"
Gammel 23-05-2009, 18:12   #1
Reptilfreak

Medlem siden: May 2009
Alder: 34
Meldinger: 6
Standard Temme Skjeggis

Hei.

Jeg har fått meg to kjempeherlige skjeggiser . De er ca 9 uker tipper jeg . De er kjempesøte dyr spiser godt og variert både grønt og levende.
"Rambo" er blitt veldig tam og liker å klatre rundt på meg og sofaen , og er blitt en skikkelig fant
Mens "Sandra" er veldig hissig og liker overhodet ikke å bli plukket opp , og bare biter og hisser deg. Prøver å være rolig i bevegelsene og komme inn i samme høyde som henne , men hun blir bare kjempesur. Hun er for øvrig noe mindre enn Rambo som har vokst som bare juling.

Jeg er litt nybegynner med repitler og kan kun det jeg har lest i bøker og på nett Noen som har noen råd og tips ?
HaRKooN er offline   Svar med sitat
Gammel 23-05-2009, 19:56   #2
Reptilfreak

nitta sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Meldinger: 20
Standard

Hei, og gratulerer med skjeggiser. Vet ikke om du har vært inne på denne siden

Teo, en Skäggagam

men den er en god kilde til mye informasjon om skjeggiser. Står også om håndtering der.
Anbefaler på det sterkeste å lese der.

En annen ting... - Har du begge i samme terra? 2 hanner skal ikke gå sammen, og når de er så små er det umulig å vite kjønnet. Hvor stort er terra?
nitta er offline   Svar med sitat
Gammel 23-05-2009, 21:07   #3
Reptilfreak

Gibbs sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 2,526
Standard

En grunn til at "sandra" er så sur, kan være at hun blir dominert av "rambo" og ikke trives like godt som han??
Det er også sånn at disse dyrene har forskjellig oppførsell, men denne type forsvar som du forklarer forteller meg at hun ikke er trygg på sin situasjon..
Det er veldig viktig at du passer godt på henne og ikke stresser henne.
Veldig viktig at du passer på så hun får like mye mat som "Rambo".
Får hun ikke det, vokser hun saktere en han og da ender det opp med at han blir større og kanskje mere dominant.