"
Gammel 15-04-2009, 07:05   #1
Junior Member

Medlem siden: Apr 2009
Alder: 46
Meldinger: 1
Standard tvil

Hei hei , vi har for ca to måneder siden fått oss to skjegg agamer ..
ble fortalt at de skulle være en hoe og en hanne , nen etter en del surfing på nette ,så er jeg ganske sikker på at vi har fått to hanner , de er beste venner nå ! ikke noe slossing i buret .
men jeg har lest att to hanner ikke går sammen . hva bør jeg gjøre,!!!???????
, de er ca 5 måneder gammle. burde jeg skille de fra verandre , eller få tak i to hoer i samme størelse

Sist endret av Frogger; 15-04-2009 kl 15:21. Begrunnelse: retet lit av inleget.
knot72 er offline   Svar med sitat
Gammel 15-04-2009, 10:36   #2
Reptilfreak

reibrus sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Sted: I midten
Alder: 40
Meldinger: 114
Standard

Det er sikkert mange som kan gi et bedre svar enn meg på RF. Jeg tror ikke det er lurt å ha 2.2 skjeggis sammen. Det kan hende det går bra når de er små, men kan kanskje bli slåssing når de blir kjønnsmodne.

En annen ting er jo at parringa kan gå ganske hardt for seg etter det jeg har lest. Jeg ville satset på 1 hann og flere huer.

Dette er hva jeg tror...
reibrus er offline   Svar med sitat
Gammel 15-04-2009, 11:53   #3
Reptilfreak

Kiwi sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Sted: Oslo
Alder: 37
Meldinger: 506
Standard

Har ikke noen egen erfaring med flere skjeggiser sammen, men etter hva jeg lest og skjønt så er det dette:

Flere hanner fungerer som regel ikke sammen etter at de har blitt kjønnsmodne. Siden en hanne veldig enkelt kan underholde opp til flere hunner (i vært fall 2) så tviler jeg sterkt på at det hjelper å innforskaffe 2 hunner til å ha sammen med de 2 hannene du har idag. Kan tenke meg at det til og med bare kunne forverre situasjonen fordi at de da virkelig får noe å krangle over. At de bare velger seg en hunn hver og er glade og blide med det kan man nok bare drømme om Muligheten til at det skulle fungerte hadde vel vært et gigantisk stort terra...

Muligheten for at to hanner kan fungere sammen eksisterer, men er svak. En mulighet er å la de fortsette gå sammen og observere oppførsel veldig nøye slik at de kan skilles ad kjappest mulig hvis/når de viser aggressive tendenser overfor hverandre som kan føre til skader. Det medfører jo også at man må ha enda et terra klart til bruk...

Den andre muligheten du har, etter å ha klart fastsatt kjønn på de to du har, er å prøve å få byttet en hann mot en hunn med noen andre. Ikke det enkleste siden hunner oftest er det som er mest ettertraktet etter hva jeg har skjønt. Andre valg er jo å gå på selger, hvis det i salget forelå en klar "overrenskommelse" om at det skulle være to skjeggiser av forskjellige kjønn, eller selger lovte dere dette.

Men samtidig, det er vanskelig å si kjønn på skjeggiser i ung alder, og hvis dine er 5 måneder så er de langt fra fullvoksne slik at hvis dette er første gang for deg så bør du enten vente litt eller få noen med god erfaring til å se på de sånn at du e sikker på at det e 2 hanner før du begynner å styre

EDIT: Slik som reibrus skriver over så kan som sagt parring gå ganske hardt for seg, sånn at det er ikke noe fasit for at det fungerer med flere skjeggiser sammen uansett kjønn, dette fordi at hannen kan bli utrolig masete over de/den av motsatt kjønn som han har tilgjengelig
Gammel 15-04-2009, 11:59   #4
Reptilfreak

Pekken sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Meldinger: 417
Standard

om du bor litt "lokalt" i Norge så skal en ung skjeggis være lett å selge, bruk http://repti.net

Pekken er offline   Svar med sitat
Gammel 15-04-2009, 13:20   #5
Reptilfreak

reibrus sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Sted: I midten
Meldinger: 114
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Kiwi Vis post
EDIT: Slik som reibrus skriver over så kan som sagt parring gå ganske hardt for seg, sånn at det er ikke noe fasit for at det fungerer med flere skjeggiser sammen uansett kjønn, dette fordi at hannen kan bli utrolig masete over de/den av motsatt kjønn som han har tilgjengelig
Jeg har heller ingen erfaring med flere skjeggiser sammen. Det jeg skrev om 1 hanne+flere huer leste jeg i en bok. Der står det "Å ha et stort terra med flere huer og en hanne unngår du aggresjon". Er enig med Kiwi i at da er det nok best med giga terra.
reibrus er offline   Svar med sitat
Svar

Emner
skjeggagam

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 15:05.