| Utstyr Informasjon om reptilrelatert utstyr og tekniske løsninger og andre finurligheter. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2010
Sted: Rogaland
Alder: 18
|
Hei! jeg har et par røtter jeg skulle "stekt"??
hvordan er det man gjør dette, er ikke det ganske.. 'no sense å putte tre inni ovnen??
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2011
Sted: Troms
|
No sense er det vel ikke, du steker eller fryser det jo for og drepe alt av uønskede organismer, bakterier og hele den der sulamitten
Nå skal jeg ikke si noe alt for sikkert, men sir du 120-150 grader i 1 time burde du være safe. Kun for og bli kvitt uønskede smådyr, så mener jeg fryseren en stund skulle fungere det også
|
|
|
|
|
|
#3 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2011
Sted: Skien
Alder: 24
|
Sitat:
Selv har jeg kun hentet bøkeblader fra naturen, som jeg har brukt til rosenbillene mine.. Etter jeg stekte disse luktet det skog og jord i hele huset i LANG TID etterpå, også maten jeg stekte inni ovnen smakte av "skog" i enda flere dager... Etter den "flotte" erfaringen har jeg kun vasket bladene godt, og latt dem ligge i boden til tørk før jeg har lagt de inn til rosenbillene![]() Om det er forskjell på røtter og blader har jeg ikke peiling på, du får prøve Har forstått at noen heller kokende vann over røtter fra naturen, men at de aller fleste bare koster over før de setter de rett inn i terra uten at dyra i terrariumet tar skade av det Det er hvertfall ikke lett å steke en trestubb på 2m i en vanlig stekeovn Fyke over med en gass-brenner er jo også et alternativ![]() Om det feks er middangrep i terra er det lurt å få stekt røttene om det er plass til dem i komfyren! Da vil de mest sannsynligvis dø! Ellers er kokende vann og tørking i en bod eller lignende for en stund en grei måte å bli kvitt det på.. Om man skal supplementere med div midd-drepende preparat bør andre svare deg på heller Har vært heldig å ikke vært utsatt for middangrep selv enda, så jeg har ikke erfaring med det![]() EDIT: Reptils var kjappere å svare Og frysing er selvfølgelig et veldig bra alternativ![]() Hvor lenge ting bør ligge i fryseren for å bli kvitt uønskede kryp vet jeg ikke.
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2010
Sted: Rogaland
|
Ja.. tenkte bare på tre + varme = flamme! hehe, men problemet mitt er att røttene er forholdsvis tørre og jeg tok å fuktet dem litt, så jeg etter 2 dager at det begynte å komme disse hvite ulldotene(midd?) eller sopp??
|
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Midd er kryp som beveger seg, så jeg regner med at det er noe sopp du har fått på de. Som regel vil det dø ut helt av seg selv, om røttene får være tørre en stund og er som oftest ingen stor trussel til de fleste terrariedyr om ikke omfanget er ekstremt stort men om du vil ha det bort med en gang så går det sikkert bort om du skurer røttene i varmt vann, eller om du steker/fryser de
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
*dobbbelpost*
Admin? |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
I fryseren sier man at 24T er ett minimun mener jeg.
Og det er selvfølgelig forskjell på blader og røtter o.l En rot er som regel gjerne litt massiv, i forhold til ett blad. Se på det som at det tar fortere fyr i ett enkelt papir, enn det gjør i en tlf katalog ![]() Om det er noe som vekser på røttene o.l, men som ikke rører seg ( små kryp) er det nok ikke midd. Da setter jeg en finger på mugg / sopp. Når det kommer til midd drepende midler, så fungerer vanlig klor utmerket.. Det kan dog være vanskelig og få vasket av røtter og ting med små kriker og kroker her og der. Midd er ikke noe du vil ha, der snakker jeg av erfaring. Det er utrolig ekkelt når man ser store gjenstander røre seg på grunn av middangrep. Har selv god erfaring med virkon. Det tar midd o.l meget effektivt. Til mugg / sopp er jeg usikker, der er jeg erfaringsløs. Og steke i ovnen går som nevnt over bra, nå husker jeg lite fra brannkurset jeg nylig tok, treverk på husvegger ( normal tykkelse) skal ta fyr på rundt 400 grader. Om det igjen er snakk om ei lita flis, vil den selvsagt ta fyr mye fortere. Ble litt offtopic, menmen. Konklusjon; Hiv røttern / bladene i fryseren 24T! ![]() Eventuelt ovnen, men der tror jeg ikke at jeg hadde lagt bladene. |
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
NO offence, bare litt morsomt!!!! haha, Så bare for meg at jeg stekte et og et blad om gangen nå hehe Stekte bladene mine på 180-190 grader i 45min, og problemet mitt var ikke at de tok fyr, men den vemmelige lukten som ikke ville gi seg på lang lang tid Så det er nok null problem å steke røtter på samme varme og tid siden de er større enn et blad![]() Ja vircon og klor er veldig greit for å drepe midd har jeg lest(uten at jeg har erfaring!!)! Men om det er sopp, så legg røttene i fryseren i et par dager eller stek dem, så er du nok kvitt det (Uten at jeg har erfaring på det punktet heller:/ ) Men det har jeg lest
|
|
|
|
#9 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
![]() Blader, torv o.l får det til og lukte bondegård og kumøkk av både grandis og resten av huset - ikke smart. ;p |
|
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Ja grandisen smakte både bondegård og kumøkk i lang tid etterpå Ikke noe å anbefale om man ikke synes slike ting er greit haha Var litt småspist i den perioden tør jeg påstå
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Kommentarer til " Tykkhalet gekko eller bjeffegekko - Underwoodisaurus milii" | Roland | Kommentarer til faktaarkene | 1 | 24-02-2010 11:11 |
| Aleksander Rybak "fairytale" vant eurovisjon song contest!!! | bernie95 | Småprat | 38 | 20-05-2009 07:57 |
| Nytt tema på skolen, trenge r modeller med "guts" | Chibi | Fotoforum | 4 | 05-11-2008 18:28 |
| Cyriopagopus sp. "Blue" = Lampropelma violaceopes Abraham, 1924 | _Nagash_ | Taranteller | 0 | 09-03-2008 10:18 |
| kommentarer til undersøkelse "forer du slangen din med dødt eller levende" | Miroxx | Snoker | 33 | 22-01-2008 12:58 |