"

Vivarier Hvilken størrelse skal jeg ha på vivariet? Hva med lys? Varme? Fuktighet? Her kan du spørre andre om råd.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 04-01-2012, 02:25   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Aug 2011
Sted: Oslo
Alder: 34
Meldinger: 229
Question Rovmidd

Jeg er lei av uønska smådyr (midd o.l.) i vivariene mine og vurderer å anskaffe noen rovmidd (Hypoaspis miles). Jeg har undersøkt litt, og funnet ut at det er mulig å bestille slike, men bare i store mengder (10 000 midd for 500 kr). 1000 midd ville være mer enn nok til mitt bruk, og 10 000 blir skikkelig overkill. Rovmidd spiser andre midd, larver av småfluer o.l.

Derfor lurer jeg på om det finnes noen i Oslo-området som vil være med å dele på en slik bestilling?
tsrebel er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 04-01-2012, 10:17   #2
Reptilfreak

shelob sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Sted: Asker
Meldinger: 1,651
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Jeg kan gjerne være med på en slik bestiling
ps bor i Asker da. hehe
shelob er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 04-01-2012, 13:34   #3
Reptilfreak

Standard

Flott!
Håper et par stykker til vil være med.
tsrebel er offline  
Svar med sitat
Gammel 04-01-2012, 14:47   #4
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
Meldinger: 2,460
Blog Entries: 4
Standard

Er ikke så veldig inn på det med midd, men når rovmidden har spist opp de andre middene.. Vil du ikke da få problemer med rovmidd på lik linje med de du allerede har? Eller dør de når de ikke finner tilgang på flere midd/andre små insekter?

Pilgifter er suverene når det kommer til å fjerne midd i terrarier hehe. Kanskje ikke de største artene men.
mr-repti er offline  
Svar med sitat
Gammel 04-01-2012, 15:33   #5
Reptilfreak

Standard

Rovmidden dør når de ikke har tilgang på byttedyr (de er for små til å ta snegler og andre dyr man vil ha i vivariet).
Tror ikke jeg tør å anskaffe frosker før en evt. lovendring. Men takk for tipset! Vil en D. tinctorius azureus ta midd?
tsrebel er offline  
Svar med sitat
Gammel 04-01-2012, 15:45   #6
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
Meldinger: 2,460
Blog Entries: 4
Standard

Da er det jo ingen problem med rovmidd nei, nesten så jeg vurderer det selv.
Azureus blir vel litt i det største laget til å forsyne seg godt med midd. Men de er jo ikke så store heller, leucomelas er de største pilgiftene jeg har hatt, når jeg satt dem inn i ett nytt terra forsvant midden(det var ikke fullstendig midd angrepet altså).

Sats på rovmidden, men hvordan er den med å angripe små kakerlakk arter, tropiske benkebitere osv?
mr-repti er offline  
Svar med sitat
Gammel 04-01-2012, 16:13   #7
Reptilfreak

Standard

Jeg vet ikke om rovmidden tar de insektene du nevner, men vil tro at det er på larvestadiet de evt. blir rovmiddmat. Rovmidd brukes i plantesentre o.l. mot små fluelarver, mygglarver og midd. Hvis du googler finner du mer info.
tsrebel er offline  
Svar med sitat
Gammel 04-01-2012, 16:13   #8
Reptilfreak

Standard

Jeg vet ikke om rovmidden tar de insektene du nevner, men vil tro at det er på larvestadiet de evt. blir rovmiddmat. Rovmidd brukes i plantesentre o.l. mot små fluelarver, mygglarver og midd. Hvis du googler finner du mer info.
tsrebel er offline  
Svar med sitat
Gammel 04-01-2012, 18:23   #9
Reptilfreak

Standard

Her er en utførlig artikkel om bruk av Hypoaspis miles og snegler: http://www.petsnails.co.uk/documents/hypoaspis-miles.html
tsrebel er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
midd

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 15:27.