"

Utstyr Informasjon om reptilrelatert utstyr og tekniske løsninger og andre finurligheter.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 10-05-2007, 23:06   #1
Senior Member

Gibbs sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 2,647
Standard UV Lys

En seriøs nettside om uv lys og hvordan alt fungerer med uv og skinnet til reptiler ++. En Veldig seriøs side med masse forskning. Litt tungt lese stoff og på engelsk , men for de som er spess int. vil finne masse bra lesning her. Jeg syns at siden var meget god og har lært en del som jeg syns er veldig interessant.

www.uvguide.co.uk

En ting til. Hvis du/dere finner noe på denne siden som du/dere finner interessant/viktig og syns dette bør deles med andre, så skriv det inn her. Det går ikke å kopiere rett fra siden, så man må skrive det inn selv!
Tror det kan være en god løsning da det står veldig mye på siden og man orker kanskje ikke lese alt!

Jeg har funnet et par veldig interessante ting som jeg skal skrive inn her i morgen!
Gibbs er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 11-05-2007, 04:07   #2
Caffeinism
Admin

_Nagash_ sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
Meldinger: 5,364
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard UV Lys

Flott side Gibbs!
Det går flott ann å kopiere rett fra siden. Merk det du vil ha, og trykk på Ctrl + C tastene. Trykk så Ctrl + V for å lime det inn i et dokument eller lignende

Mvh
Lord of copy/paste
Svar med sitat
Gammel 11-05-2007, 07:51   #3
Senior Member

Psiv sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Moss
Meldinger: 174
Standard Re: UV Lys

Hmm, det er vel mer snakk om hvorvidt det er lov å kopiere ting direkte fra andres nettsider, eller....?
Psiv er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 11-05-2007, 08:23   #4
Caffeinism
Admin

_Nagash_ sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
Meldinger: 5,364
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)

Sitat:
Opprinnelig postet av Psiv
Hmm, det er vel mer snakk om hvorvidt det er lov å kopiere ting direkte fra andres nettsider, eller....?

Hvis man henviser til kilde/forfatter bør vel ikke det være et problem?

Tror det var tanken om at høyreklikk er "disablet" på siden.
Svar med sitat
Gammel 11-05-2007, 14:40   #5
Senior Member

Gibbs sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av _Nagash_
Sitat:
Opprinnelig postet av Psiv

Hvis man henviser til kilde/forfatter bør vel ikke det være et problem?

Tror det var tanken om at høyreklikk er "disablet" på siden.
Det var høyre klikken jeg prøvde på å det funka ikke, så derfor prøvde jeg ikke ctrl + c, men ok. Da vet vi jo det. Selv om det hadde vær fint hvis folk skrev det inn her på norsk. Da gjeder ikke "loven" om kopiering

Stein bra side esse..
Gibbs er offline  
Svar med sitat
Gammel 11-05-2007, 15:13   #6
Reptilfreak

Xull sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Limbo
Alder: 24
Meldinger: 228
Standard UV Lys

små titta så vidt på siden og jeg mener jeg så Leopard gekko der ? er det sånn at dem skal ha UV lys altså ? har blitt fortalt at det ikke "trengs" men vil at mine skal ha det så bra som mulig.
Noen som vet noe om det eller har lest mer på siden ?
Xull er offline  
Svar med sitat
Gammel 11-05-2007, 16:19   #7
Senior Member

Gibbs sin avatar

Standard UV Lys

Du får lese litt til. Mener jeg så noe om det der. Syns det stod noe om at dem ikke har så tykk hud, så de tar opp mere en skjeggiser. Skjeggiser har tykkere "panser" og trenger sikkert sterkere uv lys en det din gjør. Bare leite litt, Og det er sikkert noen her som kan svare deg på dette bedre en meg..
Gibbs er offline  
Svar med sitat
Gammel 11-05-2007, 16:30   #8
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
Meldinger: 2,460
Blog Entries: 4
Standard UV Lys

Hva med dag gekkoer, som ikke tåler å bli tatt på i det hele tatt, pg.a. tynn hud eller no? de trenger jo uv, er ikke flink i Engelsk, så har ikke lest noe der..
mr-repti er offline  
Svar med sitat
Gammel 11-05-2007, 16:54   #9
Senior Member

Gibbs sin avatar

Standard UV Lys

Dette syns jeg var veldig bra info og syns det måtte deles med dere gale folk..

We have observed the behaviour of some of our lizards, and their reactions to UVB light supplied in different ways.
Bearded dragons (Pogona vitticeps), both adults and hatchlings, kept under fluorescent lights providing UVB chose mainly to bask directly under the basking lamp used as a heat source, rather than the UV light.

Collared lizards (Crotaphytus collaris), however, supplied with the same fluorescent lamps, were observed to sit much closer to the UV source for several hours in the morning and afternoon, moving away throughout the middle of the day. This might be indicative of their behaviour in the wild, where the natural heat, light and UVB levels reach a high at midday. (Figure 3)

When a mercury vapour lamp with a higher UVB output was introduced to the bearded dragons, however, a change in behaviour was seen. Their activity levels increased and they chose to bask directly under the mercury vapour bulb, rather than their incandescent basking lamp, for much of the day. In particular, one adult bearded dragon recovering from metabolic bone disorder (the result of a lack of UVB in the past) basked directly underneath the UV source for most of the day, sitting as close as she could safely get (which with this particular lamp, was 12"). This dragon was never seen basking under the fluorescent tube that was provided for her before the mercury vapour lamp was installed. (Figure 4)
Controlled experiments would be needed to ensure that the reptiles were not merely attracted to the mercury vapour lamps because of their bright visible light; however, these observations do tie in well with the published findings cited earlier, that lizards are not only attracted to ultraviolet light, but appear to know when they need to absorb more UVB, and increase their basking time accordingly.15

There are also reports of the same behaviour in green iguanas (Iguana iguana) under UVB treatment for metabolic bone disorder. Early in the course of their therapy, they choose to lie right under high-intensity UVB lamps for most of the day, at levels of around 175uW/cm² (the maximum offered). As recovery progresses, they move towards the edges of the high-UVB zone.33

Such observations further highlight the need to provide a "light gradient", whereby reptiles can move in and out of the UV range at their own preference, as they would do in the wild. It may also be important to ensure that the ultraviolet light is placed close enough to the warm basking spot that a reptile can obtain both heat and ultraviolet light together. If a reptile has the choice between two equally bright lamps, one of which emits UVB, it will prefer that one 15; however, if the UVB source is not as bright, reptiles may select the brightest or warmest part of the vivarium for basking, and thus fail to benefit from the ultraviolet light. 12

Det de snakker om her er uv rør og uv pære og jeg har funnet en uv pære med varme som dem også snakker om et annet sted inne på denne siden Dem er veldig bra. Her er litt info om dem..
denne http://www.aquazoo.no/shop/product_i...41a45e3a6696ba

Ingentvil for meg. Jeg skal ha meg et par sånne. Jeg har vel alltid vist om denne pæra, men ikke tenkt noe på den..dumt.. Dem varer 10.ooo timer, så der er det også masse penger å spare. 10.000 timer er ca 2,5 år. Det tilsvarer 5 uv rør og ca 10 solspotter, for meg må jeg gange uv rørene med to da jeg har to store bur og solspottene ganger tre. For meg vil det si 10 uv rør og 30 spotter. Det dem sier her er at du vil få en mere aktiv øgle + at da kan øglen selv bestemme hvor mye uv den vil ha..
Men dette er en pære jeg skal bruke til skjeggiser, så om du/dere har et annet dyr, må du/dere finne ut om dette er riktig pære for å bruke. Denne passer meg, men ikke sikkert den passer deg!
Gibbs er offline  
Svar med sitat
Gammel 11-05-2007, 16:57   #10
Senior Member

Gibbs sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av mr-repti
Hva med dag gekkoer, som ikke tåler å bli tatt på i det hele tatt, pg.a. tynn hud eller no? de trenger jo uv, er ikke flink i Engelsk, så har ikke lest noe der..
Man får jo veldig veldig svake uv rør også, så kanskje det er noe for dem. men kanskje litt dumt av meg å svare på det da jeg ikke vet noe om dag gekkoer..

kjipt at du ikke får lest så mye der for det står mye bra.. Et forslag for deg, er kanskje å bruke norsk-engelsk ordboka på nettet..
Gibbs er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
lys

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 15:09.