"

Reptilfreaks.no > Herptiler (reptiler og amfibier) > Utstyr Ustabil ThermoControl PRO 2?

Utstyr Informasjon om reptilrelatert utstyr og tekniske løsninger og andre finurligheter.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 21-01-2012, 19:46   #1
Reptilfreak

Genetics sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Sted: Oslo/Akershus
Meldinger: 514
Standard Ustabil ThermoControl PRO 2?

Har kjøpt meg en ThermoControl PRO 2 da jeg liksom har hørt at denne skal være ganske bra, men sitter nå å prøver ut min splitter nye innkjøpte sak og den varierer med hele 3,5 grader og holder seg så langt ikke på den temperaturen jeg har satt, er de kjent for å tulle på den måten?

Denne skal sitte i en eggklekker så det er ganske viktig at den har så og si samme temperatur hele tiden, men den svinger fra 30-33,5 grader og jeg synes det er ganske mye og kjenner en liten frustrasjon i meg nå. Har selvsagt lufting i boksen ved form av hull, men ikke vifter eller lignende så alt rundt er ganske så rolig, men likevel denne temperatursvingningen..

EDIT: Kan vel også legge til at jeg har kobla på en kabel og ikke varmematte, kan dette ha noe å si?
Svar med sitat
Gammel 21-01-2012, 20:15   #2
Reptilfreak

Medlem siden: Nov 2011
Sted: Oslo
Meldinger: 67
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Genetics Vis post
Har kjøpt meg en ThermoControl PRO 2 da jeg liksom har hørt at denne skal være ganske bra, men sitter nå å prøver ut min splitter nye innkjøpte sak og den varierer med hele 3,5 grader og holder seg så langt ikke på den temperaturen jeg har satt, er de kjent for å tulle på den måten?

Denne skal sitte i en eggklekker så det er ganske viktig at den har så og si samme temperatur hele tiden, men den svinger fra 30-33,5 grader og jeg synes det er ganske mye og kjenner en liten frustrasjon i meg nå. Har selvsagt lufting i boksen ved form av hull, men ikke vifter eller lignende så alt rundt er ganske så rolig, men likevel denne temperatursvingningen..

EDIT: Kan vel også legge til at jeg har kobla på en kabel og ikke varmematte, kan dette ha noe å si?
Har 0 peiling på utstyret du har kjøpt, men vet en ting eller to om elektronikk og elektro.

Det kommer ann på kabelen egentlig, tiden kabelen bruker på å "reagere". Kabelen kan bli 40 grader lenge før lufta rekker å bli det, så når den blir skrudd på, så si at den blir 40 grader, og holder 40 grader i 10 min, før lufta blir 30 grader. Da skrur jo termostaten av kabelen, men kabelen er jo fortsatt 40 grader, selv om den ikke har mer tilførsel på strøm, så den vil fortsette å varme opp lufta. Så du må egentlig bare prøve deg frem

Lykke til
Shroomstyle er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 21-01-2012, 20:17   #3
Reptilfreak

Medlem siden: Nov 2011
Sted: Oslo
Meldinger: 67
Standard

Eller, et tips som kan hjelpe deg bedre: Skaff en varmematte/kabel som kun avgir ca den tempen du vil ha, men da må du prøve deg litt frem med watt osv Da i tillegg til termostaten du har
Shroomstyle er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 21-01-2012, 20:20   #4
Reptilfreak

Genetics sin avatar

Standard

Men det er da ganske vanskelig å kunne bruke den saken der for å opprettholde rett temperatur, da vil det vel være mer gunstig med en dimmer som manuelt stiller inn på 32 grader?
Svar med sitat
Gammel 21-01-2012, 22:04   #5
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
Meldinger: 2,460
Blog Entries: 4
Standard

Usikker på hvordan av og på funksjon termostaten din har.. Men det kan være som Shroomstyle sier.. Det kan være dødtid, som gjør at tempen varierer.

Hvor i substratet/lufta har du puttet den?

Det som kan være at den ikke gir den tempen du vil ha, kan være at den er for nærme varmekabelen, blir det for varmt eller for kaldt?

Vis den er veldig nærme kabelen, så måler den tempen der og skrur av strømmen til kabelen føre resten av boksen har fått tempen du skal ha. Og omvendt..

Jeg lagde en egg klekker til leosene til dama for noen måneder siden av en termostat jeg hadde til overs, + en isopor boks osv.. Den fungerte til slutt så og si perfekt, akkurat tempen jeg ville ha. Da lå sensoren på samme nivå som eggene skal ligge. det var lokk på selve egg boksen, den sto hevet fra varme matten(Altså jeg hadde en eller annen duppedings som gjorde at den sto 5-10 cm over matta) så for meg at det ville lage en mere stabil temp i selve isopor boksen da, styrt fra selve eggboksen som hadde sensoren.

Brukte habistat eller hva den bruker(et eller annet Engelsk kjent merke hvertfall).

I etterkant fikk jeg med en egg klekker fra en fyr når jeg kjøpte noen dyr. Jeg prøvde kjørte denne for moro skyld(Eneste jeg ikke hadde oppi var varmeculite). Denne hadde forsjellige grunn instillinger for div. grupper dyr( f.eks Python, gekko). Virket som den var stabil på disse grunn instillingene men at alt annet ikke fungerte optimalt, prøvde jeg å kjøre den til under 28-29 grader greide den ikke så lav temp.. Skal prøve kjøre den mer til våren og se da.

Det kan være at det er noe galt med termostaten din, eller at den ikke er kalibrert, men pass på plasseringen av sensor først. Det er som regel sånt som er galt.
mr-repti er offline  
Svar med sitat
Gammel 21-01-2012, 22:22   #6
Reptilfreak

Genetics sin avatar

Standard

Ganske enkelt, kun isoporboks som jeg har stikket noen hull i og har slike eggebokser av plastikk hvorav en del av boksen kan fylles med vann og har gitter over seg hvor eggene skal legges og denne igjen inn i isoporboksen. Kablen har jeg lagt langst veggene og sensoren til termostaten er plassert midt i isoporboksen med tanke på bredde, lengde og høyde.

EDIT: Har også satt ned gradene til 29grader på instillingen men likevel så går den faktisk helt opp til 33,5 grader og minst 30,5grader....

EDIT 2: Nå er dette en 25watts kabel, kan være en 18watts matte kan gjøre en forskjell.....
Svar med sitat
Gammel 21-01-2012, 23:10   #7
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Standard

Termostaten jeg brukte til eggklekkeren jeg lagde var en "puls termostat" det vil si at den står å pulserer på tempen, blir det for varmt skrur den helt av, blir det for kaldt skrur den seg fult på.

Kan være at termostaten din bare skrur seg av og på etter som varmen er. Ville satt sensoren i selve eggboksen, det er trossalt der du skal måle tempen og tempen må være perfekt. Hvorfor luftehull i isopor boksen?

Først og fremst, sett sensoren inn i selv egg boksen. Siden det antageligvis ikke er noen luftehull i den, eventuelt mindre så burde tempen være mer stabil der.

Om problemet ikke løser seg, så gå videre med å bytte ut kabelen, teip også en termometer sensor til termostat sensoren slik at de får akkurat samme verdier..

Kan være at hullene du har i isporboksen akkurat greier å slippe ny luft der du har sensoren også, selv om det ikke virker sannsynelig. Men om tempen er for høy, så virker det hvertfall som om sensoren ikke får de samme verdiene som det er der du måler.

Kan jo også være at boksen for liten for watt styrken på kabelene, og om det da er kun en on/off termostat, at det blir kjølig, så kjører den på for fult, kabelen varmer mye og brått er det for varmt..
mr-repti er offline  
Svar med sitat
Gammel 21-01-2012, 23:27   #8
Reptilfreak

Genetics sin avatar

Standard

Det er nok en puls termostat ja, men det var en helt latterlig termostat.....

Jeg har ikke tenkt til å sette lokk over den biten hvor eggene ligger, kun bruke nedre del av eggboksen og legge eggene på rist og ikke legge lokk over for at eggene skal ha tilgang til luft. Det må være en viss luftsirkulasjon i en inkubator, det er i alle fall slik jeg har skjønt det. ?

Jeg har byttet ut kabelen med en 12 watts matte og innstillingen er fremdeles satt på 29 grader men likevel varmes boksen opp til 32 grader før termostaten slår av matta og setter den på igjen på 31grader, til tross for min 29graders innstilling, den faller kun til 30,6 før temperaturen går opp igjen. Jeg har også satt inn enda en temperaturmåler så skal se hva den viser, går ikke disse overens så skal jeg sette inn en tredje og se hva resultatet blir da. At termostaten nå ikke går over 32 grader er i alle fall fint og brukbart, men fremdeles er dette et misvisende apparat :S

Luftehullene er velplasserte og er ikke til hinder for termostaten, da disse kun befinner seg på sidene av boksen....
Svar med sitat
Gammel 21-01-2012, 23:56   #9
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Standard

Så slik jeg forstår det, så har du ett termometer der du har sensoren til termostaten, eller at termostaten også viser ER tempen på et display? Hvordan blir det med fuktighet i eggklekker boksen når du har den åpen? Det er jo ikke værre enn å lufte et par ganger i uka, men det spørs jo også hva du skal klekke der..
mr-repti er offline  
Svar med sitat
Gammel 22-01-2012, 00:48   #10
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 4,310
Standard

Nesten ingen termostater kan holde en 100% gjevn temperatur. Det vil alltid være et slingringsmonn over og under den instilte temperaturen. Det kalles hysteris oversatt til dårlig norsk, følsomhet.
Husker jeg ikke feil så skryter ThermoControl PRO 2 på seg en hysteris på 1-1,5c, dvs den skal slå seg av eller på 1-1,5 grader over eller under instilt temperatur. Dette er relativt bra. En for fin hysteris vil føre til at termostaten vil slå av eller på strømmen til varmen for ofte.

MIn erfaring er at sensorens plassering i terrariet eller i klekkeren har vel så mye å si. Optimalt bør den henge fritt midt i terrariet eller boksen den er plassert i, slik at ingen ting kan komme borti den og påvirke temperaturen. Men dette er i de fleste tilfeller uraktisk.

Jeg har forresten hatt 3 ThermoControl PRO 2, alle av dem har blitt kassert grunnet bl.a feil på termostat eller total havari.
mulig jeg har hatt uflaks, men syns jeg har lest alt for mange kommentarer på nettet fra andre med tilsvarende opplevelser.

Sist endret av Frogger; 22-01-2012 kl 01:18.
Frogger er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
En advarsel om en ustabil person! Gobblin Småprat 20 04-02-2009 05:46

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 15:02.