| Vivarier Hvilken størrelse skal jeg ha på vivariet? Hva med lys? Varme? Fuktighet? Her kan du spørre andre om råd. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2011
Sted: Oslo-området.
Alder: 28
|
Drømmer om xl vivarie med plass til alle orkidéene mine, og har lekt litt med tanken på å bygge om et dusjkabinett...
Noen som har erfaring med ferdigproduserte og/eller hjemmelagede oppsett som vil komme med noen tips og innspill før jeg spinner videre på min ville idé? Hvem vet... det har sikkert blitt gjort før... |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
|
Jeg tenker å bygge opp et kar/akvarie nederst for å heve vanndelen litt, lage en liten landdel opp av vannet, dekke bakvegg med kokosfiber e.l og la det vokse et tre ut av denne veggen. Bakveggen vil også ha en form for vannfall/sildring.
Ser at jeg kan få problemer med tilpassing av lyskilde (her vil det kanskje være bedre med et par hengende lamper enn lysstoffrør), og muligens utluftning. Vannskifte vil til gjengjeld gå som en drøm når man har ferdig sluk... Må bare passe på at eventuelle skyvedører på kabinettet ikke går på innsiden av sideveggene. Sist endret av Tinky; 21-12-2011 kl 22:15. Begrunnelse: skriveleif |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2006
Sted: Sverige.
Sier vi i allefall...
|
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Flere som har bygget terrarier av dusjkabinetter, men om de har vart lenge eller hva som har blitt av dem etter en stund vet jeg ikke..
Personlig ville jeg nok heller bygget et terrarie i finér. Du kan jo ta en titt på "Dronningens" tidligere terrarieprosjekt. Det burde gi massevis av inspirasjon! Stort tropisk terrarie |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Takk for innspill.
Repti queen sitt er virkelig noe... Jeg har to utfordringer i forhold til det: 1. Jeg har ikke et eget rom til dette formålet (tror ikke min mann ville blitt så imponert om jeg kastet ut f.eks. klesskapene for å bygge vivarie 2. Jeg har ikke noe særlig erfaring med den bygge-biten, og hadde tenkt å satse på noe ferdigbygget som kunne modifiseres. |
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Sist endret av Tinky; 22-12-2011 kl 12:55. Begrunnelse: ordfeil |
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
Er det noen som har noen andre idéer til hvordan man kan få et ganske stort terrarie som ikke tar så mye gulvplass? Hvis dette skal bygges fra scratch må jeg ha en skikkelig dummyveiledning...
De fleste av de jeg ser som er bygget her inne på forumet er i liggende format. For orkidéer og andre planter vil det nok være best med et stående format, selv om man får litt problemer med lys nedover. Men det kan vel la seg ordne med en hengende lyskilde, evnt. tilgang på dagslys... Og så er tanken å ha ett vakkert vannfall. Tenker litt på å ha frosk i dette også, men det blir etter at man får testet ut hva slags forhold det blir i terraet. Og forhåpentligvis etter at de har blitt legalisert... |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
Jeg har sett noen her inne som har laget terrarie, til trepyton tror jeg det var, som har brukt et vitrineskap med glassdører. Kunne gjort noe tilsvarende, men da må det jobbes litt med å beskytte trevirket mot fukt.
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Vivarie workshop i Bergen | ymar | Terrarier | 43 | 18-08-2011 01:01 |
| Lys til Vivarie | Nero | Vivarier | 11 | 01-05-2008 21:04 |
| Terrarie/Vivarie konkuranse | Adriano | Forslag til endringer/forbedringer av siden | 6 | 17-04-2008 12:32 |
| Et tropisk beplantet vivarie | mr-repti | Vivarier | 3 | 08-01-2007 11:25 |