"

Reptilfreaks.no > Terrarier og vivarier > Vivarier mugg i mitt uferdige vivarium?

Vivarier Hvilken størrelse skal jeg ha på vivariet? Hva med lys? Varme? Fuktighet? Her kan du spørre andre om råd.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 31-01-2008, 11:00   #1
Reptilfreak

bendick2112 sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 2,233
Standard mugg i mitt uferdige vivarium?

heisann, først vil jeg bare si sorry hvis noen ser på meg som masete, med tanke på mange spm. men jeg spør fordi jeg vet at jeg får gode svar her inne

ja, jeg har nå hatt et exo terra 60*45*60* som har vann i bunnen sammen med leca, så er det filterduk, og oppå det igjen er det masse torv, og torven er jo veeeeldig fuktig, nærmest våt. og det har stått sånn max 1,5 uke. som dere vet så har jo exo terra nesten for bra lufting i toppen, pluss at begge dørene til terrariumet har stått helt glødt åpene hele tiden. og jeg oppdaget i dag tidlig at det var litt mugg() ved siden av "dammen(der vannfallet slutter) og litt mugg oppi høyden, der det ikke er noe særlig fuktig, hva kan dette komme av? er det torven som har medført dette? hva skal jeg gjøre for å bli kvitt det? og det pleier jo vanligvis og komme ved for liten lufting, men det KAN ikke være problemet her
takk for svar på forhånd, jeg vil så gjerne bli kvitt det og lurer så fælt på hva som kan være grunnen
Svar med sitat
Gammel 31-01-2008, 11:37   #2
Caffeinism
Admin

_Nagash_ sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
Meldinger: 5,364
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Bet virker jo som om vivariet ditt har gode gro egenskaper i hvertfall
Forsøk å slenge en ei dynge med benkebitere og se hva som skjer? Blir den ingen suksess, kan du sette opp en vifte løsning som tvinger litt ekstra sirkulasjon inn i terrariet?
Svar med sitat
Gammel 31-01-2008, 11:47   #3
Reptilfreak

bendick2112 sin avatar

Standard

enesten problemet er vel at jeg ikke har benkebitere, jeg har heller ikke begynt å beplante eller noe sånt
en vifteløsning kan da umulig være løsningen, exo terra har jo så bra lufting at folk har klagd over for bra lufting og problemer med å holde luftfuktigheten oppe, men det er nok det at det er for stillestående luft inne på rommet hvor det står, og derfor har det ikke så stor effekt med masse lufting nesten unsett hvor mye..

Sist endret av bendick2112; 31-01-2008 kl 11:50.
bendick2112 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 31-01-2008, 13:27   #4
Caffeinism
Admin

_Nagash_ sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av bendick2112 Vis post
enesten problemet er vel at jeg ikke har benkebitere, jeg har heller ikke begynt å beplante eller noe sånt
en vifteløsning kan da umulig være løsningen, exo terra har jo så bra lufting at folk har klagd over for bra lufting og problemer med å holde luftfuktigheten oppe, men det er nok det at det er for stillestående luft inne på rommet hvor det står, og derfor har det ikke så stor effekt med masse lufting nesten unsett hvor mye..
Så lenge det ikke er noe levende der inne, er det jo ikke noe å ta hensyn til, det er bra
Legg en 80mm pc vifte på toppen av terrariet og la denne stå og lage litt storm der nede. Se om det hjelper. Nå som det er ubebodd kan du jo kjøre den på 12v, selv om den kanskje ikke bør stå på mer enn 5v når det flytter inn ting som lever. Jeg er litt usikker på hvordan 45*45 exoterra ser ut på toppen, men hvis de er like som 30*30*45, kan du jo legge en vifte på venstre side som blåser ned, og en på høyre som suger ut. Har ikke testet å kun legge de der, men innbiller meg at dette skal fungere.

Mvh
Robin
Svar med sitat
Gammel 31-01-2008, 13:34   #5
Reptilfreak

bendick2112 sin avatar

Standard

okey, men koster ikke disse pc viftene utrolig mye, eller hva?
edit: jeg har ikke 45*45 men 60*45* Nagash
Svar med sitat
Gammel 31-01-2008, 15:12   #6
Caffeinism
Admin

_Nagash_ sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av bendick2112 Vis post
okey, men koster ikke disse pc viftene utrolig mye, eller hva?
edit: jeg har ikke 45*45 men 60*45* Nagash
Det er bra, da blir det enda større avstand mellom viftene.
Strømforsyning kan du rive ut av en gammel pc, samm ken du med viftene.
Har du ikke et pc slakt liggende, kan du gå inn på:
Digital impuls

De har denne til 24;- , men på 34.2 dBA
Eller denne til 89;- , på 19 dBA .
Power supply til 133,-, med maks støy 37 dB(A)

Om powersully støyer litt er ikke så farlig, da dette kan settes litt bort, men viftene bør ikke bråk for ille, da dette blir slitsomt.(Erfaring, har en pc som høres ut som et småfly.) Kobler du de på 5v vil de støye mindre, men antagelig blåse nok for å få luft sirkulasjon.

Mvh
robin
Svar med sitat
Gammel 31-01-2008, 15:20   #7
Reptilfreak

bendick2112 sin avatar

Standard

okey,hehe, jeg har nok desverre ikke så alt for mye pc slakt her hjemme jeg. jeg skjønner ikke akkurat så mye av dette her =P om det bråker litt er ikke så farlig, men hvis vi sier at jeg kjøper 2 av denne her:
Vifter - Zalman 80mm ZM-F1 - Finn beste pris hos Prisguide.no
-trenger jeg 1 av denne eller 2 for at det ikke skal komme mugg?
-hvordan får jeg dem til å gå ? og hvilke materiale?
-og hvor mange volt skal jeg skjøre den på? går det ann å justere det, isåfall hvordan?
=P jeg vet ikke akkurat så mye om å koble ting til og fra hverandre.

Sist endret av bendick2112; 31-01-2008 kl 15:24.
bendick2112 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 31-01-2008, 15:28   #8
Reptilfreak

Joystick sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Alder: 16
Meldinger: 603
Standard

For å få de til å gå kan du koble dem til et 9 volts batteri evt. teipe svart teip rundt så ledningene holder seg der ..
Svar med sitat
Gammel 31-01-2008, 15:33   #9
Reptilfreak

bendick2112 sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Joystick Vis post
For å få de til å gå kan du koble dem til et 9 volts batteri evt. teipe svart teip rundt så ledningene holder seg der ..
da blir det vel 9v og ikke 12v som Nagash sa da?
Svar med sitat
Gammel 31-01-2008, 15:44   #10
Reptilfreak

Nero sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Sør-på sånn ca.
Meldinger: 687
Standard

9V batteri er ikke å annbefale siden dette er kun kortvarig glede... Kjøpe en powersupply slik som nagash sier, eller en regulator ellernoe. Er veldig lett, kun å koble 2 ledninger sammen(som oftest rød og blå) Hvis du kobler ommvendt vil viften snurre andre veien. Du kan ha en, men burde ha to, har selv to i mitt ene terrarie. Hvis du kjøper en regulator(tror det het det) så kan du stille opp og ned volten fra 18 volt til 1.5 tror jeg(noen modeller kan høyere/lavere) Jeg ville kjørt viftene på 12 volt, slik som de skal, men hvis du vil ha mindre støy eller effekten er for stor kan du skru ned endel.

Hvis det er torven de mugner på så ville jeg heller brukt reptilbark, siden det mugner ikke siden det er laget av mangrovetrær som ikke råtner/mugner

Sist endret av Nero; 31-01-2008 kl 15:46.
Nero er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
mitt, mugg, uferdige, vivarium

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Dyr til vivarium Wonderboy! Insekter 6 21-08-2008 11:38
Skal snart begynne på mitt første vivarium general_maximus Vivarier 5 16-09-2007 11:08
Mitt første hamskifte... (vel, mitt og mitt) Evenruden Leopardgekkoer og andre Eublepharis 10 20-12-2006 05:02
Hva er et vivarium? cobra_kai Vivarier 14 11-12-2006 06:19
Vivarium spørsmål. JonnyR Vivarier 3 03-03-2005 15:42

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 15:28.