| Vivarier Hvilken størrelse skal jeg ha på vivariet? Hva med lys? Varme? Fuktighet? Her kan du spørre andre om råd. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2004
Sted: Sandefjord
|
Hei.
Jeg har tenkt på å bygge et større vivarium om en stund og holder på med planleggingen. Det blir innkludert noe vannfall,en dam og et større mist system så er kjøpt gjennom Vivaria.nl og som jeg tror blir bra. Belysningen er og grei men så er det tre spørsmål jeg sliter litt med.... 1. I de fleste tilfeller så har jeg lest at det brukes dobbelt bunn og "eggcrates" av pvc. Hva er funksjonen av dette og hvordan kan jeg lage det? 2. Jeg har litt problemer med å finne ut av varmekilden. I den vannrenseren jeg kjøpte er det også en termostat for å kunne bringe varmt vann videre (også kjøp på vivaria.nl) i renset tilstand,men dette er vel neppe nok. Hvilke andre varmekilder bør jeg velge og hvor/hvordan skal disse plasseres? 3. Jeg kunne tenke meg noe akvariefisker og amfibier i vivariet mitt,er det noen som har gode forslag på IKKE giftige og hardføre varianter? Til slutt ønsker jeg å komme i kontakt med andre vivarium eiere og byggere,spesiellt i eller i nærheten av Vestfold. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Junior Member
Medlem siden: Feb 2005
Sted: Jessheim
|
Holder på med et lignende prosjekt selv, og skal bla ha fisk i vanndelen.
Et godt alternativ er å ha fisk fra typiske sortvannsbiotoper, disse har surt vann. Nå vet jeg ikke hvor stor "akvariedel" du får, men er det litt størrelse på den, så kan du ha noen små varianter av Geophagus - meget artige fisk, men de er nøye på vannkvalitet. Ellers så kan du søke litt, og se om du finner fisk som tilhører Rio Negro - dette er, hvis jeg ikke husker helt feil, en sortvanns elv. Jeg skal ha varmekolbe i vanndelen min, og temp kommer nok til å ligge på rundt 26-27 grader i vannet. Dette i seg selv vil jo hjelpe med å holde tempen i terrariet oppe. I tillegg skal jeg ha varmelampe hadde jeg tenkt. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Junior Member
Sted: Jessheim
|
Og anngående bunn, noe slik blir mitt: http://www2a.biglobe.ne.jp/~wild-sky...rraz050127.htm
Får glass i dag, så da blir det vel silikonering utover kvelden. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Sted: mosjøen/nordlan/norge
|
du kan ha mange typer dyr der spesielt frosker,padder og salamandere.
Bufo ceraptohrys bufo ornata er kule da :wink:
|
![]() |
| Emner |
| spørsmål, vivarium |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Dyr til vivarium | Wonderboy! | Insekter | 6 | 21-08-2008 11:38 |
| Definisjon på Vivarium? | inger | Småprat | 7 | 07-02-2008 13:58 |
| mugg i mitt uferdige vivarium? | bendick2112 | Vivarier | 20 | 02-02-2008 11:44 |
| Bilde av ditt terra/vivarium | bendick2112 | Småprat | 2 | 20-12-2007 13:12 |
| Hva er et vivarium? | cobra_kai | Vivarier | 14 | 11-12-2006 06:19 |