"

Reptilfreaks.no > Herptiler (reptiler og amfibier) > Utstyr Exo-terra vannfall - Dødelig, eller bra og naturlig?

Utstyr Informasjon om reptilrelatert utstyr og tekniske løsninger og andre finurligheter.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 19-11-2007, 17:12   #1
Reptilfreak

rioth sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Meldinger: 629
Standard Exo-terra vannfall - Dødelig, eller bra og naturlig?

Leste på et annet forum en uttalelse om exo-terra vannfall som gjorde meg alvorlig bekymret.

Sitat:
Opprinnelig postet av ImTheLoveDoctor fra repti.net
"..Det er latterlig at du i det hele tatt bruker det. Det er en bakteriebombe av dimensjoner, og bør etter min mening ikke brukes i noen terrariumer..."
Etter denne uttalelsen dro jeg kontakten rett ut av støpselet, og tømte vannfallet for vann og renset det. Siden jeg vet ImTheLoveDoctor er en dyktig terrarium entusiast, og en person med mye peiling, så står nå vannfallet, dekorativt og fint som det er, inne i terrariumet uten noen reell funksjon annet enn klatrevegg.

Men så er jeg litt usikker også, siden produsentene tydeligvis mener exo-terra vannfallet er top noch og en fin og naturlig måte for dyret å få i seg vann på.

Sitat:
Opprinnelig postet av www.exo-terra.com
"..Stimulates natural drinking behavior in lizards (ex.chameleons)..", "..Made from hard, non-porous and nontoxic resin; prevents the development of harmful bacteria.."

Bildet hentet fra www.exo-terra.com

Mitt spørsmål til dere litt mer erfarne brukere er:
Skal jeg nøye meg med å kun spraye terrariumet slik at det blir vanndråper på bladene og på glasset, og la dette bli den eneste drikkevannskilden til geckoen, og heller la vannfallet stå tomt, eller har dere noen andre meninger rundt dette?

Setter pris på saklige og gjennomtenkte svar.
Mvh
rioth

rioth er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 19-11-2007, 18:02   #2
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
Meldinger: 2,460
Blog Entries: 4

det er spesielt ikke bra for kameleoner i vertfall, etter som kameleoner lett kan bli blinde av bakterier..
mr-repti er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 19-11-2007, 18:10   #3
Reptilfreak

bendick2112 sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 2,233
Standard Re: Exo-terra vannfall - Dødelig, eller bra og naturlig?

Sitat:
Opprinnelig postet av mr-repti
det er spesielt ikke bra for kameleoner i vertfall, etter som kameleoner lett kan bli blinde av bakterier..
rart det står at det egner seg godt til kameleoner da! men exo-terra må vel gjøre sitt beste for dyrene, assa de selger vel ikke dødelige produkter, for å si det sånn?
Svar med sitat
Gammel 19-11-2007, 18:21   #4
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

exo terra folka behandler heller ikke dyr så veldig bra, når de er på expeditioner..

Kameleoner tåler ikke bakterier.. og det er som Mats (love dr) sier.. en bakterie bombe.. (Vannfallet)
mr-repti er offline  
Svar med sitat
Gammel 19-11-2007, 18:32   #5
Reptilfreak

Viridovipera sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
Meldinger: 2,423
Blog Entries: 25

Det er jo som med heatrocks, de er også ekstremt farlige. Det handler ikke om dyrene, det handler om pengene. Som det gjør med alt, mennesker og, trist nok.

Member of:
-Miroxx fanclub- og -Kverulantene-
Viridovipera er offline  
Svar med sitat
Gammel 19-11-2007, 18:41   #6
Reptilfreak

Miroxx sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Alder: 21
Meldinger: 2,853

Men hvorfor er akkurat dette en større bakteriebombe enn stillestående vann i en skål?
Svar med sitat
Gammel 19-11-2007, 19:01   #7
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av Miroxx
Men hvorfor er akkurat dette en større bakteriebombe enn stillestående vann i en skål?
Det er bl.a. vanskelig å få skrubba vannfallet.. fordi det er så ruglette form.. så det samles bakterier.. men stillestående vann er vel enda værre..
mr-repti er offline  
Svar med sitat
Gammel 19-11-2007, 19:07   #8
Reptilfreak

Viridovipera sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
Meldinger: 2,423
Blog Entries: 25

En stillestående vannskål kan man for det første vaske mye lettere, og det er mindre stress å fylle på nytt vann (og sørge for at allt det gamle vannet er borte). I et vannfall er det mer stress å skifte vannet, det er vanskeligere å gjøre helt rent, derfor vil mange skifte vannet skjeldnere (også fordi man skulle tro at vannfallet renser vannet litt og at det holder seg lengere pga bevegelsen).

Member of:
-Miroxx fanclub- og -Kverulantene-
Viridovipera er offline  
Svar med sitat
Gammel 19-11-2007, 19:33   #9
Reptilfreak

Medlem siden: Apr 2007
Meldinger: 119

det er mye bedre å "trene" opp dyret til å drikke fra en "pippete"/ "dråpeteller" dette er det best, hvertfall til kameleoner å andre som har det samme problemet ovenfor bakterier
sirbjerke er offline  
Svar med sitat
Gammel 19-11-2007, 20:56   #10
Reptilfreak

Tarantellen sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Bergen/Hordaland
Meldinger: 869

Sitat:
Opprinnelig postet av rioth
Setter pris på saklige og gjennomtenkte svar.
Vil bare presisere dette!

Kan ikke dem som ikke har noe erfaring/kunnskap respektere det trådstarter sier, og la vær å poste?
Jeg tog min nystemte Cithar i Hænde. Sorgen forgik mig pa Ulrikens Top.Tænkte paa Bauner, om de skulde Brænde. og byde Mandskab mot Fienden op. følede Freden, blev glad i min Aand. og greb til min Cithar med legende Haand
Tarantellen er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
bra, dødelig, eller, exoterra, naturlig, vannfall

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
mate i terra eller petboks _? shisha Helse og sykdommer hos reptiler 11 11-06-2008 19:19
Fore kornsnok, i eller utenfor terra Olliw Småprat 51 26-11-2007 11:36
naturlig terra :D reptildude Terrarier 12 03-06-2007 11:49
Afhaginstan, naturlig leo terra Chibi Terrarier 14 14-05-2007 15:09
Exo terra vannfall myraas Utstyr 6 13-06-2006 08:06

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 15:10.