| Vivarier Hvilken størrelse skal jeg ha på vivariet? Hva med lys? Varme? Fuktighet? Her kan du spørre andre om råd. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2008
Sted: Oslo
|
Hei!
Jeg har fått ett par hendvendelser som går på om det er mulig for meg å ta inn levende planter som kan være vanskelig/dyre å skaffe i Norge. Har fått forslag på bromeliader og orkideer. Har sjekket ut litt og ser det er en skog av forskjellige underarter og typer der ute. Kan ikke begi meg inn i denne jungelen alene, da går jeg meg helt sikkert bort. Hvis de som har kunnskap om hva som er av interesse kunne gi meg noen latinske navn så hadde det blitt litt lettere. Kan ikke garantere noe, men skal se om det er mulig uten at det blir alt for mye arbeid.
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
|
Helt klart intresangt!
Brommeliader: Neoregelia arter, perfekte til frosker, enkle og fine, N.fireball er vanligst, for meg er alle arter intresange.. Vriesea arter er også intresangt. Her er en side med masse fine brommeliader som blir brukt i hobbyen Our Products and Services Her er også en del planter.. palmeprinsen Netbutik Den linken hadde orkidèer her om dagen, kansje fjernet fordi det er for kaldt å sende for tiden.. Har ikke satt meg inn i navn på orkidèer enda, men Bulbophyllum er fine arter..
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Det var jo fine sider, men ser ikke ut til at den danske ihvertfall tar ordere fra Norge. Noen som kan har noen formening om ideel størrelse på plantene man ønsker å kjøpe?
|
|
|
#4 |
|
Caffeinism
Admin
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
|
Hei!
Jeg er helt helt fersk når det gjelder "regnskogs" terrarier, men det hadde vært veldig kjekt å få fatt på de plantene jeg kommer til å trenge fra et sted. Til nå har jeg fått en del stiklinger fra snille entusiaster, men jeg er vel egentlig flinkest til å ta livet av de plantene, så ser ut til at jeg kunne trenge flere. Brommeliader er interresant, og en del sånn klatreting og tang ![]() Mvh Robin
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Takker for tilbakemeldinger. Ett par spørsmål tli har vist seg å være nødvendige. Ønsker man plantene levert "bare rot" altså uten potte / medium? foretrukket størrelse? Hva med tillandsias, er disse av interesse?
|
|
|
#6 | |
|
Caffeinism
Admin
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
|
Sitat:
Jeg synes disse er veldig fine , og har akkurat kjøpt en liten eske med disse. Problemet er at jeg ikke vet hvor jeg skal plassere de for å holde dem i live. I tillegg kunne jeg ønske meg noen form for klatreplanter og moser som ikke krever så mye lys, slik at de kan leve i dårlig belyste tarantell terrarier, hvis dette finnes da? Mvh Robin
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
|
nesten for intresant dette her Norvik!!
jeg er også ganske intresert i tropiske planter til bla. vivariumer (ja det høres kansje litt homsete ut med en gutt som intreserer seg for planter, men sånn er jeg ) som Mr-Repti sa, så er jeg på utkikk etter veldig mye av det samme, og istedenfor at jeg skal si art osv. så kan dere bare lese hans tråd (da jeg mener det samme )det hadde vært bra hvis man fikk til å ha forskjellige strl på plantene, men ellers så er vel egentlig alt av interesse, med mindre det er så smått at det dør med rot er en fin ting, i potte burde være valgfritt for et par kr. ekstra. tillandsia er også intresant, men hos meg så er brommer, klatreplanter og orkidè'er det mest intresange. hadde vært helt heftig supert om du fikk fiksa dette, og jeg LOVER at jeg hadde hattt mye glede og penge mangel hvis dette ble til, så stå på, og kom med videre info- ![]() det er også veldig mange sider som selger planter, kansje ikke så mange som sender til Norge, men er sikkert en par svenske, danske og kansje Tyske(?) som sender til Norge, jeg har desverre ikke andre linker enn det som er nevnt tidligere her, men søker man på f.eks.: bromelia-shop (eller et eller annet sånt ) så kommer det nok opp mange sider som selger!
|
|
|
|
#8 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2007
|
Sitat:
Har du ikke lest den to siders lange bruksanvisningen da? Mine tror jeg har det best der det er god lufting og litt unna uv-pæra.Tillandsiaer og bromeliader ville falt i smak hos meg. Et mer mangfoldig utvalg av bromeliader enn de har på plantasjen hvertfall...
|
|
|
|
#9 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
|
Sitat:
|