"

Reptilfreaks.no > Terrarier og vivarier > Vivarier Crested terra - drenering?

Vivarier Hvilken størrelse skal jeg ha på vivariet? Hva med lys? Varme? Fuktighet? Her kan du spørre andre om råd.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 05-09-2011, 22:30   #1
Reptilfreak

ville sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Alder: 24
Meldinger: 371
Standard Crested terra - drenering?

Hei.

Planlegger å sette opp et beplantet crested terrarium med falsk bunn eller lecasteiner eller noe, og lurer på om det i et crested terrarium blir så mye fuktighet at det blir nødvendig å ha en form for drenering i bunn?

Hvordan gjør dere med beplantet crested terrarium det?
ville er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 05-09-2011, 22:51   #2
Reptilfreak

Christoffer sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Sted: Bergen
Meldinger: 1,634
Blog Entries: 3
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (17)
Standard

Det spørs jo helt hvor mye vann du har oppi der Jeg har falsk bunn på et par av terrariene mine og en slange/trakt som går ned til bunn. Fyller bare på vann etterhvert som det fordamper slik at det alltid er fuktig

Common names are very much like children that stare at you, pay no attention to them.
Christoffer er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 05-09-2011, 22:53   #3
Reptilfreak

Medlem siden: May 2011
Sted: Haugesund, Rogaland
Alder: 36
Meldinger: 172
Standard

Dette kommer jo an på flere ting.

1. hvor mye du vanner det
2. hvor mye planter du har i det

Har du mye planter, så bruker jo disse mye av vannet

Jeg har bare moderat med planter (minst mulig, og hardførest mulig) i mine Crested terrarier, dette av den enkle grunn at de ødelegger nesten alt som ikke er ganske kraftig.

Jeg bare en stor ficus (vanlig Ficus benjamine og Ficus longifolia) som hovedplante og kanskje litt brommeliader og tillandsiaer rundt om kring (bare husk å feste dem skikkelig)
..::Nactus::.. er offline  
Svar med sitat
Gammel 05-09-2011, 23:27   #4
Reptilfreak

ville sin avatar

Standard

Ok, jeg er helt ny på dette, så vet liksom ikke hvor mye vann det blir i det hele tatt.
Tenker å ha ganske mye planter, men alt er jo relativt. Så hva jeg tenker på som mye planter er jo ikke sikkert at egentlig er mye...

Ang vanning, så hadde jeg tenkt å kjøpe et misting system som vanner så mye som cresteden trenger. Sånn at luftfuktigheten holder seg på bra nivå.

Liker spesielt dette terrariet, men spørs om jeg får til noe slikt.
Tror kanskje jeg ønsker enda mer planter.

ville er offline  
Svar med sitat
Gammel 05-09-2011, 23:31   #5
Reptilfreak

ville sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Christoffer Vis post
Det spørs jo helt hvor mye vann du har oppi der Jeg har falsk bunn på et par av terrariene mine og en slange/trakt som går ned til bunn. Fyller bare på vann etterhvert som det fordamper slik at det alltid er fuktig
Ok, men har du hull i bunnen, eller suger du ut vannet vha slangen? Eller mente du at du bruker selve slangen til å fylle på vann?
ville er offline  
Svar med sitat
Gammel 06-09-2011, 00:00   #6
Reptilfreak

Christoffer sin avatar

Standard

Når jeg ser det er lite vann igjen i bunn, heller jeg mer på i røret så sprer det seg utover bunnen og blir gjevnt fordelt pga lekakulene
(Kom på at det heter rør og ikke slange, det jeg bruker xD)

Common names are very much like children that stare at you, pay no attention to them.
Christoffer er offline  
Svar med sitat
Gammel 06-09-2011, 00:16   #7
Reptilfreak

ville sin avatar

Standard

Ok, skjønner

Så da vil jeg tro at det i mitt tilfelle er liten sannsynlighet for at det blir så mye vann at jeg må drenere det ut fra terrariet. At det da holder med lecakulene for at bunnlaget over lecakulene ikke er konsant vått.
ville er offline  
Svar med sitat
Gammel 06-09-2011, 00:18   #8
Reptilfreak

Christoffer sin avatar

Standard

Siden du skal ha misting system så kan det være drenering er nødvendig. Vet ikke hvilket misting system du skal ha, og hvor mye du skal vanne da, men det er lurt å lage for sikkerhetskyld, så slipper du å angre!

Christoffer er offline  
Svar med sitat
Gammel 06-09-2011, 00:23   #9
Reptilfreak

ville sin avatar

Standard

Ja, du sier noe der. Har ikke bestemt meg for noe helt sikkert, men slik jeg tenker nå så blir det automatisk mistingsystem koblet mot en fuktighetsmåler.

Syns det høres litt vel voldsomt ut å bore hull i terra, men jeg kan jo silikonere fast en slange til bunn som det går an å suge vann ut av manuelt. Koble til en håndpumpe eller noe.
Vet ikke hvilken metode som er vanligst å velge? Eller om det finnes andre alternativer enn de jeg har tenkt på?
ville er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Fått oss Crested! Ravn Mine Herptiler 38 17-01-2011 10:58
Crested ang. nattaktivitet RazaR Slanger, øgler og skilpadder 10 12-01-2011 17:51
Crested gecko egg Zpider Øgler 2 27-08-2010 20:26
Crested gecko nidhogg Gekkoer 16 03-12-2009 10:38
Crested Gecko Chibi Gekkoer 9 09-03-2007 17:15

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 15:26.