"

Vivarier Hvilken størrelse skal jeg ha på vivariet? Hva med lys? Varme? Fuktighet? Her kan du spørre andre om råd.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 25-04-2008, 20:13   #1
Reptilfreak

reptildude sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Sted: Haugesund
Meldinger: 394
Blog Entries: 1
Standard Sønn og far terra

Min far og jeg har bestemt at vi skal lage et regnskogs terra,
Vi har glass og skal bygge dette selv?
Har noen forslag til mål og lufting?
Rett og slett tips,
Jeg lurer også på om noen har et tips til noen aktive dyr som kan passe i et sånn terra?
Alt av tips tas imot med glede
reptildude er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 25-04-2008, 20:16   #2
Reptilfreak

Thor Håkonsen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
Meldinger: 2,142
Standard

Snakka med din far om saken i dag faktisk

Jeg må vel innrømme at jeg anbefalte noe i retning ørken som førsteterra - da tenker jeg spesielt på at en del av "ørkendyra" vel er enklere nybegynnerdyr, som f.eks skjeggagam og leopardgekko. Disse er jo og greie da de virker som de "liker" menneskelig relasjoner og tåler å bli behandla en del, for noen skjeggiser virker det jo om mer kos, jo bedre

Men om du har bestemt deg for regnskog, så er det jo nærliggende å se på trefrosk, anoler, daggekkoer og kanskje sørgegekkoer ?
Svar med sitat
Gammel 25-04-2008, 20:20   #3
Reptilfreak

reptildude sin avatar

Standard

Ja må inrømme at jeg er mest fasinert av store regnskogsterras ,
Synes egentlig leoer og skjeggiser er kjedelige xD
Spesielt etter at jeg var i haugaland zoo og fikk holdt et par
reptildude er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 25-04-2008, 20:39   #4
Reptilfreak

Thor Håkonsen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
Meldinger: 2,142
Standard

Hehe, ja hørte du hadde vært der

Hva med trefrosk ? Men det du skal huske på er at stortparten av regnskogdyra ikke er særlig håndterbare, da vel med untak av en del slanger - men det er kanskje ikke så aktuelt ?
Svar med sitat
Gammel 25-04-2008, 20:40   #5
Reptilfreak

reptildude sin avatar

Standard

Har oppvokst med akvarier Så trur ikke det blir noe problem xD
Jeg menner med det og ikke røre regelen
reptildude er offline  
Svar med sitat
Gammel 25-04-2008, 20:51   #6
Reptilfreak

bendick2112 sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 2,233
Standard

Heisann,
Dette blir mye å fortelle, og orker ikke å skrive så langt, men skal prøve Nå skal det sies at jeg er ganske ny i hobby'en, og har bygget siden nyttår..

jeg har bygd 2 ordentlige regnskogs-terra's og 2 ørken terra (ørken terra kan du se på "t.scincus i hus" tråden min).. Har også lagd et par akvariumer osv.. Dog har jeg ikke laget noe fra bunnen av, dvs. at jeg ikke har bygd selve glass-boxen... Kansje lurt å kjøpe denne ferdig lagd første gangen du skal bygge selv? Anbefaler deg å bestille fra NFredrik her på forumet, han lager dritfine terra's etter dine mål og ønsker, gode priser og god frakt-kostnad, som gjør dette midt i blinken..

Først, hvor mye ligger budskjettet ditt til dette prosjektet ditt? Hvor mye penger er du villig til å bruke? Det er DYRT å bygge, jeg har kommet opp til ca. 4 tusen kr. på mitt første prosjekt nå, og dyrere blir det.. SÅ regn med penger for et kuult vivarium et fint og riktig vivarium vil holde leenge.. Anbefaler deg å ta en eller 20 titter innpå reptilweb.no og på vivariumene/paludariumene rådene og bildene der

Hva ønsker du av dyr? Siden dette er regnskog,så er det en del amfibier som vil passe inn, enkelte reptiler også, men bestem deg først for en art, og så bygg viv.. La oss si at du velger dendrobates leucomelas, en gul og svart pilgift frosk, fra bla. venezuela.. Da kan du gå inn på google bilder og søke "dendrobaten leucomelas (d.leucomelas) habitat venezuela, venezuela rainforest, osv.." Da kan du få mange idè'er--

I Norge er det stort sett ganske vanskelig å få tak i alle de rette materialene (kokosplater, planter, osv.), så en messe (f.eks. Malmô messa) ville vært bra sted for å kjøpe inn div. ting.. dog har jeg vært heldig og fått skaffet det meste , uten å ha vært på messer..

Mitt første regnskogs prosjekt er et 60*40*60* exo terrarium tror jeg.. Det første jeg gjorde da jeg fikk det tomme terrariumet hjem, var å ta ut den stygge bakgrunnen, og sette inn korkbark bak og kokos panel på sidene.. Så er det bare å begynne å innrede, jeg har et vannfall bygget opp med en skifer, og en pumpe i bunnen, der hele bunnen er dekketmed vann, som pumper vann opp, og det renner nedover.. STILIG!

Les også artiklene på reptileweb.no ang. tropiske viva's. osv..

Rotete, dårlig osv. svar fra meg, men det jeg orket å skrive så langt... Evt. så kan jeg prøve å fortelle deg mye mer, via f.eks. MSN, hvis du er intrisert.. bare send PM..

MVH. Bendik
Svar med sitat
Gammel 25-04-2008, 21:35   #7
Reptilfreak

Gorgonops sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 865
Standard

På denne tråden er det et regnskogsterrarium så vakkert at jeg får tårer i øya og kløe i bakenden. Det burde både gi gode ideer og en del gode konstrusjonstips.

George Detraz's Custom 77 Gallon - Vivaria Forums

Selv ville jeg gått for ørken-terrarium i første omgang.

Vi er alle reptiler innerst inne.
Gorgonops er offline  
Svar med sitat
Gammel 25-04-2008, 21:40   #8
Caffeinism
Admin

_Nagash_ sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
Meldinger: 5,364
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Vil dere ha loven på deres side, kan dere gå for en Avicularia art(tarantell).
Har sett bilder (og live) knallfine terrarier bebodd av en av disse. De vil også spinne sine egne hus der det er mulig for de, men som regel o fobindelse med en rot, plante eller tak/vegg, som sette er kult eksotisk preg på terrariet..

Mvh
robin
Svar med sitat
Gammel 25-04-2008, 21:52   #9
Reptilfreak

reptildude sin avatar

Standard

Nei jeg trur vi satser på noen pilgiftet jeg
Bilder kommer
jeg må få klart fram at det er faren min og jeg som lager dette,
Han har ekstremt sterk akvarie erfaring hadde 40+ akvarier på det meste,
Så han har lyst og begynne på noe nytt og vivarium minner mye på et akvarium ,
Lager opp et økosystem osv
Selve terra lager vi selv,
Har laget mange akvarie allerde

Sist endret av reptildude; 25-04-2008 kl 21:56. Begrunnelse: feil
reptildude er offline  
Svar med sitat
Gammel 25-04-2008, 21:59   #10
Caffeinism
Admin

_Nagash_ sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
Meldinger: 5,364
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Dendrobates azureus
Svar med sitat
Svar

Emner
sønn, terra

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Som far, som sønn.. :) CamStatic Fotoforum 11 30-09-2008 23:23
Terra på 80-85 x 40 x 40 korse Terrarier 9 12-08-2008 21:50
Terra Neon Terrarier 5 01-10-2007 17:07
Exo Terra Kristian262 Terrarier 1 18-09-2007 18:31
Exo-terra lås Miroxx Terrarier 8 01-04-2007 19:30

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 15:31.