"

Reptilfreaks.no > Herptiler (reptiler og amfibier) > Reptiler > Øgler > Agamer kan en skjeggagam gå sammen med dabbagam?

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 17-03-2009, 19:49   #11
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2009
Meldinger: 75
Standard

jeg leser fortsatt lite hyggelige og vennlige innslag her, kun kritikk om hva jeg har spurt om, hva jeg ikke har søkt godt nok på, hva jeg skal ta til meg etc.
Det er ett hyggelig svar her med en grei forklaring på hvorfor en ikke burde mixe disse dyrene, (noe jeg faktisk ikke vurderte i det hele tatt, men har fått kjennskap til en som gjør det og ville da gi ham en ordentlig forklaring på hvorfor det ikke er greit).

Det er meget mulig at dere er veldig flinke med reptiler men la vær å svare om det er så slitsomt for da slipper vi som er nyere i faget å få så mye ubehagelige svar.

det lå langt inne å i det hele att spør her inne for jeg har jo registrert svarene andre har fått på sine enkle spørsmål her inne. de er ofte direkte ubehagelige og kvasse.

det er heldigvis andre forum jeg kan spørre på der jeg slipper å føle meg som en idiot fordi jeg lurer på noe.
men dette er uten tvil ett av de forumene med mest flinke reptileksperter så jeg får fortsette å lese, men skal ikke spørre om noe mer. liker ikke krangling og synes det er direkte ubehagelig å få sånne svar.

når jeg blir konfrontert med at det finnes jo vannagamer etc og om jeg ville sette disse sammen med andre agamer etc så virker det jo som om dere synes jeg er direkte idiot. jeg ser også forskjell på ørkenlevende reptiler og reptiler som lever i fuktige områder etc.

mulig jeg er noe treg av meg men det er ikke så vannvittig lett med den søkefuksjonen her, en får jo opp sider opp og ned med treff som ikke har noe med det en lurer på engang, og etter en time med søking og lesing så er det enklere å spørre og så får de som ikke orker å svare heller la det være og overlate det til de som orker å skrive om igjen noe de har lest eller skrevet før.

dette er første forumet jeg har opplevd en så kvass og ubehagelig tone i.
er vant med forum der det er litt overbærenhet med at alle ikke har vært på forumet like lenge og at ikke alle er like flinke.

men jeg har lært og skal ikke mase mer.
baremeg er offline   Svar med sitat
Gammel 17-03-2009, 22:03   #12
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
Meldinger: 1,016
Standard

Tuller du nå, eller?

"jeg leser fortsatt lite hyggelige og vennlige innslag her, kun kritikk om hva jeg har spurt om, hva jeg ikke har søkt godt nok på, hva jeg skal ta til meg etc. "

For det første - det er ingen her inne som har vært lite hyggelig mot deg. Jeg har lest gjennom denne tråden 3 ganger nå og finner egentlig ingen som er krasse eller spydige mot deg. Om du føler det sånn tror jeg du har lagt altfor mye mellom linjene selv. Tror ikke noen av de som har svart her, har ment å være spydige eller kritiske mot deg som person. Det er imidlertid godt mulig vi er kritiske mot problemstillingen din - for, den er fortsatt fyfy.. Men, du må skille mellom kritikk mot deg og kritisk syn på spørsmålet ditt.

At du ikke har søkt godt nok kan så være. Mulig du har brukt gale søkeord. Men å søke og å lete etter info er en av måtene man lærer noe av i denne hobbyen - vi har alle gjort det, i timesvis, og du har vel strengt tatt ikke vondt av det du heller. (det var ikke vondt ment, men er en hard realitet).

"(noe jeg faktisk ikke vurderte i det hele tatt, men har fått kjennskap til en som gjør det og ville da gi ham en ordentlig forklaring på hvorfor det ikke er greit)."

Nå har du faktisk vært veldig flink på å gi oss skylden for å gi korte, konsise svar (som du har opplevd som krasse/harde). Men, strengt tatt fikk du faktisk svar på spørsmålet ditt. Egentlig har du vært vag i spørsmålet ditt i utgangspunktet og kan egentlig ikke forvente noe annet svar enn det du har fått. Hadde du derimot omformulert problemstillingen din til f.eks;
"Jeg har en kompis som mikser dabbagam og skjeggagam og lurte på om dette er greit eller ikke? Evt hvorfor/hvorfor ikke?"
Da kan det godt være du hadde fått et ganske annet svar - mer utfyldende iallefall. Måten du stilte spørsmålet på fikk det til å virke som om du personlig vurderte/tenkte på om skjeggagam og dabbagam kunne mikses. Da trenger du egentlig ikke vite mer enn at det går ikke.

"de er ofte direkte ubehagelige og kvasse."
- Igjen, du legger altfor mye mellom linjene her. Ingen her inne har hatt som intensjon å være krass/hard mot deg. At du opplever det må kun være din egen oppfatning av noe som egentlig ikke er realitet.

"når jeg blir konfrontert med at det finnes jo vannagamer etc og om jeg ville sette disse sammen med andre agamer etc så virker det jo som om dere synes jeg er direkte idiot. jeg ser også forskjell på ørkenlevende reptiler og reptiler som lever i fuktige områder etc. "

Du ble ikke konfrontert med det. Jeg tok det som et ekstremt eksempel for å illusterer at det er ulikheter mellom artene selv om de begge er "agamer". Likeledes med dabbagam og skjeggagam - der er ulikheter, bl.a. utbredelse. Jeg tok deg ikke for å være en idiot.

"men jeg har lært og skal ikke mase mer."
Reptilmiljøet er vel ett av de miljøene hvor det faktisk krediteres voldsomt til folk som ikke gir opp, som er entusiastisk med det de holder på med og som engasjerer seg. Du kan ikke la en liten tråd som dette stoppe deg. For, unnskyld at jeg sier det, men du har nok overreagert litt her..
Gammel 17-03-2009, 22:06   #13
Reptilfreak

Gibbs sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 2,526
Standard

Du spurte et ganske greit og enkelt spørsmål.
kan en skjeggagam gå sammen med dabbagam? (overskriften)
Det fikk du et ganske greit svar på og det var nei, det kan dem ikke.
Karlkanibal går ikke inn for å være krass mot deg.

Du svarer med at dette syns du var et for enkelt svar, noe som er helt greit at du syns.
Her kunne du kanskje ha tatt litt ansvar og søkt litt på nett for å se hva du selv klarer og finne ut av med feks google... (litt kritkk) Du sier at du syns svaret er for enkelt, så da kunne du også ha kommet med noe mere konkret av hva du lurer på.

Bernie95 kommer inn fra siden med et svar om at du kanskje vil ha et litt dypere svar på det du spør etter og det svaret kom fra andre siden av Gatebil-Reptilen. Kanskje ikke det beste svaret, men han får i hvertfall frem noe av det viktigste. At disse dyrene kan bli veldig stresset av hverandre + hva med fukt, temp osv.. Blande to forskjellige reptiler fungerer veldig dårlig av flere forskjellige grunner.

Bernie95 sier også "ikke ta dette som kritikk"
Noe jeg syns var veldig merkelig å komme med siden det ikke har vært noe form for kritkk så langt i denne posten. Hvis dere ikke vet hva ordet kritikk betyr, så slå det opp på Wikipedia.

Så begynner verden å rase sammen med litt sinte ord fra deg om at her er det lite lurt å spørre osv osv..
Dette får meg til å reagere litt fordi du kommer med ganske skarp kritikk mot hele RF "jeg skal la være å spørre om noe mer. standar svaret her er jo enten kritikk eller at en kan søke det opp selv"
Dette syns jeg er lite hyggelig å lese og du ber jo om å få tilbake når du skriver noe sånt.
Vi prøver å hjelpe så godt vi kan flere av oss her inne, men enkle spørsmål kan også få enkle svar eller? Hadde du spurt litt mere konkret og dypere i hva du lurer på, så hadde du garantert fått et mye mye lengere svar fra Karlkanibal...Det er han ekspert på. Han skriver lett et langt foredrag til alle mann alle

Du leser dette helt feil hvis du spør meg, noe du sikkert gjør på mitt innlegg også. Jeg prøver å være hyggelig, så det er sagt, men det er ikke så lett fordi du kan ikke se mitt ansikt når jeg sitter her å skriver. Hvordan du tar dette jeg har skrevet er din vilje til å ta det som du selv vil. Om jeg virker sur i dette innlegget, så tar du feil

At du syns folk her inne er ubehagelig og krasse er veldig synd. Vi på RF prøver og terpe en del på dette med å holde gode vibber, men det er ikke alltid dette følges opp. Blir vibbene litt kjipe, så er det som regel i en opphisset diskusjon. Dette må det være rom for nettopp fordi vi brenner veldig for det vi driver med. Det er andre reptil sider på nett som har det mye "løsere i snippen" en oss. Det er helt sikkert.

Karlkanibel illustrerte et poeng for deg med med: "at noe er en agam betyr ikke at de går overens. Du har jo også Vannagam - ville du blandet den med en Skjeggagam?

Dette gjorde ikke han for å prøve å få deg til å virke som en idiot, men kun for å illustrere tror jeg.. Nok en gang vil jeg si at du leser dette litt feil..dette er kritikk

Det er beklagelig at du føler at Rf er et kjipt sted å gå til!
Men du har helt rett i at de som ikke orker å svare skikkelig kan la noen andre gjøre det.
Dette er noe som har blitt tatt opp før her på RF, men man må også regne med at ikke alle spørsmål får de svar som man ønsker, så da må man ta litt tak selv også.

Jeg håper du forsetter å mase her inne (som du kaller det)! Det er derfor vi er her alle sammen.
Å grave og lære litt av hverandre hver dag.
Gibbs er offline   Svar med sitat
Gammel 17-03-2009, 22:09   #14
Reptilfreak

Gibbs sin avatar

Standard

hehe der la vi ut ganske raskt etter hverandre Karl
Gammel 17-03-2009, 22:13   #15
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
Meldinger: 1,016
Standard

Kom deg litt i forkjøpet ja
Gammel 17-03-2009, 22:14   #16
Reptilfreak

Gibbs sin avatar

Standard

3 minutter
Du er hakke vassere på tastaturet hehe
Gammel 18-03-2009, 12:26   #17
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 5,099
Standard

Blanding av arter er skjeldent smart.. Selv om man i naturen kan se to forskjellige reptil arter leve side om side har begge artene et hav med plass og skjulesteder som de kan trekke seg tilbake til om de skulle føle seg truet.
I et terrarie vil to forskjellige arter ha svært liten plass til å trekke seg tilbake på i forhold til naturen. Dette vil lett føre til aggresjon og stress som dessverre i veldig mange tilfeller fører til at et av dyrene dør eller blir livstruende skadet.

En annen sak man må huske på når det gjelder blanding av arter er hvor dyrene kommer fra og klima. Man kan ikke blande to arter fra forskjellige klimatiske områder..

Enkelte gekko arter fra samme samme områder kan blandes, men man skal da vite eksakt hva man gjør og ha inngående kunskap til begge artene og selv da har man ingen garanti for at den ene blir middag for den andre, eller at de vil gå hverandre på nervene.
Derfor sier man generelt at å blande arter er Fy Fy.

Leter du rundt på nettet finner du flere (spesielt amerikanere) som driver og blander arter sammen.. Legg merke til når du leser deres historier hvor lenge de har hatt dem sammen og om det finnes noen oppdateringer som er skrevet mer enn 6mnd fra første innlegg.
Som oftest skriver de at det går bra, men man hører svært skjeldent om noen som har hatt blandete arter over lengre perioder.

Sitat:
Opprinnelig postet av baremeg Vis post
Det er meget mulig at dere er veldig flinke med reptiler men la vær å svare om det er så slitsomt for da slipper vi som er nyere i faget å få så mye ubehagelige svar.

det lå langt inne å i det hele att spør her inne for jeg har jo registrert svarene andre har fått på sine enkle spørsmål her inne. de er ofte direkte ubehagelige og kvasse.
Det er klart du finner kvasse innlegg på reptilfreaks på lik linje som alle andre forum. Dette er ikke noe spesielt for reptilfreaks. De aller fleste innleggene på reptilfreaks blir besvart på en hyggelig og grei måte. Å indikere noe annet syns jeg er urimelig ovenfor alle de som bruker tiden sin på reptilfreaks til å hjelpe andre.

Sist endret av Frogger; 18-03-2009 kl 12:34.
Frogger er offline   Svar med sitat
Gammel 18-03-2009, 15:09   #18
Winter is coming
Admin

Jabbe sin avatar

Medlem siden: May 2006
Meldinger: 1,888
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av baremeg Vis post
men det er ok, jeg skal la være å spørre om noe mer. standarsvaret her er jo enten kritikk eller at en kan søke det opp selv, (noe jeg faktisk har gjort uten å finne det jeg lurte på).
Folk prøver bare å hjelpe med seriøse svar

Hvis du har søkt så lurer jeg på hva du har søkt på egentlig.
Vi har flere tråder her inne om dette temaet, og alle sier de det samme

Vi har blant annet disse 7:

http://www.reptilfreaks.no/forum/gek...am-og-leo.html
Leo + tokay i samme terra?
forskjellige sammen
Leopard gekkoer + andre øgler?
Ackie & skjeggi/dvergskjeggis?
Dabbagam og Halsbånds iguan sammen?
hva kan jeg ha sammen med iguan?
Gammel 18-03-2009, 15:27   #19
Reptilfreak

Medlem siden: Aug 2005
Sted: østfold
Alder: 38
Meldinger: 38
Standard

Reptilfreaks er vel et forum for dem som bryr seg om reptiler og andre dyr/insekter også seff, og dem som har drevet en del med
dette har også erfaringer med det de driver med.(enkelte tilfeller mange års erfaring)
Kan godt hende noen har erfaring med å blande arter og endte med ene dyrets død, mulig begge.
Det er for dyrets beste og ikke personens beste..
Generelt sett vil vi at dyrene skal ha det bra hos oss selv og andre, i dette tilfellet hver for seg ut i fra topic.
ffsnonickleft er offline   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Dabbagam Tha_Iguana Agamer 16 11-07-2009 22:05
Hamster mat til en dabbagam?? Sistine Agamer 8 11-07-2009 19:57
Iguan Dabbagam og Halsbånds iguan sammen? Sistine Andre øgler 3 30-09-2007 19:36
kan man ha liten skjeggagam sammen med stor hanne? repti1234 Agamer 5 25-08-2007 16:21
Dabbagam med sår "underleppe" Psiv Helse og sykdommer hos reptiler 2 09-07-2007 20:49

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 22:08.