| Vivarier Hvilken størrelse skal jeg ha på vivariet? Hva med lys? Varme? Fuktighet? Her kan du spørre andre om råd. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Junior Member
Medlem siden: Jan 2005
Sted: norge AA
|
er det viktig at de ikke råtner?
Har godt tur i sumper fulle av mose(mange forskjellige)kledderøtter. Men røttene selv er i ferd med å råtne gjør det de uegnet? Røttene skal være på land. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2004
Sted: Norge
Meldinger: 1,891
|
jeg regner med at råtnende røtter ikke er et sjakktrekk å bruke, når de mest sannsynlig kan bidra til mugg.
da ville jeg heller kjøpt noen mangrove-røtter på dyresjappa
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2004
Sted: froland
|
Fine røtter finner du langs store elver, gjerne i svinger i elven da de blir skyldt på land der...
De er slipt fine av stein og sand på sin ferd ned elven å utstoppere bruker de blandt annet til montasjene sine. Har elven litt lav vannføring så ligger det som regel noen tørre å fine noen et stykke opp på land også Rune
|
|
|
#4 |
|
Junior Member
Medlem siden: Dec 2004
Sted: Oslo
|
Så lange du skal ha røttene i et fuktig miljø er det ikke å anbefale med røtter som er/kan råtne. Drivved (fra ferskvann) er som nevnt bra, eller mangroverøtter fra dyrebutikken.
Det som er mulig er å ta en død, tørr rot. Den vil høyst sannsynlig råtne i det lange løp, men holder likevel relativt lenge, samtidig som det er billig. Mangroverøtter er nok likevel å anbefale, med mindre du trenger enorme mengder. Litt avhengig av hva du skal ha i buret ditt kan de virke fordelaktige, da de kan gjøre vannet en anelse surt, som mange vivariedyr har en tendens til å foretrekke. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Senior Member
Medlem siden: Apr 2005
|
Mangrove-etterlignende røtter som du får hos dyreforhandler råtner svært svært sakte og kan holdes helt under vann i flere år mener jeg..
Om de skal holdes i akvarium/ delvis akvarium så synker de også, noe som er en fordel til f.eks slamkrypere.. De er ikke så dyre om du går til det riktige stedet, men om du har planer om bestilling fra nett ( gode priser) vil jeg anbefale www.akvasia.no |
|
|
|
![]() |
| Emner |
| røtter |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Rengjøring av røtter/steiner/greiner??! | DevilDoll | Terrarier | 10 | 21-04-2008 15:58 |
| Røtter til terra? | Olliw | Småprat | 11 | 15-07-2007 08:40 |
| Dessinfisering av Mose og Røtter | Respirator | Terrarier | 2 | 21-04-2006 20:02 |