"
Gammel 23-05-2009, 18:12   #1
Reptilfreak

Medlem siden: May 2009
Alder: 34
Meldinger: 6
Standard Temme Skjeggis

Hei.

Jeg har fått meg to kjempeherlige skjeggiser . De er ca 9 uker tipper jeg . De er kjempesøte dyr spiser godt og variert både grønt og levende.
"Rambo" er blitt veldig tam og liker å klatre rundt på meg og sofaen , og er blitt en skikkelig fant
Mens "Sandra" er veldig hissig og liker overhodet ikke å bli plukket opp , og bare biter og hisser deg. Prøver å være rolig i bevegelsene og komme inn i samme høyde som henne , men hun blir bare kjempesur. Hun er for øvrig noe mindre enn Rambo som har vokst som bare juling.

Jeg er litt nybegynner med repitler og kan kun det jeg har lest i bøker og på nett Noen som har noen råd og tips ?
HaRKooN er offline   Svar med sitat
Gammel 23-05-2009, 19:56   #2
Reptilfreak

nitta sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Meldinger: 20
Standard

Hei, og gratulerer med skjeggiser. Vet ikke om du har vært inne på denne siden

Teo, en Skäggagam

men den er en god kilde til mye informasjon om skjeggiser. Står også om håndtering der.
Anbefaler på det sterkeste å lese der.

En annen ting... - Har du begge i samme terra? 2 hanner skal ikke gå sammen, og når de er så små er det umulig å vite kjønnet. Hvor stort er terra?
nitta er offline   Svar med sitat
Gammel 23-05-2009, 21:07   #3
Reptilfreak

Gibbs sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 2,526
Standard

En grunn til at "sandra" er så sur, kan være at hun blir dominert av "rambo" og ikke trives like godt som han??
Det er også sånn at disse dyrene har forskjellig oppførsell, men denne type forsvar som du forklarer forteller meg at hun ikke er trygg på sin situasjon..
Det er veldig viktig at du passer godt på henne og ikke stresser henne.
Veldig viktig at du passer på så hun får like mye mat som "Rambo".
Får hun ikke det, vokser hun saktere en han og da ender det opp med at han blir større og kanskje mere dominant.
Helt greit å gi dem to "fat" med mat, så dem får hver sin og like mye.
Spiser Sandra godt, like mye som han?
Er det første gang du har skjeggis?
Hvis det er det, så må du lærer deg disse dyrene å kjenne, spesielt "sandra" nå..
Du må lære deg å se om hun har det bra eller ikke.
Bruk mye tid på å ha hånden din i nærheten av henne osv.
Du trenger ikke ta på henne hele tiden.
Bare la hun vite at du er der, så hun bli trygg på deg.
Raser han mye rundt i terrariet mens hun ligger mye rolig?
Hvis han driver og går oppå henne og står på henne, så kan det også være tegn på at han prøver å dominere henne og det er ikke så bra når dem er så unge.
Hvis det ikke blir bedre ganske raskt det her, så er mitt råd at du skaffer deg et terrariet til og flytter han over i det nye.
Da kan du heller flytte dem sammen når sandra er tryggere og like stor som Rambo.
Gibbs er offline   Svar med sitat
Gammel 25-05-2009, 20:49   #4
Reptilfreak

Standard

Takk for god respons . Mye gode tips her, Har konkludert med at det beste er å flytte "Sandra" Over i et annet terrarie , slik at hun får fred. Virker som det kan være derfor hun er så hissig også . Jeg var bare veldig usikker pga at hun spiser salat og maten går ned på høykant og hun trakker oppå "Rambo" titt og ofte . Men merker at han prøver å dominere mye . kanksje det er den evige dominanse kampen hun ikke liker .

De står nå i et terrarie på 100x46x58 , jeg er veldig klar over at dette blir for lite ettersom de vokser. Men jeg er i gang med å bygge et nytt terrarie til de som blir 180x75x75 Så skal de ha grei plass å boltre seg på . Dette blir planen å ha i stuen så jeg kan nyte de hele tiden .

Spm angående å ha terrarie i stuen . Lyset hos de slår seg av kl 12 om natten , det er jo en del tidligere enn vi evt legger oss og sånn , forstyrrer det dem at vi da evt er våken lengre , og har lys på og sånn ?
Gammel 25-05-2009, 20:56   #5
Reptilfreak

Gibbs sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 2,526
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av HaRKooN Vis post
Takk for god respons . Mye gode tips her, Har konkludert med at det beste er å flytte "Sandra" Over i et annet terrarie , slik at hun får fred. Virker som det kan være derfor hun er så hissig også . Jeg var bare veldig usikker pga at hun spiser salat og maten går ned på høykant og hun trakker oppå "Rambo" titt og ofte . Men merker at han prøver å dominere mye . kanksje det er den evige dominanse kampen hun ikke liker .

De står nå i et terrarie på 100x46x58 , jeg er veldig klar over at dette blir for lite ettersom de vokser. Men jeg er i gang med å bygge et nytt terrarie til de som blir 180x75x75 Så skal de ha grei plass å boltre seg på . Dette blir planen å ha i stuen så jeg kan nyte de hele tiden .

Spm angående å ha terrarie i stuen . Lyset hos de slår seg av kl 12 om natten , det er jo en del tidligere enn vi evt legger oss og sånn , forstyrrer det dem at vi da evt er våken lengre , og har lys på og sånn ?

Bare hyggelig..

Bra at du gir dem hvert sitt terra! Blir spennende å se om hun kommer til å forrandre seg.
Dominans kamp er det alltid, men det er veldig mange forskjellige grader av det og når dem er voksne, så har litt dominering ikke så mye å si. det tåler dem og da tør dem som regel å ta igjen litt også. Er det veldig mye dominering, så er det ikke så bra for taperen. Da blir det for mye og taperen trekker seg helt tilbake.

Lys i stuen har ikke noe å si.
Hvis du har tidsbrytere på, så blir dem vant til legge tidenog da gjør dem det uansett.. Det blir mørkt nok i terrariet til at dem kan sove + at dem finner seg gjerne plasser der lyset ikke kommer så godt til.
Når det er leggetid her hos oss, så dauer dem alle sammen samtidig
Gibbs er offline   Svar med sitat
Gammel 25-05-2009, 21:09   #6
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
Meldinger: 1,016
Standard

En bedre døgnrytme ville vært fra 07-21 på sommeren.. De merker når det begynner å bli lyst ute på morgenkvisten (om du har vinduer i nærheten), og våkner av det. Tipper du bor sørpå, så da har jo du det mørkt på kveldene..
Ulempen er jo at du bør mate dem dagens første måltid før kl 09 da

Om de kan forstyrres av lys og lyder utenfor terraet kan de så absolutt ja. Min erfaring er at det er litt individuelt det der. Hunnen min sovner som en stein når det blir mørkt i terraet - og jeg er sikker på at du kan gnage av henne den ene foten uten at hun våkner. Hannen min derimot kan finne på å ligge våken selv om lyset er slukket og det bare er litt lys i rommet terraet står i. Jeg har til og med sett ham ta seg en rusletur i "skumringen".. Så, det er tydeligvis forskjell.. Hannen min reagerer også lett på lyd - og gløtter fort på øyet om det er noe spesielt som skjer.
Med andre ord - det er kanskje ikke det lureste å sette terraet i nærheten av den største lampen du har, eller hjemmekinoanlegget ditt, for å si det sånn.. Og, man demper jo ofte belysningen litt på kveldstid uansett - så det går nok helt fint å ha dem i stuen ja!

Ellers.. Det virker ikke som om de går helt godt overens de agamene dine - du har med andre ord gjort helt rett i å skille dem! Vent med å sett dem sammen til de er jevnstore igjen - og gjerne ikke før de er voksen (husk å dobbelsjekk at du ikke har fått 2 hanner - som kan være vanskelig å se når de er så små).. En annen ting jeg ville gjort er å satt inn den som blir dominert inn i det nye terraet først - sånn at den får tid å gjøre seg kjent i terraet før den andre kommer inn - det kan gi den en liten ekstra fordel til å begynne med..
Gammel 25-05-2009, 21:23   #7
Reptilfreak

gurine sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Meldinger: 122
Standard

vi har skjeggisen våres i stuen. han sovner i 21 tiden om kvelden uansett om lyset er slukket eller ei.

har aldri opplevd at han har våknet opp av lyder etc i stuen, han ser helt død ut fra kl 21 om kvelden og frem til i titiden om dagen selv om lyset i terrariet slår seg på lenge før det. han holder den døgnrytmen uansett hva vi setter timeren på. prøvde å sette timeren på sånn at den slukket lyset litt senere enn 21 men han la seg til og sov kl 21 uansett

han ligger midt i "trappen" og sover som en stein
gurine er offline   Svar med sitat
Gammel 25-05-2009, 21:31   #8
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
Meldinger: 1,016
Standard

Mine er også utrolig daffe på kveldstid - og de er fullt klar over når det begynner å bli leggetid. De legger seg ofte klar til å sove en god stund før lyset slukkes. På morgenen derimot er det full fart - og det er ikke sjeldent de gløtter på øynene allerede før lyset kommer på..

Men, vi har tydeligvis ulike erfaringer mht når agamene slukner.. Du får altså lære agamene dine å kjenne, og kanskje styre lysbryteren litt etter deres premisser? Våkner de lett på morgenen bør kanskje lyset slås på tidlig og er de kveldstrøtte bør det kanskje slås av tilsvarende.. Er det motsatt - eller om de fint retter seg etter timeren - som hos gibbs, kan du styre litt etter det..
Gammel 25-05-2009, 22:08   #9
Reptilfreak

Nero sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Sør-på sånn ca.
Meldinger: 649
Standard

Tror det er mer enn bare lys som spiller inn. Når jeg passet en skjeggis, så var det noe krøll med termostaten, så jeg brukte en timer til varmen. Varmen slo seg på klokken 9 på morran, og da våknet den, noen dager senere stilte jeg den til klokka 8, og da var den oppe klokka 8

Reptiler er jo kaldblodige og trenger varme for å kvikne til. Som sikkert mange vet..
Gammel 16-06-2009, 18:35   #10
Reptilfreak

Standard

Hvis noen var interessert i å høre fremgangen, så virker det som "sandra" snudde på helen , den har nå begynnt å vise en helt annen spirit , eter dobbelt så mye er begynnt å fighte godt fra deg og maten , og balansen er blitt en helt annen mellom de to . Selvom det enda er lit størrelse forskjell på de.

Hun er det mest utforskende , er ikke lengre redd hånden min , litt skvetten når hun er utav , men ingen tegn til aggresjon
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Skjeggis i hus! vanity Agamer 25 18-09-2009 19:00
Skjeggis. eLx Agamer 8 02-07-2008 07:21
Syk skjeggis?? astaroth Agamer 6 03-06-2008 18:03
Skjeggis unearth Agamer 32 22-12-2007 15:48
skjeggis primero Agamer 17 29-08-2006 22:22

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 07:19.