| Vivarier Hvilken størrelse skal jeg ha på vivariet? Hva med lys? Varme? Fuktighet? Her kan du spørre andre om råd. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2010
Sted: Oppi nord en plass
Alder: 45
|
Hei!
Er det noen som av å se på bladene kan fortelle meg hvilke små orkideèr dette er, og hvordan de skal 'plantes' i terraet? Den ene har ovale blader, mens den andre har lengre og spissere blader. Ville vært supert med hjelp her! ![]() ![]()
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
|
Bilder må nesten til ! ^^
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Hææ? Har jo lagt til bilde jo! Ser du det ikke?? Jeg ser det selv iallefall
![]() Har sjekka at det er huket av for 'offentlig'.. hmm |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
Atte, vises bildet nu da?
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2006
Sted: Rogaland
Alder: 25
|
Nå ser jeg bildene, men jeg så heller ikke bildene tidligere i dag. Det der er vel vanlige phalaenopsis orkide.
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
Hmm.. jeg hadde huket av for 'offentlig', men huket av på album for 'venner'..
Ikke rart det ikke vistes da.Jeg trodde selv at den ene var Phalaenopsis, men siden den andre hadde annen form på bladene, så trodde jeg at dèt var en annen. Takk for svar!
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
|
Jeg har aldri fått phalaenopsis til å fungere i terrarier som er såpass fuktige, røttene råttner som oftest, og de trives vell best i bark. Syntes selv at begge ser ut som Phala's.
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
Oki doki. Da skal jeg hvertfall prøve å sette dem litt opp og ikke nede i substratet.
Takk for det!
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2009
Sted: Hordaland
Alder: 31
|
Dette er vel den eneste orkidee typen som takkler mer av stuelufta våre,
den er ikke så avhengig av lys, varme og fukt som alle andre, men den skal tåle ganske mye. Du kan gjerne ha den i substrat, men alle røtter hos orkideer er avhengig av luft. Bruk grov bark, kull, i substratet i såfall. Røttene må være fuktige, men ikke nedsunket i tung våt jord. De er andre orkideer som egner seg bedre i et innelukket fuktig terra. Jeg har for exempel nå forelsket meg i Paphiopedilum arten ...denne er avhengig av en mer kalkholdig avgrunn.
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Senior Member
Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 20
|
Phalaenopsis'er kan godt gjøre seg i terrarier/vivarier og paludarier så lenge du plasserer den riktig. Det er plante som liker å stå lyst men legg merke til at bladene kan bli svidd og de står for nært lyset. Jeg har hatt en phalaenopsis i terrariet til melkefrosken siden det ble satt opp for over 5 år siden og den vokser og blomstrer som bare det. På det meste hadde jeg 18 blomster, og dette er en relativt liten phalaenopsis. Jeg har plassert den med deler av den nede i mosen, men som tillater røttene og vokse oppover slik at de får luft og fuktighet uten å rotne. Derfor kan det være greit å plassere den enten på en vertikal plass hvor avreningen er større eller litt høyere opp i terrariet slik at fordamningen er høyere. Det er veldig viktig at den får lov til å tørke litt opp en gang i blandt.
her er noen gamle bilder fra phalaenopsis'en: Ovenifra ![]() Her ser du hvordan røttene tar seg friheten med å vokse oppover =) ![]() Og et eldre bilde fra en blomstring
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| sitronmelisse plante | anders95 | Pinnedyr, knelere og andre insekter | 5 | 01-04-2010 07:13 |
| Kjøttetende plante i terra? | Pushead | Terrarier | 11 | 16-11-2008 16:01 |
| Hjelp!!! Jeg trenger seriøst hjelp nå! | Chibi | Snoker | 12 | 15-03-2007 00:30 |
| rot/plante-matter/blokk? | mattis | Terrarier | 1 | 02-04-2006 13:07 |