"

Reptilfreaks.no > Herptiler (reptiler og amfibier) > Utstyr Bruke noe annet enn silikon?

Utstyr Informasjon om reptilrelatert utstyr og tekniske løsninger og andre finurligheter.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 10-04-2008, 15:14   #1
Reptilfreak

bendick2112 sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 2,233
Standard Bruke noe annet enn silikon?

Hey, lurte bare på en ting, skulle helst fått svar kjappest mulig

Lurte på om man kan bruke noe annet enn akivarie silikon som binde-stoff/lim, i forhold til reptiler (ikke amfibie), sånn som limpistol eller lignende? Dyret skal ikke gå direkte oppå binde-stoffet, men hvilket (f.eks.) lim kan man bruke ?

Takk for svar på forhånd!
Svar med sitat
Gammel 10-04-2008, 15:50   #2
Reptilfreak

bendick2112 sin avatar

Standard

Kan man f.eks. bruke limpistol, superlim og vanlig badromssilikon ?
Svar med sitat
Gammel 10-04-2008, 15:58   #3
Reptilfreak

Nero sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Sør-på sånn ca.
Meldinger: 687
Standard

Man KAN bruke noe annet, men jeg annbefaler det ikke, hvis du skal lime to glassplater til hverandre, fks: Terrarium. Da er ikke lim, eller noe annet beregnet på det, og siden silikon er mykere, og inneholder som oftest ikke giftstoffer(Akvarie-Typen)

Superlim som er svært helseskadelig, og lappene flyr fort unna hvis du skal ha mye, for du får ikke mye i de tubene.

Limpistol... Skeptisk, men ville ikke brukt det.

Baderomssilikon: Da jeg ikke vet hvilke stoffer den inneholder, men kan vedde på at noe av det er giftig ville jeg egentlig ikke heller har brukt den.

Bruk heller Akvarie-Silikonen, better safe than sorry

Edit: Husk å legge litt mellomrom mellom glassplatene du skal lime, fks Tannpirkere. O.l.

I did that mistake once...

Sist endret av Nero; 10-04-2008 kl 16:02.
Nero er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 10-04-2008, 16:10   #4
Reptilfreak

bendick2112 sin avatar

Standard

Skal ikke lime glassplater, litt vanskelig å forklare, men jeg har en tre-plate som jeg skal smøre silikon oppå, så strø sand over, det hindrer leosen i å få forstoppelse, og ser helt likt ut som om man skulle hatt bare sand.

Så det blir sand oppå evt. lim/silikon
Svar med sitat
Gammel 10-04-2008, 16:41   #5
Reptilfreak

Iggemamma sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Meldinger: 611
Standard

Sanden vil neppe hefte lenge ved bare å strø.

Siden noen mener trelimet på biltema er fint å blande kork med antar jeg at man også kan blande sand med det, men da brukte man jo silikom under det igjen.

Er forøvrig litt skeptisk til fastlimt sand, føler vel kanskje det kan bli det samme som å gå på sandpapir? Det beste synes jeg er å blande sand med jord, ganske fuktig, og klappe det flatt/tett.
Da er det hardere enn ren sand å gå på, og mindre mengder å bomme-spise.
Dersom man vil ha naturlig utseende terra.

Men med sand i lim, og silikonet under, så ville vel limet gjøre kantene mindre slipete, og noen større småstener kunne man jo lime på. Det kunne bli riktig fint kanskje..

Superlim er iallefall dødfødt. Sanden trenger mere å feste seg til.
Svar med sitat
Gammel 10-04-2008, 16:44   #6
Reptilfreak

Medlem siden: Mar 2008
Meldinger: 5
Standard

akrylmasse kan du også bruke. skal ikke være noe giftstoffer i den. jeg har brutk det til å lime gulvbelegg på bunnen av terrariumet mitt ganske lett å fjerne men holder det på plass.
Rawger er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 10-04-2008, 16:55   #7
Reptilfreak

bendick2112 sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Iggemamma Vis post
Det beste synes jeg er å blande sand med jord, ganske fuktig, og klappe det flatt/tett.
Da er det hardere enn ren sand å gå på, og mindre mengder å bomme-spise.
Dersom man vil ha naturlig utseende terra. .
Da tar jeg sjansen på dette i steden for, og slenger inn noe skiffer og andre steiner, håper det blir fint. Men du mener dette vil funke til en leo?
Svar med sitat
Gammel 10-04-2008, 17:09   #8
Reptilfreak

Iggemamma sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Meldinger: 611
Standard

Sand og forstoppelsediskusjonen har vart i flere år. Vil man være bombesikker dropper man det, men jeg er personlig en tilhenger av naturlig adferd og terras.

Dette er det nermeste jeg kommer noe som er hygienisk lett å håndtere, gir mulighet for graving, og ser kanon ut.
Jeg har ikke hatt problemer med forstopping, selv om det er noe sand i avføringen (når de har hatt bare sand).. men den avgjørelsen må du nesten ta selv. Noen fraråder det sterkt, andre bruker bare sand.

Sitter fortsatt på gjerdet der selv, men.... som jeg pleier si, det meste går greit til det går galt. Men, det er sand der de kommer ifra, ikke ren,men blanding. Så da vil jeg etterlikne det. Er ikke klar for gressmatter (redd for små tær og løkker) enda.

Forøvrig, grunnen til at det skal være litt fukt i det til å begynne med, er at når det tørker blir overflaten ganske hard, nermest skorpete.

Ellers må gjerne anti-sandfolket gi tips om løsninger, men det er kanskje dekket i 47 tråder allerede?
Svar med sitat
Gammel 10-04-2008, 17:27   #9
Reptilfreak

bendick2112 sin avatar

Standard

INGEN sanddiskusjon her, takk

Jeg vil selv at det skal se mest mulig naturlig ut også ja

Når jeg blander inn litt sand i torven, er jeg ikke redd for forstoppelse, blir bare littegranne sand uansett, det blir sånn

Det at det blir hardt på overflaten, lignende tørke leire (?) kommer jo til å se drit fint ut!

Tusen takk for tips alle sammen, spess. Iggemamma ^^
Svar med sitat
Gammel 10-04-2008, 17:35   #10
Reptilfreak

Nero sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Sør-på sånn ca.
Meldinger: 687
Standard

Litt off-topic, men siden denne er på toppen likevel...

Skal du skaffe deg en Leopardgecko? Hehe, slenge ut bilder med en gang du får den da.
Svar med sitat
Svar

Emner
annet, bruke, enn, noe, silikon

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Rødt lys/IR lys annet? Pushead Fotoforum 8 30-10-2008 23:46
Fôre slanger med noe annet? mvga Fôrdyr 2 10-08-2008 16:43
Annet Substrat? Nero Terrarier 10 11-12-2007 15:59
Hva bør jeg bruke? marisol Terrarier 13 08-11-2007 16:24
Egg og annet mattis92 Pinnedyr 6 07-09-2007 15:34

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 15:15.