"

Reptilfreaks.no > Terrarier og vivarier > Vivarier Et lite stykke norsk natur

Vivarier Hvilken størrelse skal jeg ha på vivariet? Hva med lys? Varme? Fuktighet? Her kan du spørre andre om råd.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 16-02-2011, 22:35   #1
Reptilfreak

Goomba sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Sted: Rogaland
Alder: 19
Meldinger: 294
Standard Et lite stykke norsk natur

Det hele begynte med et 30L akvarium som har stått ubrukt en stund. Så i dag fant jeg ut jeg ville prøve meg på noe jeg ikke har gjort før, sette opp et vivarium.

Det første jeg gjorde var å fylle opp akvariet med et par centimeter med grov akvariegrus, deretter et par centimeter med jord. I bunnen la jeg også en slange slik at jeg kan drenere ut vannet som etterhvert samles. Etter dette gikk jeg ut i skogen på jakt etter noe mose. Jeg fant vel en 3-4 forskjellige typer mose som jeg arrangerte i vivariet sammen med en rot som tidligere har blitt brukt i et akvarie. Til slutt satte jeg opp en 23W vekstpære.

Jeg kom selvsagt ikke på å ta bilder underveis, men jeg tok et par da jeg var ferdig:

Er det noen som har noen ideer til dyr som går an å ha her? Kunne en myredderkopp vært noe? Isåfall hva kan jeg mate disse med?
Goomba er online nå  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 17-02-2011, 12:19   #2
Reptilfreak

Medlem siden: Nov 2009
Sted: Oslo
Meldinger: 7
Standard

Dette Ville Vært Perfekt Til En Leopardsalamander, En Av De Få Som Ikke Trenger Vann Over Hodet. Men Hvis Du Vil Ha Norske Dyr Der, Kunne Det Jo Gått Med En Myredderkopp. Eller Noen Skrukketroll Det Er Jo Ganske Artig, Og Myredderkopper Spiser Litt Variert, Fra Fluer Til Små Frosker. Samme Hva, Egentlig, Bare Det Ikke Er Giftig, Farlig, Eller Større En Edderkoppen Selv. Dette Er Ihverfall Det Jeg Har Hørt.
Axb3 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 17-02-2011, 13:16   #3
Reptilfreak

Reptilicious sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Alder: 26
Meldinger: 622
Blog Entries: 2
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Axb3 Vis post
Dette Ville Vært Perfekt Til En Leopardsalamander, En Av De Få Som Ikke Trenger Vann Over Hodet. Men Hvis Du Vil Ha Norske Dyr Der, Kunne Det Jo Gått Med En Myredderkopp. Eller Noen Skrukketroll Det Er Jo Ganske Artig, Og Myredderkopper Spiser Litt Variert, Fra Fluer Til Små Frosker. Samme Hva, Egentlig, Bare Det Ikke Er Giftig, Farlig, Eller Større En Edderkoppen Selv. Dette Er Ihverfall Det Jeg Har Hørt.
Hvorfor begynne hvert eneste ord med stor bokstav?

Vil tro sørgegekkoer ville trives godt inni der. Litt bambus og mer klatremuligheter så hadde det jo vært perfekt
Svar med sitat
Gammel 17-02-2011, 18:26   #4
Reptilfreak

allan sin avatar

Medlem siden: Dec 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,047
Blog Entries: 5
Standard

Jeg tror at det kan bli for varmt å ha et norsk oppsett inne..men artig tanke.
allan er offline  
Svar med sitat
Gammel 17-02-2011, 21:05   #5
Reptilfreak

Medlem siden: Jun 2010
Sted: Østfold
Alder: 15
Meldinger: 280
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Goomba Vis post
Det hele begynte med et 30L akvarium som har stått ubrukt en stund. Så i dag fant jeg ut jeg ville prøve meg på noe jeg ikke har gjort før, sette opp et vivarium.

Det første jeg gjorde var å fylle opp akvariet med et par centimeter med grov akvariegrus, deretter et par centimeter med jord. I bunnen la jeg også en slange slik at jeg kan drenere ut vannet som etterhvert samles. Etter dette gikk jeg ut i skogen på jakt etter noe mose. Jeg fant vel en 3-4 forskjellige typer mose som jeg arrangerte i vivariet sammen med en rot som tidligere har blitt brukt i et akvarie. Til slutt satte jeg opp en 23W vekstpære.

Jeg kom selvsagt ikke på å ta bilder underveis, men jeg tok et par da jeg var ferdig:

Er det noen som har noen ideer til dyr som går an å ha her? Kunne en myredderkopp vært noe? Isåfall hva kan jeg mate disse med?
Har du rett å slett bare putta mose og andre norske planter inni terra? Virket ikke så vanskelig? Festa du plantene i jorda, og vil det gro? Kjempe stilig oppsett!!
skilpaddgutten er offline  
Svar med sitat
Gammel 17-02-2011, 23:55   #6
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 4,310
Blog Entries: 4
Standard

Sørgiser vil funke fint, ville kanskje laget litt klatremuligheter til dem.. Mosen funker som en kule i tropiske terrarier, Spagnum mose som vi kan kjøpe i dyre dommer i dyreforretningene vokser det jo mer enn nok av i norsk natur.
Frogger er offline  
Svar med sitat
Gammel 18-02-2011, 14:56   #7
Reptilfreak

Goomba sin avatar

Standard

Kan skrukketroll klatre rett opp glassveggene? Jeg har ingen form for netting over og tenkte jeg skulle prøve å sette inn noen skrukketroll.

Og hvor vanskelig er det å få tak i sørgegekkoer? Finnes det mange i norge?

skilpaddgutten: Mosen har jeg bare prøvd å trykket litt nedi jorden og den lyngen var bare noe jeg stakk nedi for pynt, har ingen tro på at de vil slå rot. Den mosen oppe til venstre er av den typen som vokser på steiner og den løftet jeg bare av i et stykke så den tror jeg det kommer til å gå fint med.
Goomba er online nå  
Svar med sitat
Gammel 18-02-2011, 15:48   #8
Reptilfreak

Kristian262 sin avatar

Medlem siden: May 2006
Sted: Sandnes (Rogaland)
Meldinger: 968
Blog Entries: 2
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Goomba Vis post

Og hvor vanskelig er det å få tak i sørgegekkoer? Finnes det mange i norge?
Det er en del som har disse i Norge. Det er bare å følge med på repti.net

Du kan lese om de her: Sørgegecko (Lepidodactylus lugubris)
Svar med sitat
Gammel 22-02-2011, 21:28   #9
Reptilfreak

Goomba sin avatar

Standard

Da var jeg i dag og hentet mine to første reptiler: to små sørgegekkoer. Jeg har også satt inn noen greiner og skal kjøpe meg et bambusrør som jeg skal bruke som huler.

Da jeg slapp gekkoene inn i terraet forsvant de raskt, men etter bare noen minutter våget den ene seg opp på en av greinene fant seg til rette der. Når den var der fikk jeg også tatt ett bilde av den.

Nå nettopp så jeg også at de møttes på den ene greinen og da stoppet de å bjeffet på hverandre før de passerte. Det er veldig interessant å sitte å se på hvordan de oppfører seg.
Goomba er online nå  
Svar med sitat
Gammel 26-02-2011, 17:03   #10
Reptilfreak

Goomba sin avatar

Standard

Da har jeg fått kjøpt inn litt forskjellig utstyr til terraet, blant annet et bambus-rør som jeg borret et par hull i, et hygrometer, en falsk plante og kalsium.

Slik ser terraet ut nå:

Jeg har også fått tatt noen bilder av gekkoene. Ikke alle som er like gode, men legger dem ut uansett.

Det virker også som plantene liker seg da de vokser som bare det.

Goomba er online nå  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
planter og mose fra norsk natur? david gabrielsen Vivarier 5 21-12-2009 10:06
Er det lov å ta med frosker fra norsk natur hjem? islein Amfibier 29 23-10-2008 11:56
Skilpadde la egg i Norsk natur. DevilDoll Media 43 02-08-2008 19:48
For i norsk natur. Spaniolen Fôrdyr 9 18-11-2007 17:40
Fra norsk natur, til terrarine. john Terrarier 9 10-10-2007 20:05

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 15:25.