"

Reptilfreaks.no > Terrarier og vivarier > Vivarier Exo-Terra Lysrør, Armatur?

Vivarier Hvilken størrelse skal jeg ha på vivariet? Hva med lys? Varme? Fuktighet? Her kan du spørre andre om råd.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 13-04-2009, 17:16   #1
Reptilfreak

Nero sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Sør-på sånn ca.
Meldinger: 687
Standard Exo-Terra Lysrør, Armatur?

Halloen.

Holder på med ett vivarie, og trenger derfor lys, har valgt og teste lysrør denne gangen, og ikke Dulux Sparepærer

Fant disse: Exo Terra : Products : Linear Fluorescent Bulbs

Som dere ser er en av lysrørene 60 cm, noe som er perfekt for meg siden vivariet er 65cm langt.

MEN, trenger jo en armatur til disse, sjekk fks clasohlson.no, der er disse: Clas Ohlson - Lysrørsarmaturer Belysning El og elektronikk

Lysrørene jeg vil ha er T8, da trenger jeg T8 Armatur, på clasohlson har dem en type, men de ser ikke ut til å passe. Det er jo watten som er "lengden" på lyset, når vi snakker lysrør.

Alstå, røret er 60cm og 20W. Og armaturet er 2x18W og 58cm(Ja, disse passer) Men lyset vil ikke fungere pga armaturet?

Noen andre ideer, eller sider/butikker hvor man kan kjøpe armatur, har allerede en slik:

(Hentet fra Exo Terra : Products : Linear Fluorescent Bulbs)

Men vil ikke kjøpe 1-2 til av disse de er dyre, og er litt penere med armatur.

BTW: Fant Hvilket lysarmatur?

En slik på bildet jeg har.
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 19-04-2009, 21:12   #2
Reptilfreak

Nero sin avatar

Standard

Endte med at jeg kjøpte 1 Stk Exo-Terra lysrør, og 2 stk av Biltemas dagslys(Art Nr: 44-775) Står det er dagslys(Plantelys nesten), på 6500Kelvin, meget bra hvitt lys, plantene ser ut til å trives også, koster kun 25Kr pr stk. Kjempekjøp

Kjøpte også 1 lysarmatur på biltema, kosta 200Kr. En slik:

(Hentet fra biltema.no)

Artikkel Nr: 35-9805

Artikkel Nr varier hvis du ikke bruker samme Watt som meg(18W)

Sist endret av Nero; 19-04-2009 kl 21:13. Begrunnelse: Fiksa bildet, pluss noko annat
Nero er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 06-11-2009, 09:38   #3
Reptilfreak

Kristian262 sin avatar

Medlem siden: May 2006
Sted: Sandnes (Rogaland)
Meldinger: 968
Blog Entries: 2
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Nero Vis post
Endte med at jeg kjøpte 1 Stk Exo-Terra lysrør, og 2 stk av Biltemas dagslys(Art Nr: 44-775) Står det er dagslys(Plantelys nesten), på 6500Kelvin, meget bra hvitt lys, plantene ser ut til å trives også, koster kun 25Kr pr stk. Kjempekjøp
Fungerer plantelysrøret fra Biltema bra?
Svar med sitat
Gammel 06-11-2009, 10:05   #4
Reptilfreak

Thor Håkonsen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
Meldinger: 2,142
Standard

Penere med armatur inne i ett terra ???

Nei og nei

Husk at et armatur ikke er veldig tålelig mot vann, kontra ExoTerra, Arcadia og GloMat sine varianter med gummipropp. Samt at disse variantene blir mer strømlinjeformete og tar mindre plass med det lille klipset de festes med..

PS : er forøvrig også litt spent på dette "plantelyset" fra Biltema. Hva er lysstyrken på dem ?
Svar med sitat
Gammel 06-11-2009, 13:19   #5
Reptilfreak

Nero sin avatar

Standard

Den armaturen jeg kjøpte bruker jeg oppå taket (utenpå) vivariet. Selv om den ikke står inni, så kunne den et uten å tatt skade av det, de armaturene er beregnet på vaskehaller/ våte områder.

Den armaturen er dobbel da, så jeg bruker 2 stk av lyset, syntes det fungrer veldig bra. er heelt hvitt, så det blir veldig fin farge på vivariet og plantene, Har enda ikke hatt noen planter som har tatt kvelden.

Lysrørene var absolutt ett bra kjøp, men har ikke fått målt hvor mange lumen det er enda.
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
T8 eller T5 lysrør? dragonfly Helse og sykdommer hos reptiler 4 05-05-2008 08:57
Varme fra lysrør jeppy Terrarier 3 07-08-2007 04:47
haste spørsmål om armatur og lysrør s9gl Terrarier 1 03-07-2007 14:07
Armatur osv.. mats123 Medlemmene 19 06-06-2006 21:04

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 15:21.