"

Reptilfreaks.no > Terrarier og vivarier > Vivarier Skal snart begynne på mitt første vivarium

Vivarier Hvilken størrelse skal jeg ha på vivariet? Hva med lys? Varme? Fuktighet? Her kan du spørre andre om råd.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 09-01-2007, 17:26   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2007
Sted: oslo
Alder: 28
Meldinger: 123
Standard Skal snart begynne på mitt første vivarium

Hei, har lest en del på dette forumet og tror dette er det rette stedet siden det er noen ting jeg lurer på.

har planer å bygge et svært vivarium/Paludarium/Ripari. litt usikker hvilken kategori prosjektet mitt går under.

Det jeg har tenkt er å lage et sør-amerikansk/amazonas vivarium. planen er å ha det så stort som B:150 X H:100 x D:100, der ca 2/3 er regnskogbunn, ikke sumpområde. resten skal være vannområde som er ca 25-30cm dypt. Mulig jeg skal putte inn en liten elv men har ikke bestemt meg for det enda. Skal ihvertfall ha vannfall og automatisk vanning.

så over til spørsmålene:

1: jeg har enda ikke kjøpt glassplate, men jeg har for hånden et plexiglass på 150 X 100cm og 12mm tykt til ca 1700 inkludert frakt fra england. er det noen som har erfaring med bruk av plexiglass isteden for vanlig glass? Bunn og vegger blir laget av tykke treplater som blir lakket og tettet med silikon for å tåle fukt.

2: jeg har planer om å ha en tarantell i vivariumet. (derfor jeg ikke lager sumpområde) Har fra før en rosea og en brazilian pink birdeater så jeg har noe erfaring med taranteller. Har også hatt en gæern hysterocrates av ukjent sort. dette var min første tarantell. spørsmålet er om det er noe problem å ha en tarantell i et slikt vivarium dersom jeg sørger for at det blir et stort landområde den kan bevege seg på?

3:er det noen som har noen forslag til planter jeg kan bruke som kommer fra sør-amerika området? tar gjerne imot tips om planter til å ha i både vanndelen og på land. Er hovedsakelig ute etter litt jungelpreg og det må være levende planter.

4:kunne også tenke meg noen tips om hva slags lys jeg skal bruke slik at plantene og dyrelivet vil trives best mulig.

Kommer helt sikkert flere spørsmål etterhvert, når jeg kommer meg igang med byggingen

Takker for alle svar jeg får
general_maximus er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 15-09-2007, 18:44   #2
Reptilfreak

NFredrik sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sted: Molde
Meldinger: 642
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)

Hei ! driver med det samme ! skal vel prøve å svare så godt jeg kann

1: "Bunn og vegger blir laget av tykke treplater som blir lakket og tettet med silikon for å tåle fukt." Bruk jotuns pentguard topcoat til å lakke med. Det er en Epoxymaling som blir brukt til drikkevannstanker som ikke gir fra seg giftstoffer! Og bruk akvariesilikon til å tette, den gir heller ikke fra seg giftstoffer! (Clas Ollson har en billig en til 70kr stk.)

2ette vet jeg ikke mye om men jeg tror at dypt vann + taranteller = ikke bra! lag en post under taranteller der du spør om dette!...... men det finnes mange andre kule dyr å ha i et vivarium\ paludarium som amfibier og reptiler!

3: Finnes hauevis med planter! Bare å velge å vrake!

4: Belysning er viktig forde plantene trenger MYE lys Det lureste tips er vel å se på prosjekte til Oby på reptilweb.no ! SYKT bra paludarium! Og søk mye rund.

( http://www.reptilweb.no/index2.php?o...ewtopic&t=1481 )
NFredrik er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 15-09-2007, 18:55   #3
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
Meldinger: 2,460
Blog Entries: 4

Kult at flere har fått interesse for å lage paludarium=) Lykke til!
Plexi har jeg hørt kan begynne å bøye seg når det blir for varmt i terra, jeg vet ikke om det er sant. Har ingen erfaring med plexi selv.

Av planter finnes det masse, bruk klatre planter, bregner, bromeliader og noen små orkidèer i bakgrund, bregner og diverse lave og høye planter midt i terra, ha gjerne noen mangrove røtter osv. rundt i terra, Regnsystem er en god investering! Da det blir mye å vanne i et så stort terra... Godt lys er viktig for plantene, Og i vanndelen kan du ha Corydoras(pansermaller) og noen sør amerikanske fine tetraer.

Gleder meg til å se bilder av hvordan det blir!

-Mr repti
mr-repti er offline  
Svar med sitat
Gammel 15-09-2007, 20:26   #4
Reptilfreak

reptilfrelst sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Meldinger: 1,699

det dumme med plexi glass er at det fort blir ripete og stygt. jeg ville heller brukt glass.
Svar med sitat
Gammel 15-09-2007, 20:38   #5
Reptilfreak

NFredrik sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sted: Molde
Meldinger: 642
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)

glass er heller ikke sååå dyr om du bygger delvis med tre.....
NFredrik er offline  
Svar med sitat
Gammel 16-09-2007, 11:08   #6
Senior Member

Repti_queen sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 20
Meldinger: 1,530
Standard Re: Skal snart begynne på mitt første vivarium

plexi falmer også med tiden...
Svar med sitat
Svar

Emner
begynne, første, mitt, skal, snart, vivarium

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Når skal folk begynne å lære? Torsteindale Media 7 29-08-2008 10:24
mugg i mitt uferdige vivarium? bendick2112 Vivarier 20 02-02-2008 11:44
Noen som skal til Malmö snart? misspower Småprat 0 22-05-2007 23:36
Tror Lucifer skal molte snart InFlamE Skorpioner 2 31-03-2007 10:39
Mitt første hamskifte... (vel, mitt og mitt) Evenruden Leopardgekkoer og andre Eublepharis 10 20-12-2006 05:02

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 15:28.