"
Gammel 25-04-2009, 15:42   #1
Reptilfreak

nitta sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Meldinger: 20
Standard Flink skjeggis

Nå er min lille vakre blitt 4 måneder, og inntil i dag har han kun spist ett eneste lite maiskorn, bortsett fra sirisser selvfølgelig ;o)
Ikke noe grønt har interessert ham på noen måte. Hverken med eller uten melorm i. Grønt, rødt, gult, orange, frukt, han har ikke villet smake på noe!
Jeg har lest mye om løvetann, og i dag plukket jeg et par ferske stilker til ham, og han jafset det i seg. Jeg trodde nesten ikke det jeg så. Han tok ikke bare en liten bit, men 3 ganger var han frempå og spiste store biter løvetann.
Jeg holder tett øye med hva han spiser. Jeg har ett videokamera stående på stativ som går nesten hele dagen. Innimellom sjekker jeg hva han har rørt, så sletter jeg og tar opp igjen. Dere kan tro jeg ble glad når jeg så han koste seg med løvetannblader :o)
Hurra, kanskje det er første steg mot annet også...
nitta er offline   Svar med sitat
Gammel 25-04-2009, 15:49   #2
Reptilfreak

Devilizer sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Sted: Hedmark
Alder: 35
Meldinger: 1,025
Standard

En bra start det da

Poecilotheria-fan!
Devilizer er offline   Svar med sitat
Gammel 25-04-2009, 16:06   #3
Reptilfreak

nitta sin avatar

Standard

Ja, og når jeg nå var inne og så til ham igjen hadde han spist opp resten av løvetannen også. I en skål har jeg gulrot med melormer i... Nå krysser jeg fingrene for at han tar en liten smakebit av det også...
Gammel 25-04-2009, 16:10   #4
Reptilfreak

Galil sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Sted: Buskerud
Meldinger: 641
Standard

Du kan jo prøve å lure skjeggisen med å "pakke" inn frukten i løvetannblader
Galil er offline   Svar med sitat
Gammel 25-04-2009, 18:26   #5
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
Meldinger: 1,016
Standard

Det er flott at skjeggisen din begynner å smake på frukt og grønt allerede som 4 måneders - da er det større sannsynlighet for at den vil spise mer av det som voksen. Men, husk at frukt/grønt i så ung alder bare skal komme som et ekstra tilskudd. Det viktigste er fortsatt dustede og gutloadete insekter - de trenger proteinene for å vokse seg store og sterke.

Jeg ville ikke forventet at en skjeggagam spiser mer frukt/grønt i forhold til insekter før den er 1,5-2 år.. Min hanne på 2 år jafser ennå i seg insekter - frukt/grønt er han mer tilbakeholden på selv om han spiser av det også..Hunnen min på 4 har derimot tatt skrittet til å bli en seriøs frukt/grønt spiser, men nyter gjerne insekter 2-3 ggr i uken i tillegg..

Nå er det ikke slik at jeg insinuerer at du ikke gir din nok insekter - for det gjør du helt sikkert. Men jeg fikk bare litt følelsen av at du gledet deg til å "bli kvitt" insektene (som jeg jo kan forstå )
Gammel 25-04-2009, 20:01   #6
Reptilfreak

nitta sin avatar

Standard

Hehe, neida, jeg vil ikke "bli kvitt" insektene, men alle understreker hele tiden hvor viktig det er å få i dem frukt/grønt, så jeg ser på det som en stor seier at han endelig smaker. Jeg skjønner at han ikke vil gå over til dette som hovedfor på fryktelig lenge, og det er helt greit :o)
I og med at han overhodet ikke har vist noen interesse for det før føler jeg nå at det er et steg i riktig retning.

Jeg har også merket meg det du sa i en av mine tidligere tråder KarlKanibal, at frukt/grønt ikke er så viktig ennå, og at han derfor velger riktig når han tar sirissene. Jeg har derfor ikke stresset med det, men har satt inn ferske grønnsaker hver dag (etter "frokosten" med sirisser) så han kan velge det om han vil. Han vil fortsatt ikke ha dette, men løvetann falt i smak.

Det er det som er moro, at han for aller første gang også spiser noe som ikke beveger på seg
Gammel 25-04-2009, 21:47   #7
Reptilfreak

Galil sin avatar

Standard

du får gi'n en go bit
Gammel 26-04-2009, 20:36   #8
Reptilfreak

nitta sin avatar

Standard

Ja, en liten melorm som belønning ;o) Vel, i dag har han tatt det ett steg videre og også smakt på vanlig salat. Spist masse sirisser og vært flink.
Gammel 26-04-2009, 21:09   #9
Reptilfreak

Galil sin avatar

Standard

Kjempe bra med masse framskritt !!
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Skjeggis. eLx Agamer 8 02-07-2008 07:21
Skjeggis unearth Agamer 32 22-12-2007 15:48
mat til skjeggis Miss_Loca Agamer 10 21-02-2006 20:36

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 09:15.