"
Gammel 16-12-2008, 09:58   #1
Reptilfreak

Sathanas sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Sted: Østfold, Fredrikstad
Meldinger: 88
Question Div. Sjeggis spm.

Hei, jeg fikk meg en 6 uker gammel sjeggagam for noen dager siden også har jeg ett par nybegynnerspørsmål

Først og fremst lurer jeg på om noen vet hva slags "morph" dette er:

Hvor gammel må sjeggisen være før man kan se hvilken kjønn den er?

Er det sånn med sjeggiser (som med leoser) at man kan sette en skål med kalk så den kan slikke det når den vil?

Holder uv 5.0?

Ingen dyrebutikker i nærheten har sirisser nå, rett før jul, kan den leve på melormer os salat en stund?

Jeg har lagt merke til at noen ganger er han lys og andre ganger er han mørk, hva kan dette komme av?

Når sjeggisen lukker øynene, betyr det at den koser seg, eller er redd?

Blir glad for alle svar
Sathanas er offline   Svar med sitat
Gammel 16-12-2008, 10:08   #2
Reptilfreak

leo77 sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Meldinger: 1,743
Standard

kan lese litt her
Teo, en Skäggagam
så ville jeg ha gått til innkjøp av denne boken.
CBreptiles - Boken Skäggagam

finner litt om morpher her
http://www.dachiu.com/gallery/pix.html
http://www.beardeddragons.biz/color%20morphs.htm
http://www.beardeddragontopsites.com/
leo77 er offline   Svar med sitat
Gammel 16-12-2008, 10:45   #3
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 5,099
Standard

For litt tips på hold å stell av den nydelige sjeggagamen din:

http://www.reptilfreaks.no/forum/ogl...vitticeps.html
http://www.reptilfreaks.no/forum/ogl...jegg-agam.html
Frogger er offline   Svar med sitat
Gammel 16-12-2008, 11:01   #4
Reptilfreak

Kiwi sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Sted: Oslo
Alder: 36
Meldinger: 506
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Sathanas Vis post
Hei, jeg fikk meg en 6 uker gammel sjeggagam for noen dager siden også har jeg ett par nybegynnerspørsmål

Først og fremst lurer jeg på om noen vet hva slags "morph" dette er:

Hvor gammel må sjeggisen være før man kan se hvilken kjønn den er?

Er det sånn med sjeggiser (som med leoser) at man kan sette en skål med kalk så den kan slikke det når den vil?

Holder uv 5.0?

Ingen dyrebutikker i nærheten har sirisser nå, rett før jul, kan den leve på melormer os salat en stund?

Jeg har lagt merke til at noen ganger er han lys og andre ganger er han mørk, hva kan dette komme av?

Når sjeggisen lukker øynene, betyr det at den koser seg, eller er redd?

Blir glad for alle svar
Gratulerer med skjeggis! det er noe av det morsommeste dyr jeg har hatt en så lenge!

Jeg for min del bruker 2.0 og 10.0, etter hva jeg har lest og skjønt så gir det best/riktig uva og uvb lys. Og etter over 6 mnd så kan jeg ikke si annet enn at skjeggisen min har godt om matlyst og energi og vokser som den skal

Når det kommer til mat så anbefaler jeg deg å lete litt mer og muligens overveie og reise lenger for å finne mat. I den aldern som skjeggisen din er i nå så spiser de noe fryktelig og vokser noe helt sykt. Min skjeggis vokste 1-2 cm i uka fra når jeg kjøpte den da den var 6 uker gammel og 15 cm lang til den var opp mot 35 cm. Det sier seg selv at for å vokse slik og vokse riktig så trenger også dyret riktig/mye næring. Den trenger helt enkelt mye proteiner noe som den får fra sirissene og som den får veldig lite av fra salat. Melormer har vel etter hva jeg skjønt ikke så mye næring i seg heller.

Vet jeg jo ikke hvor i østfold du bor, men i oslo så er det jo vanligtvis ikke umulig å få tak i sirisser i dyrebutikken på Oslo zoo senter, bernt ankers gate 2. Hvis ikke så er det jo en messe nå lørdag 20 desember og etter hva jeg har lest om den så skal der være fordyr slik som sirisser Men husk da på at sirissen ikke får være større enn avstanden mellom øyene på dyret! Og kjøp flere enn hva du tror at du trenger...de spiser som sagt en helt utrolig mengde i den aldern. På min skjeggis så kunne det lett gå ned 20-30 små sirisser daglig. I tilegg til salat!

Fargeskifte på skjeggisen er pga oppvarming. Når han blir mørk så er det for å trekke til seg mer av varmen, akkurat slik som det er med lyse/mørke klær men istedet for å bytte genser så bytter dyret bare farge

Min skjeggis lukker ofte øynene når han ligger å soler. Så hvis det er da du har observert det så er det ikke noe å tenke på

Har aldri hørt at skjeggiser trenger noe skål med kalk, bare husk å ha det på maten (sirissene) så får den nok i seg.

Vedrørende kjønn så har du nok en relativt lang tid på deg før du vet noe...min skjeggis er nå over 7 mnd og jeg har fortsatt ikke klart å bestemme meg for gutt/jente En erfaren person kan selvfølgelig ha mulighet til å se det kjappere men for oss nybegynnere så...
Gammel 16-12-2008, 11:19   #5
Reptilfreak

Sathanas sin avatar

Standard

Takk for gratulasjonen

Har forstått at de spiser utrolige mengder, så tror jeg kommer til å prøve å kjøpe ca 30 sirisser, og prøve å avle selv. Det å kjøpe 20-30 sirisser om dagen blir jo ca 3000kr i mnd!! Det er mye. Men hvor gammel er den når den slutter å spise så mye da?

Ellers: tusen takk for svar
Gammel 16-12-2008, 11:24   #6
Reptilfreak

leo77 sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Meldinger: 1,743
Standard

Skal du begynne å avle sirisser så ville jeg heller ha startet med enstørre koloni.
(Avlet før)Jeg begynte med 200 stk å det tok ikke lange tis før det var flere tusen bebiser som klekte

Å du trenger jo heller ikke å kjøpe for stk pris i dyrebutikken når du kan få dem til å bestille en hel bestilling for deg.
Selv bestiller jeg 150 medium sirisser for 299 kr eller noe sånt.
leo77 er offline   Svar med sitat
Gammel 16-12-2008, 11:35   #7
Reptilfreak

Kiwi sin avatar

Standard

Hmm...vanskelig å si..tror det var en 2-3 mnd som han spiste så mye...nå har vi kommet ned til ca 10 medium sirisser om dagen og masse salat

Avle selv er en god ide! Jeg gjør det selv Men anbefaler å høre på leo77 der, og kjøpe mange med en gang slik at man kjapt kommer igang. Er jo nå du trenger sirissene, ikke om 1 mnd når de første som klekker er store nok til å spises men kanskje kjøpe da mange små og relativt mange fullvoksne og så noen mediums som vokser seg store for å avle på når de andre har tatt kvelden
Gammel 16-12-2008, 11:39   #8
Reptilfreak

Sathanas sin avatar

Standard

Skal gjøre så godt jeg kan med å skaffe sirisser. har vært i flere butikker, og de sier at leverandøren(imazo) ikke har sirisser før jul, pga. varetelling. pluss at butikkene er selv tomme. Men hvis det viser seg at de faktisk ikke får inn noe før i januar, kan han dø da? er det evt. noe annet jeg kan före han med?
Gammel 16-12-2008, 11:43   #9
Reptilfreak

Kiwi sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Sathanas Vis post
Skal gjøre så godt jeg kan med å skaffe sirisser. har vært i flere butikker, og de sier at leverandøren(imazo) ikke har sirisser før jul, pga. varetelling. pluss at butikkene er selv tomme. Men hvis det viser seg at de faktisk ikke får inn noe før i januar, kan han dø da? er det evt. noe annet jeg kan före han med?
Helt uten mat så kan vel en skjeggisbaby dø på noen dager fordi at høy omsetning i kroppen. Så lenge den får noe mat så overlever den vel men med for lite så betyr jo det selvfølgelig en type feilnæring da kroppen prøver å bruke mer enn hva som kommer inn.

har du prøvd butikken i oslo som jeg skrev om? Tror ikke de får fra imazoo nemlig... og så messa da på lørdag hvis du tar den turen dit
Gammel 16-12-2008, 11:45   #10
Reptilfreak

Sathanas sin avatar

Standard

Okey...

Hvor er den messa da?
Svar

Emner
pogona vitticeps, Skjeggagam

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
sjeggis forum mr-repti Agamer 1 10-10-2007 19:57
Sjeggis-par Zool Agamer 25 21-08-2007 12:41
Sjeggis Zool Agamer 12 15-08-2007 18:16
sjeggis egg Øglebøggle Agamer 6 14-06-2006 18:52
sjeggis som rister Øglebøggle Helse og sykdommer hos reptiler 3 25-02-2006 20:46

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 09:15.