| Vivarier Hvilken størrelse skal jeg ha på vivariet? Hva med lys? Varme? Fuktighet? Her kan du spørre andre om råd. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2010
Sted: Rogaland
Alder: 18
|
Hei jeg vurderer å kjøpe bakgrunn eller lage en selv.
Men det jeg lurer mest på er om det har noe innvirkning i terra/vivarret? Med varme og fuktighet er det bedre med bakgrunner i buret? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2007
Sted: Sør-på sånn ca.
|
Kommer ann på materialet, om du har stein eller noe lignende, så absorberer jo det endel varme, noe som kan være bra.
Om du velger noe slags mose/jord så kan dette holde på fuktighet. Om det er en ordentlig bakgrunn med detaljer, så gir jo dette gode muligheter for klatring og utforsking til dyrene, og så ser det jo veldig kult ut.
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 24
|
En positiv ting med mange bakgrunner er at du får utnyttet plassen i terrariet til det fulle, og dyret vil få større overflater å bevege seg på. Dette er vel spesielt noe man kan tenke på om man i utgangspunkt har et lite terra.
Men man kan innrede bra uten bakgrunn også, så det er smak og behag hva man foretrekker slik jeg ser det. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
Da er nok mose/jord det beste for meg med at jeg har keisere
har nettop skåret til netting i armaturen og lagd armaturen slik at man kan ha, så ventilasjonen er kanskje litt for bra også.. så jeg trenger alt som holder på fuktigheten ikke att det er noe problem da, men en bakgrunn hadde nok gjort det litt mer komfortabelt for dem kanskje.. men hva vett jeg hehe. Men jeg leste tidligere at Torv har veldig lite fibre som holder det fast.. så kanskje vis hadde brukt noe med noe mer fiber til å holde fast med? er det noe som er torv lignende som har mere holdvarighet?
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2007
Sted: Sør-på sånn ca.
|
Torv/jord med litt sand i blir bra.
For mye ventilasjon fører til at det tørker fortere ut, da får du et veldig svingende miljø der inne, så om du får en grei ventilasjon blir det bedre, jevn og stabil varme/fukt.
|
|
|
#6 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
![]() Hvor ville du fått tak i sand ifra? burde jeg kjøpe ifra dyrebutikk? Tar godt imot råd! Målet på terraet er 60x30x45 |
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Sted: Oslo
|
Bare litt nyskjerrig men hvordan bakgrunn skal du bygge/skal du bygge? Sand kan kjøpes på dyrebutikk, biltema, blomsterforetninger osv.
De bakgrunnsmetodene jeg kjenner til er Fugeskum og torv metode, Lime på xaxim plater Lime på korkplater og fugeskom, torv, kokosfiber og titebond 3 metoden. Ha prøvd ut alle så bare å spørre vis du lurer på noe ;P |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|