| Vivarier Hvilken størrelse skal jeg ha på vivariet? Hva med lys? Varme? Fuktighet? Her kan du spørre andre om råd. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2011
Sted: Rogaland
Alder: 19
|
Det hele begynte med et 30L akvarium som har stått ubrukt en stund. Så i dag fant jeg ut jeg ville prøve meg på noe jeg ikke har gjort før, sette opp et vivarium.
Det første jeg gjorde var å fylle opp akvariet med et par centimeter med grov akvariegrus, deretter et par centimeter med jord. I bunnen la jeg også en slange slik at jeg kan drenere ut vannet som etterhvert samles. Etter dette gikk jeg ut i skogen på jakt etter noe mose. Jeg fant vel en 3-4 forskjellige typer mose som jeg arrangerte i vivariet sammen med en rot som tidligere har blitt brukt i et akvarie. Til slutt satte jeg opp en 23W vekstpære. Jeg kom selvsagt ikke på å ta bilder underveis, men jeg tok et par da jeg var ferdig: ![]() ![]() Er det noen som har noen ideer til dyr som går an å ha her? Kunne en myredderkopp vært noe? Isåfall hva kan jeg mate disse med? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2009
Sted: Oslo
|
Dette Ville Vært Perfekt Til En Leopardsalamander, En Av De Få Som Ikke Trenger Vann Over Hodet. Men Hvis Du Vil Ha Norske Dyr Der, Kunne Det Jo Gått Med En Myredderkopp. Eller Noen Skrukketroll
Det Er Jo Ganske Artig, Og Myredderkopper Spiser Litt Variert, Fra Fluer Til Små Frosker. Samme Hva, Egentlig, Bare Det Ikke Er Giftig, Farlig, Eller Større En Edderkoppen Selv. Dette Er Ihverfall Det Jeg Har Hørt.
|
|
|
|
|
|
#3 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2009
Alder: 26
|
Sitat:
Vil tro sørgegekkoer ville trives godt inni der. Litt bambus og mer klatremuligheter så hadde det jo vært perfekt
|
|
|
|
#5 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2010
Sted: Østfold
Alder: 15
Meldinger: 280
|
Sitat:
Kjempe stilig oppsett!!
|
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Sørgiser vil funke fint, ville kanskje laget litt klatremuligheter til dem.. Mosen funker som en kule i tropiske terrarier, Spagnum mose som vi kan kjøpe i dyre dommer i dyreforretningene vokser det jo mer enn nok av i norsk natur.
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
Kan skrukketroll klatre rett opp glassveggene? Jeg har ingen form for netting over og tenkte jeg skulle prøve å sette inn noen skrukketroll.
Og hvor vanskelig er det å få tak i sørgegekkoer? Finnes det mange i norge? skilpaddgutten: Mosen har jeg bare prøvd å trykket litt nedi jorden og den lyngen var bare noe jeg stakk nedi for pynt, har ingen tro på at de vil slå rot. Den mosen oppe til venstre er av den typen som vokser på steiner og den løftet jeg bare av i et stykke så den tror jeg det kommer til å gå fint med. |
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2006
Sted: Sandnes (Rogaland)
|
Sitat:
Du kan lese om de her: Sørgegecko (Lepidodactylus lugubris)
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
|
Da var jeg i dag og hentet mine to første reptiler: to små sørgegekkoer. Jeg har også satt inn noen greiner og skal kjøpe meg et bambusrør som jeg skal bruke som huler.
![]() Da jeg slapp gekkoene inn i terraet forsvant de raskt, men etter bare noen minutter våget den ene seg opp på en av greinene fant seg til rette der. Når den var der fikk jeg også tatt ett bilde av den. ![]() Nå nettopp så jeg også at de møttes på den ene greinen og da stoppet de å bjeffet på hverandre før de passerte. Det er veldig interessant å sitte å se på hvordan de oppfører seg. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
Da har jeg fått kjøpt inn litt forskjellig utstyr til terraet, blant annet et bambus-rør som jeg borret et par hull i, et hygrometer, en falsk plante og kalsium.
Slik ser terraet ut nå: ![]() Jeg har også fått tatt noen bilder av gekkoene. Ikke alle som er like gode, men legger dem ut uansett. ![]() ![]() ![]() Det virker også som plantene liker seg da de vokser som bare det.
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| planter og mose fra norsk natur? | david gabrielsen | Vivarier | 5 | 21-12-2009 10:06 |
| Er det lov å ta med frosker fra norsk natur hjem? | islein | Amfibier | 29 | 23-10-2008 11:56 |
| Skilpadde la egg i Norsk natur. | DevilDoll | Media | 43 | 02-08-2008 19:48 |
| For i norsk natur. | Spaniolen | Fôrdyr | 9 | 18-11-2007 17:40 |
| Fra norsk natur, til terrarine. | john | Terrarier | 9 | 10-10-2007 20:05 |