| Vivarier Hvilken størrelse skal jeg ha på vivariet? Hva med lys? Varme? Fuktighet? Her kan du spørre andre om råd. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Junior Member
Medlem siden: Feb 2004
|
... som egentlig blir en bitteliten rolig bekk med egen plass til fogger og greier. Tror det blir stilig. F¯rst skjÊrte jeg ut formen i isopor, s la jeg p et lag med tynn betong ogs et lag med fugemasse. Siden luftfuktigheten blir h¯y og den blir stÂende delvis under vann er jeg litt redd for at den vil smuldre opp...
Tror det beste hadde vÊrt  male eller lakke den, for s  la den f masse luft en uke eller to f¯r den blir tatt i bruk. Men jeg har aldri gjort dette f¯r og er engstelig for  bruke noe som kan vÊre giftig, noen som har noen tips til hva jeg kan bruke og ikke bruke hadde det vÊrt supert
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Senior Member
Medlem siden: Jun 2004
Sted: Bergen
|
Siden det skal st delvis under vann, antar jeg det skal vÊre noe vannlevende oppi der. I sÂfall b¯r du bruke epoxylakk/maling. I akvarier er det vanlig  lage bakgrunner ved  bruke isopor kledd med m¯rtel, som deretter gj¯res vanntett med jotun penguard topcoat. Dette er en vanntett epoxymaling som er beregnet for drikkevannstanker for mennesker. Velger du feil epoxy kan det komme gift i vannet, s vÊr litt forsiktig med hva du velger.
For tiden holder vi p med et lignende prosjekt som ditt. Det er ikke ferdig enda, s vi vet ikke hvordan det blir, men det burde fungere. Heydi har noe som heter K11. Dette er en gr slemming som i f¯lge produsenten blir vanntett nÂr det pÂf¯res i 4 lag. Denne er beregnet for drikkevannsbr¯nner, og er f¯lgelig svÊrt trygg. Jeg fikk tipset p et hagedamforum, hvor folk har st¯pt dammer som er behandlet med K11. Fiskene stortrives. Ulempen er at dette vil forandre ph'en, slik at vannet blir noe basisk. Dette kan bli et problem hvis du vil ha fisk i. Ang foggeren kan visst disse vÊre litt skumle .Har aldri vÊrt borti foggere selv, men les denne trÂden n¯ye. Det er nevnt der: http://www.reptilfreaks.no/modules.p...iewtopic&t=216 |
|
|
|
|
|
#3 | ||
|
Senior Member
Medlem siden: Jun 2004
|
Kan forresten klippe ut det relevante fra trÂden jeg lenket til
Sitat:
Sitat:
|
||
|
|
|
|
|
#4 |
|
Member
Medlem siden: Sep 2005
|
har også satt fingeren i min, hehe..
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2007
|
Jeg har også tenkt å lage noe slikt bare til skjeggisen min. Noe fjell/ørken lignende greier
Kan jeg bruke isopor og sånt da?
|
|
|
#6 |
|
Caffeinism
Admin
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
|
Adriano
Ja, du kan bruke bakgrund. De finnes en del tråder på forumet anngående bakgrunns snekring. Kikk litt her inne, så finner du mange gode ideèr og eksempler.
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Sted: Molde
|
isopor funker fint men heltst ikke noe sement eller andre byggevarer som "kann" av gir giftige stoff!
det jeg vil anbefale er å lime sammen isoporlater med akvariesillikon, (sillikon som er eddikbasert, laget for akvariebruk! fåes kjøpt billigst på clas olsonn for 79 kr! i zooandel koster den ca.130!) så når du har kuttet ut formene du vil ha kan du sparkle og pusse og til sist maler du hele greia i epoxy maling! Detter er en mling som blir brukt innvendig i drikkevannstanker osv. Mye brukt av akvarister! Epoxymaling er ikke billigt men etter den er herdet tåler den enormt og er helt ufarlig for dyr? (Jotuns anbefales fra akvariefolket )
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Sted: Molde
|
fikk en fin anbefaling fra Mr-repti forleden
![]() Fogger kan man få kjøpt på biltema(er en pinguin), om man har plass!, kobler man på en slange og fører den inn i vivariet\terariet osv. ! |
|
|
|
![]() |
| Emner |
| jeg, lager, vannfall |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Vannfall | slizy | Prosjektspørsmål | 3 | 21-02-2008 20:36 |
| er det folk som lager musik her inne? :P | Androctonus | Småprat | 23 | 17-10-2007 03:19 |
| Vannfall?? | Harley | Småprat | 12 | 08-07-2006 12:41 |
| vannfall... | gunda | Småprat | 4 | 14-06-2006 15:54 |
| Vannfall... | JonnyR | Terrarier | 1 | 11-02-2004 21:11 |