| Utstyr Informasjon om reptilrelatert utstyr og tekniske løsninger og andre finurligheter. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2009
Sted: Far east
Alder: 22
|
Hei.
Har et hjemmebygd 120x50x80 terra som har spotlights i taket på innsiden. Problemet er at disse utgir SÅ mye varme, at jeg nå har blitt nødt til å skru ut pæra på den ene spotten (Er 2 stk) å sette varmematta på omtrent null, da spotten utgir lik varme i hele terra. Ligger på rundt 32 i hele terraet. Noen som har et forslag på andre pærer som passer inn i ''spothus'' som ikke utgir den sinnsyke varmen? Eller burde jeg bare begynne å kutte til plass til noe annet lys? Skal legges ved at det ikke er jeg som har bygget dette terraet, så jeg har ikke satt inn spottene. ![]() EDIT: Har også en dimmer på spottene, men det hjelper svært lite. Skrur jeg ned får jeg fremdeles lik varme i hele, ca 29 grader, å nesten ikke noe lys. Pærene må enten byttes, ellers må jeg nok bytte hele lysoppsetter i terraet, noe jeg ikke har lyst til å begynne å styre med pga. de er bygget inn i toppen, men må man så må man..
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2011
Sted: Skien
Alder: 24
|
Sjekk watt styrken på pærene, og bytt de ut med den laveste watt styrken du finner. Jo mer watt, jo mer varme
![]() IKEA er stor på det der med sparepærer/lavenergi, så de har helt sikkert pærer som passer, som i tillegg avgir lite varme.
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2006
Sted: Sandnes (Rogaland)
|
Du kan prøve LED lys. Koster litt mer, men varer "evig".
Jeg vet ikke hvilken sokkel du har, men de har det meste på Clas Ohlson Feks: http://www.clasohlson.no/Product/Pro...x?id=167085723 Her er en rimeligere: http://www.clasohlson.no/Product/Pro...x?id=164548122
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
|
Bedre lufting..
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
har allerede mange luftehull, det hjelper egentlig ingenting.
har 6 hull i toppen (er ganske store hull), 5 øverst på høyre side og 5 nederst på venstre siden. i tillegg er det lufterist bortover på toppen.. må nok prøve å bytte pærer
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
|
Da blir spotten din sjukt varm, eller så har du veldig dårlig luft gjennomstrømmning i rommet.
Slet med det samme, brukte 40 w spot pærer og tempen i terra var rundt 39-45 grader, satt inn en 25 w istede og tempen sank litt. Bestemte meg for å få inn en luftrist til og brått ble det kaldt nok på den kalde siden og passe temp på den varme siden, gjorde veldig mye med andre ord. om tempen er helt lik i hele terra virker det som luftingen er for dårlig, du kan eventuelt prøve små pc vifter som trekker lufta ut?
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
ja, skal prøve pc vifter, har hvertfall en liggende her, skal bytte pære også, for den spotten blir helt sinnsykt varm, er vel like før treet svir seg rundt der spotten sitter..
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Om reflektoren og spotten ligger tett mot terrarietoppen så kan det hjele med å løfte den slik at det kommer godt med luft under.
Skal du bruke vifter så må du sette de til å suge luft utifra øvre del av terrariet. Gå ned i Watt styrke. Husk at Halogen avfir strålevevarme. Bytter du til led vil strålevarmen nærmest bli eliminert. |
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
![]() jeg skal prøve å bytte til led, om det ikke hjelper nok så skal jeg sette inn en pc vifte
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|