"

Vivarier Hvilken størrelse skal jeg ha på vivariet? Hva med lys? Varme? Fuktighet? Her kan du spørre andre om råd.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 11-06-2011, 20:07   #1
Reptilfreak

Thorbjoern sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Sted: Rogaland
Alder: 18
Meldinger: 161
Standard Bakgrunner

Hei jeg vurderer å kjøpe bakgrunn eller lage en selv.
Men det jeg lurer mest på er om det har noe innvirkning i terra/vivarret?
Med varme og fuktighet
er det bedre med bakgrunner i buret?
Thorbjoern er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 12-06-2011, 00:59   #2
Reptilfreak

Nero sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Sør-på sånn ca.
Meldinger: 687
Standard

Kommer ann på materialet, om du har stein eller noe lignende, så absorberer jo det endel varme, noe som kan være bra.

Om du velger noe slags mose/jord så kan dette holde på fuktighet.

Om det er en ordentlig bakgrunn med detaljer, så gir jo dette gode muligheter for klatring og utforsking til dyrene, og så ser det jo veldig kult ut.
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 12-06-2011, 01:11   #3
Reptilfreak

ville sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Alder: 24
Meldinger: 371
Standard

En positiv ting med mange bakgrunner er at du får utnyttet plassen i terrariet til det fulle, og dyret vil få større overflater å bevege seg på. Dette er vel spesielt noe man kan tenke på om man i utgangspunkt har et lite terra.

Men man kan innrede bra uten bakgrunn også, så det er smak og behag hva man foretrekker slik jeg ser det.
ville er offline  
Svar med sitat
Gammel 12-06-2011, 16:46   #4
Reptilfreak

Thorbjoern sin avatar

Standard

Da er nok mose/jord det beste for meg med at jeg har keisere
har nettop skåret til netting i armaturen og lagd armaturen slik at man kan ha, så ventilasjonen er kanskje litt for bra også.. så jeg trenger alt som holder på fuktigheten ikke att det er noe problem da, men en bakgrunn hadde nok gjort det litt mer komfortabelt for dem kanskje.. men hva vett jeg hehe.
Men jeg leste tidligere at Torv har veldig lite fibre som holder det fast.. så kanskje vis hadde brukt noe med noe mer fiber til å holde fast med? er det noe som er torv lignende som har mere holdvarighet?
Thorbjoern er offline  
Svar med sitat
Gammel 12-06-2011, 16:55   #5
Reptilfreak

Nero sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Sør-på sånn ca.
Meldinger: 687
Standard

Torv/jord med litt sand i blir bra.

For mye ventilasjon fører til at det tørker fortere ut, da får du et veldig svingende miljø der inne, så om du får en grei ventilasjon blir det bedre, jevn og stabil varme/fukt.
Svar med sitat
Gammel 12-06-2011, 17:01   #6
Reptilfreak

Thorbjoern sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Nero Vis post
Torv/jord med litt sand i blir bra.

For mye ventilasjon fører til at det tørker fortere ut, da får du et veldig svingende miljø der inne, så om du får en grei ventilasjon blir det bedre, jevn og stabil varme/fukt.
Ja det blir et veldig svingende miljø kan jeg tenke meg, men når jeg ser på det så er det ikke så altfor værst for armaturen har minst halve plassen på nettingen og da blir det opp i opp ville jeg sagt, men litt mer "Closed-Enviroment" hadde nok ikke skadet dem heller!

Hvor ville du fått tak i sand ifra? burde jeg kjøpe ifra dyrebutikk?

Tar godt imot råd!

Målet på terraet er 60x30x45
Thorbjoern er offline  
Svar med sitat
Gammel 14-06-2011, 23:07   #7
Reptilfreak

Sted: Oslo
Meldinger: 420
Standard

Bare litt nyskjerrig men hvordan bakgrunn skal du bygge/skal du bygge? Sand kan kjøpes på dyrebutikk, biltema, blomsterforetninger osv.
De bakgrunnsmetodene jeg kjenner til er

Fugeskum og torv metode,
Lime på xaxim plater
Lime på korkplater
og fugeskom, torv, kokosfiber og titebond 3 metoden.
Ha prøvd ut alle så bare å spørre vis du lurer på noe ;P
reptilesboy er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 15:26.