"

Reptilfreaks.no > Terrarier og vivarier > Vivarier belysning og plassproblem

Vivarier Hvilken størrelse skal jeg ha på vivariet? Hva med lys? Varme? Fuktighet? Her kan du spørre andre om råd.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 20-03-2008, 15:29   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Mar 2008
Meldinger: 6
Standard belysning og plassproblem

hei hå

jeg skal sette opp ett lite vivarium i leiligheten min her, MEN, problemet er at jeg har kun plass i en hylleseksjon ved "kontoret" mitt. der tar det ikke opp plass på skrivebordet (hvor det allerede står et eplesnegle og kampfisk akvarium, hehe), samtidig som det kanskje ville sett fint ut inni hylla der.
hylla er en typisk IKEA expedit, som er inndelt i 34cmx34cmx39cm store ruter. det er altså her problemet oppstår, da jeg gjerne skulle kjøpt et exoterra 30x30x30 terrarie, men jeg får jo ikke så mye mer enn 4 cm max til belysning.

det kan jo bli veldig varmt? eller er det mulig å få senket belysningen ned i kassa litt? jeg skal ikke ha noe levende i vivariet, bortsett fra muligens en pomacea brigedesii i en liten vanndel, så det er ikke noe fare med rømningsveier etc. jeg tenkte å bruke exo terra glowlight small armatur og en fancy dagslyspære. noen som kan hjelpe her?

hilsen tiger
tigeralexander er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 20-03-2008, 15:56   #2
Reptilfreak

reptilfrelst sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Meldinger: 1,699
Standard

kan du ikke bare montere noen downlights i hylla da? og bruke en pære som ikke er så kraftig.
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 20-03-2008, 15:59   #3
Reptilfreak

Standard

det kan jo funke, men jeg tviler vel på at det finnes pærer til downlights som er rundt 5300k eller tilsvarende for en god plantevekst.

det finnes ikke noen relativt små lysarmaturer som noen her kanskje er kjent med?
Svar med sitat
Gammel 20-03-2008, 17:31   #4
Reptilfreak

gatebil-reptilen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Sted: Østfold
Alder: 21
Meldinger: 718
Standard

kansje noen t5 lysrør?
så kan du ha noen vifter som blåser varmen vekk fra lyset
Svar med sitat
Gammel 20-03-2008, 21:31   #5
Reptilfreak

Standard

hm. kanskje en arcpod kan funke? håper bare ikke den blir for stor men
Svar med sitat
Gammel 20-03-2008, 21:53   #6
Reptilfreak

Nero sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Sør-på sånn ca.
Meldinger: 687
Standard

Hmm... Arcpod, har kun sett med 9 og 11 watt. Disse er som oftest til små akvarier, som mest gir lys, og lite varme. Funker vel bra, ulempen er de er litt for store syntes jeg.

Kan sikkert også skaffe deg downlights, men da blir Kelvin et problem hvis ikke du vil spesialbestille.

Hva med Evolux 11 W Blue Den gir 30 000Kelvin

Hmm, du sa målene var 34*34*39, og Exo Terraet er 30*30*30. L*B*H. Alstå 9 cm plass. Eller har du tatt annen rekkefølge?
Svar med sitat
Gammel 20-03-2008, 22:26   #7
Reptilfreak

gatebil-reptilen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Sted: Østfold
Alder: 21
Meldinger: 718
Standard

30k er altfor mye vis man vil ha plantevekst
må mellom 3500-5600 et sted
Svar med sitat
Gammel 20-03-2008, 23:51   #8
Reptilfreak

Nero sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Sør-på sånn ca.
Meldinger: 687
Standard

Vet, glømte det...

Men det var akkurat den pæren, var andre enn den.

Et annet alternativ er vel å fjerne den hylleplata over, blir ikke like fint, men da kan du ha lys++ annet der.
Svar med sitat
Gammel 28-03-2008, 23:33   #9
Reptilfreak

Standard

mje, jeg går for større!

vivariet skal nå få en fast flott plass på skrivebordet. jeg klarer nok å dele opp plassen med skjerm, vivarium og snegleakvarie.

så den nye planen blir 30x30x45 exo-terra sannsynligvis, med armatur med to forskjellige lystyper. skal innrede med noen røtter, vanndel og vannfall, javamose spredt tynt rundt som skal få lov til å strekke og spre seg så mye den klarer, riccia fluitans som gress, anubias, noen orkideer etc.
skal bruke lecakuler i bunnen, sammen med filtermateriale for å rense vannet så jeg kan ha noen reker og noen killifisker. noen tynne lianer skal henge fra toppen og gå langs sidene på terra.

MEN, se bort i fra reker og fisker, hva mer av levende vesner kan jeg ha i dette? det skal være tropisk, temperaturen kommer til å ligge mellom 26-28 grader og prøver å lage en god luftfuktighet der også. har aldri holdt noe annet en akvatiske vesner så jeg aner virkelig ikke hva som går ann å ha her.

Sist endret av tigeralexander; 28-03-2008 kl 23:38.
Svar med sitat
Gammel 29-03-2008, 01:02   #10
Reptilfreak

ymar sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: bergen
Meldinger: 279
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av tigeralexander Vis post

MEN, se bort i fra reker og fisker, hva mer av levende vesner kan jeg ha i dette? det skal være tropisk, temperaturen kommer til å ligge mellom 26-28 grader og prøver å lage en god luftfuktighet der også. har aldri holdt noe annet en akvatiske vesner så jeg aner virkelig ikke hva som går ann å ha her.
A.Avicularia er en kjempe fin tropisk 8 foting som er en veldig fin nybegynner art. Det virker jo som du har generell kometanse, så det skal gå fint

Ymar
ymar er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
belysning, plassproblem

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Belysning til landskilpadde moonica89 Skilpadder 10 26-03-2008 19:46
Belysning hos skjeggagam boa1 Agamer 2 31-10-2007 12:26
Terrarie til skjeggagam, temperatur og belysning magnus85 Terrarier 6 28-05-2007 12:10
Lurer på belysning.. Tarantellen Terrarier 14 15-12-2006 20:26
Belysning... Miss_Loca Agamer 14 22-06-2006 18:12

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 15:31.