"

Vivarier Hvilken størrelse skal jeg ha på vivariet? Hva med lys? Varme? Fuktighet? Her kan du spørre andre om råd.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 01-05-2008, 15:17   #1
Reptilfreak

Nero sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Sør-på sånn ca.
Meldinger: 687
Standard Lys til Vivarie

Hei!

Jeg har begynnt på et vivarium, som nesten er ferdig. Orkide, brommer, tillandsia, og mose. You name it, i got it! Hjemmemekka regnsystem laget av spylerpumper for bil(mercedes er den beste) Biltema fogger...

MEN, så kommer det til lyset, noe som ikke jeg er helt inni. Jeg har benyttet meg av et 60 liters akvarie (ja, jeg vet det ikke er så mye høyde i de, men, men...) med lys-armatur. Det er plass til ett 45cm lysstoffrør. Men jeg har trafo, så jeg kan kjøpe flere lys.

Så til SPM: Hvilken type lysstoffrør burde jeg bruke? Merke? Burde jeg bruke flere? Her snakker jeg om lysstoffrør.

Takker for svar...

Edit: Sjekka opp denne tråden igjen Robin's lille RegnskogsTerra På side 7 så fant jeg ut at en "HQI amratur, 70 watt med 6000 kelvin"(Tatt fra gatebil-reptilen) Kansje passer meg? Siden det er samme mål også

Sist endret av Nero; 01-05-2008 kl 15:25.
Nero er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 01-05-2008, 15:31   #2
Reptilfreak

powerboy sin avatar

Sted: Oslo
Meldinger: 290
Standard

du får jo tak i exo-terra lystoffrør. har ikke noe erfaringer med dette men tror det vill funke.

mvh powerboy
Svar med sitat
Gammel 01-05-2008, 16:01   #3
Reptilfreak

NFredrik sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sted: Molde
Meldinger: 642
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Ta turen innom Reptilweb og les!

Black Night selger også kompaktrør.
Svar med sitat
Gammel 01-05-2008, 18:29   #4
Reptilfreak

bendick2112 sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Meldinger: 2,233
Standard

som nevnt, Reptilweb-de er lys nazier ... BK selger kompaktlysrør som egner seg GODT til vivariumer, kjøp det du
Svar med sitat
Gammel 01-05-2008, 19:03   #5
Reptilfreak

NFredrik sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sted: Molde
Meldinger: 642
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av powerboy Vis post
du får jo tak i exo-terra lystoffrør. har ikke noe erfaringer med dette men tror det vill funke.

mvh powerboy
Overpriset til de grader, så jeg ville gått for noe annet. Finne den fargetempen. du vil ha, så finner du garantert noe tillsvarende for eks fra Osram.
Svar med sitat
Gammel 01-05-2008, 19:49   #6
Reptilfreak

Nero sin avatar

Standard

Takker for svar!

Jeg kikket, men fant ikke så mye nyttig(Ja, jeg er grønn) så jeg lagde bare en post der. Noen andre her som vet om noe?

Bare det er lys som gir god plantevekst så holder det. Det må være ca 50cm langt...
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 01-05-2008, 19:53   #7
Reptilfreak

gatebil-reptilen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Sted: Østfold
Alder: 21
Meldinger: 718
Standard

Det lyset Black Knight på Reptilweb selger, er ganske bra vil jeg tru.
tenkte jeg skulle selv kjøpe et par av pakkene hans en dag, og sette inn i terrariet mitt..

HQI lys som jeg har(men ikke instalert enda) griller planter med den lille høyden vil jeg tro.
det er så sterkt atte du tror det nesten er jug
det er noe av grunnen til at jeg venter litt å, så plantene får etablert seg bedre og vil derfor også holde fuktigheten oppe også...
når jeg instalerer de dulux rørene de selger på RW og HQI'en i et armatur, så trur jeg nesten at jeg må gjøre sånn at regnsystemet slår seg på ofte, veldig ofte. i frykt av å lage ørken inni der istedenfor regnskog

de dulux pærene de selger på RW er også perfekt for planter og gir et godt og naturlig lys

ang fargetemp, så er det best med en kelvin på rundt 3500-5600.
gjerne kombinasjoner.. det har jeg i exo terrariet nå.

men åssen dyr skal du ha i vivariet?
vis du f.eks skal ha pilgift, så er det ikke alle pilgift arter som liker lys så godt... fleste lever vel i skumringen og nede på regnskogsbunnen der kun et par prosent av lyset fra solen kommer frem.
blir ihvertfall skumrings aktig..

har man for mye lys så tørker man ut både terra og mini frogza, ikke bra... så der bør man gjøre sånn at fogger/regnsystem sørger for å fukte vivariet med gjevne mellomrom så ingenting tørker ut, men det fikser du enkelt med en fuktmåler av et slag, som slår på foggern/regnsystemet når fuktprosenten går under et visst tall, f.eks 75% ell no

bah ^_^
Svar med sitat
Gammel 01-05-2008, 20:02   #8
Reptilfreak

Nero sin avatar

Standard

Takker for flott svar!

Ja, jeg har tenkt å ha Pilgift, men jeg har som du nevner et hygrometer som slår på strømmen til foggeren, slik at det blir stabilt miljø. Jeg har også regnsystem.

Men jeg kikket litt rundt på RW.

Jeg fant denne: Reptilweb :: Vis Temaet - Vivaria Lys - 36W, 55W og 80W kan nÃ¥ leveres Kansje den 36 watten? Den er jo ca 42 cm. Kansje litt for lite? Eller 2 stk 55 watt? Så lager jeg bare reflektor?

Edit: Jeg tror den 36 watten passer fint, men sjekk her: http://www.vivaria.nl/vivaria/?get=p...duct_light.xsl (Den øverste) Det står det er komplett sett... Men koster det kun 18.50 Euro?

Sist endret av Nero; 01-05-2008 kl 20:08.
Nero er offline  
Svar med sitat
Gammel 01-05-2008, 20:20   #9
Reptilfreak

gatebil-reptilen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Sted: Østfold
Alder: 21
Meldinger: 718
Standard

mener det er med elektronisk ballast, da blir det den under i såffal... så trur jeg man skal få med 2 stk lysrør av han BK på RW, så prisen blir vel ikke så gærlig tenker jeg^^
Svar med sitat
Gammel 01-05-2008, 20:30   #10
Reptilfreak

bendick2112 sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Meldinger: 2,233
Standard

Jeg personlig tror at 1 st. 36 W blir for lite, ville heller gått for 2 stk..
Svar med sitat
Svar

Emner
lys, til, vivarie

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Vivarie workshop i Bergen ymar Terrarier 43 18-08-2011 01:01
Terrarie/Vivarie konkuranse Adriano Forslag til endringer/forbedringer av siden 6 17-04-2008 12:32
Et tropisk beplantet vivarie mr-repti Vivarier 3 08-01-2007 11:25

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 15:31.