| Vivarier Hvilken størrelse skal jeg ha på vivariet? Hva med lys? Varme? Fuktighet? Her kan du spørre andre om råd. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2007
Sted: Sør-på sånn ca.
|
Halloen.
Holder på med ett vivarie, og trenger derfor lys, har valgt og teste lysrør denne gangen, og ikke Dulux Sparepærer ![]() Fant disse: Exo Terra : Products : Linear Fluorescent Bulbs Som dere ser er en av lysrørene 60 cm, noe som er perfekt for meg siden vivariet er 65cm langt. MEN, trenger jo en armatur til disse, sjekk fks clasohlson.no, der er disse: Clas Ohlson - Lysrørsarmaturer Belysning El og elektronikk Lysrørene jeg vil ha er T8, da trenger jeg T8 Armatur, på clasohlson har dem en type, men de ser ikke ut til å passe. Det er jo watten som er "lengden" på lyset, når vi snakker lysrør. Alstå, røret er 60cm og 20W. Og armaturet er 2x18W og 58cm(Ja, disse passer) Men lyset vil ikke fungere pga armaturet? Noen andre ideer, eller sider/butikker hvor man kan kjøpe armatur, har allerede en slik: ![]() (Hentet fra Exo Terra : Products : Linear Fluorescent Bulbs) Men vil ikke kjøpe 1-2 til av disse de er dyre, og er litt penere med armatur. BTW: Fant Hvilket lysarmatur? En slik på bildet jeg har.
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
|
Endte med at jeg kjøpte 1 Stk Exo-Terra lysrør, og 2 stk av Biltemas dagslys(Art Nr: 44-775) Står det er dagslys(Plantelys nesten), på 6500Kelvin, meget bra hvitt lys, plantene ser ut til å trives også, koster kun 25Kr pr stk. Kjempekjøp
![]() Kjøpte også 1 lysarmatur på biltema, kosta 200Kr. En slik: ![]() (Hentet fra biltema.no) Artikkel Nr: 35-9805 Artikkel Nr varier hvis du ikke bruker samme Watt som meg(18W)
☺ JA TIL REPTILER I NORGE! ☺ ►Copy+Paste i signatur◄ Sist endret av Nero; 19-04-2009 kl 21:13. Begrunnelse: Fiksa bildet, pluss noko annat |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
|
Penere med armatur inne i ett terra ???
Nei og nei ![]() Husk at et armatur ikke er veldig tålelig mot vann, kontra ExoTerra, Arcadia og GloMat sine varianter med gummipropp. Samt at disse variantene blir mer strømlinjeformete og tar mindre plass med det lille klipset de festes med.. PS : er forøvrig også litt spent på dette "plantelyset" fra Biltema. Hva er lysstyrken på dem ?
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Den armaturen jeg kjøpte bruker jeg oppå taket (utenpå) vivariet. Selv om den ikke står inni, så kunne den et uten å tatt skade av det, de armaturene er beregnet på vaskehaller/ våte områder.
Den armaturen er dobbel da, så jeg bruker 2 stk av lyset, syntes det fungrer veldig bra. er heelt hvitt, så det blir veldig fin farge på vivariet og plantene, Har enda ikke hatt noen planter som har tatt kvelden. Lysrørene var absolutt ett bra kjøp, men har ikke fått målt hvor mange lumen det er enda.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| T8 eller T5 lysrør? | dragonfly | Helse og sykdommer hos reptiler | 4 | 05-05-2008 08:57 |
| Varme fra lysrør | jeppy | Terrarier | 3 | 07-08-2007 04:47 |
| haste spørsmål om armatur og lysrør | s9gl | Terrarier | 1 | 03-07-2007 14:07 |
| Armatur osv.. | mats123 | Medlemmene | 19 | 06-06-2006 21:04 |