro det skal være greit.

Du får fortelle oss hvordan det har gått hos Monika :)

Det gikk veldig fint hos Monica! :)

Skjeggisen hadde nok fått sand på øyet, så Monica fjernet driten med sterilt saltvann og q-tips.
Så da vet vi det, at det er helt greit å bruke saltvann på Skjeggisene våres, om den skulle få feks sand på øyet! Regnet jo med det, men man kan ikke være for sikker..

Fikk resept på øyedråper ("kloramfenikol")!

Tok også med avføringen hennes til Monica, bare for å sjekke og være helt sikker på at hun hadde det bra. Og det var jammen bra jeg gjorde, for "Vesla" hadde 2 forskjellige parasitter!! Fått resept på noe for det også!

Så nå er både dyret og eierne glade:)

bernie95 02-07-2009 17:10

Så bra det gikk så bra!!! Sjeggiser er vakre dyr! Og vi vil vel alle det beste for de... Du reagerte fort og gikk til dyrlege, det syns jeg er toppers!!

quagmaier 02-07-2009 17:32

Vi var veldig heldige som fikk time så raskt, hos Monica (hun har ferie om ei uke:happy:). Så dette ente gudskjelov godt!!
Nå ser øyet helt fint ut, men vi skal gi henne øyedråper noen dager for å være helt sikkre!

Skal jo tilbake på etter-kontroll da, men utrolig bra vi fikk sjekket avføringen hennes også, så vi fant ut av det og fikk begynt på kur fortest mulig!!

Her er forresten bilde av vår lille hjerteknuser;

http://www.reptilfreaks.no/forum/pic...d=3237&thumb=1

Hun har en liten, rød flekk ved ørene - nydelige jenta vår:)

Gibbs 02-07-2009 23:37

Sitat:

Opprinnelig postet av quagmaier (Innlegg 116483)
Vi var veldig heldige som fikk time så raskt, hos Monica (hun har ferie om ei uke:happy:). Så dette ente gudskjelov godt!!
Nå ser øyet helt fint ut, men vi skal gi henne øyedråper noen dager for å være helt sikkre!

Skal jo tilbake på etter-kontroll da, men utrolig bra vi fikk sjekket avføringen hennes også, så vi fant ut av det og fikk begynt på kur fortest mulig!!

Her er forresten bilde av vår lille hjerteknuser;

http://www.reptilfreaks.no/forum/pic...d=3237&thumb=1

Hun har en liten, rød flekk ved ørene - nydelige jenta vår:)

knall bra det her da!!
Syns det er veldig fint at du reagerte så fort som du gjorde og det er godt det endte så bra til slutt det her. Man blir stressa når dem er så små og vakre :)

Flott bilde!
Den røde fargen ar ganske vanlig når dem er små. Veldig mange mister denne fargen etter hvert som de blir litt eldre. Det er kjempe fin farge, så det er litt synd at det blir borte :)

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 11:08.