| Vivarier Hvilken størrelse skal jeg ha på vivariet? Hva med lys? Varme? Fuktighet? Her kan du spørre andre om råd. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2010
Sted: Oppi nord en plass
Alder: 45
|
Hei!
Når man skal lage dobbel bunn, er det noe annet enn leca man kan bruke i bunn? Likedan med filterduk? Det er ingen her som selger hverken leca el filterduk, og jeg har ikke mulighet til å reise andre plasser. Men det må vel være noe annet man kan bruke som jeg ikke kommer på i farta? Takker.
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Hovedsaken med Leca kulene er at fuktigheten lett kan passere dem, slik at jorden blir drenert og ikke fuktigheten blir stående i jorden. Istedet for Leca kan du f.eks bruke grus, elvestein eller noe annet.
Filterduken/Planteduken/hageduk bruker du for å få et skille mellom lecaen/grusen og jorden. Om du ikke har filterduken så vil jorden lett blande seg med lecaen/grusen og dreneringen vil etterhvert bli dårligere. Dvs at du etter en tid må ta ut bunnmaterialet og legge det opp på nytt. De aller fleste planteforretninger/hagesentre/gartnerier selger det du trenger. Om ikke så er det mulig å f.eks bestille dette på nettet fra f.eks Plantasjen, Bo Grønt eller tilsvarende. Sist endret av Frogger; 04-05-2010 kl 14:22. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Takk for det, Frogger.
![]() Grus el type singel får jeg kanskje tak i her. Filterduk; skal tro om man da kan bruke noe slags strie? Ikke den 'voksa' typen, men helt vanlig 'gammeldags potetsekk-strie'? |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
I Prinsippet vil strie fungere utmerket, men vær obs på at den vil råtne opp etterhvert (raskere enn filterduken). Vet ikke om det vil ha noen betydning i denne sammenhengen.
Har ikke noen erfaring med bruk av strie selv. Men det har jo vært brukt gjennom generasjoner på samme måte som filterduken så hvorfor ikke? |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Tror faktisk jeg skal prøve på det jeg.
Takk igjen, Frosken! |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Planter som kan brukes i terrarie | tovang | Terrarier | 5 | 20-09-2010 00:29 |
| Kan akvariet brukes som terrarium? | sssmini | Skilpadder | 3 | 25-03-2009 13:46 |
| Utgått dato, kan det brukes? | nika86 | Fôrdyr | 8 | 03-03-2008 20:41 |
| kan dette brukes som terrarium? | baggis | Terrarier | 18 | 09-11-2007 16:16 |
| bunn substrat????? | Jon83 | Skilpadder | 8 | 14-06-2006 17:27 |