"

Reptilfreaks.no > Herptiler (reptiler og amfibier) > Utstyr Mega-Ray pærer som ikke funker!

Utstyr Informasjon om reptilrelatert utstyr og tekniske løsninger og andre finurligheter.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 06-01-2012, 16:19   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Mar 2009
Alder: 28
Meldinger: 42
Standard Mega-Ray pærer som ikke funker!

Hei!

Jeg har nå hatt 5 forskjellige pærer fra Mega-Ray over et års tid, og samtlige har nå dødd eller vært døde ved ankomst. Jeg bruker såklart riktig armatur og behandler de pent og slikt.

Så nå sitter jeg med 3 stk. foran meg, den ene er helt klart gåen, men de to andre er det ingen synlige fysiske feil med, ikke skrangler det når jeg rister på de heller, og den ene er kun 4 dager gammel. Noen som vet om det går an å reparere disse på noe vis ? Jeg vurderer å kjøpe en loddebolt å åpne de, men hadde vært kjekt med noe tips/erfaringer i forkant.

Og om noen andre har erfaringer med disse pærene er det hjertelig velkomment, samme med anbefalinger om lignende pærer jeg kan kjøpe i framtiden!

PS: Grunnen til at jeg fortsatte å kjøpe pærene, til tross for lang leveringstid, produksjonsfeil og høy pris, er at de visstnok er de beste på markedet. Så lenge de funker...
Andreaspadda er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 06-01-2012, 18:42   #2
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
Meldinger: 2,460
Blog Entries: 4
Standard

Ville heller gått og klaga, og eventuelt fått en ny istede for å prøve å lodde dem.
mr-repti er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 06-01-2012, 19:28   #3
Senior Member

Repti_queen sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 20
Meldinger: 1,530
Standard

Har du kjøpt dem direkte fra deres hjemmeside?

Mine har holdt og holdt og holdt, men jeg har byttet de, ut en gang i halvåret uansett ettersom strålingen vil avta noe.

I såfall, er du sikker på at du har kjøpt dem med korrekt 240V og ikke 120V ?
MegaRay er som regel veldig greie på å svare på mail, jeg har aldri hatt noe problem med dem. Fikk en gang tilsendt en pære som ikke funket, sendte mail, og to uker senere var en ny pære til 0,- kr i postkassen.

Hvilken pære bruker du, og hvordan armatur?
Svar med sitat
Gammel 06-01-2012, 21:48   #4
Reptilfreak

Medlem siden: Mar 2009
Alder: 28
Meldinger: 42
Standard

Har handla 1 av de fra hjemmesiden i USA. Den funka ikke når den kom, så fikk jeg en ny en som varte ei stund. Siden har jeg bestilt fra Reptile Supplies Reptile Shop Reptile Accessories - Mega-ray Uv Bulbs Vivariums Accessories - Buy , der en varte noen uker, men så begynte å flimre å datt helt ut. Den siste jeg fikk nå fikk jeg gratis siden den forrige ikke funka.

Bruker dette armaturet: Zoo Med Deep Dome - Deep - Bulb Holders - Lighting - by Zoo Med - The Deep Dome Lamp Fixture Features

Og en 160W self ballasted European pære.

Med så mye fram og tilbake og så mange returer på pærer bynner jeg å tvile litt på produktet, å kunne tenke meg å se i andre retninger. Men tenkte det kunne være morro å prøve å åpne jaffal en av de tre, jeg trenger uansett ikke sende de tilbake.
Andreaspadda er offline  
Svar med sitat
Gammel 06-01-2012, 22:40   #5
Reptilfreak

kjelliiboy sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Alder: 24
Meldinger: 40
Standard

Er det den orginale megaray 160w du bruker? Isåfall syntes jeg du bytter dem tidlig.. Etter ett års bruk gir megaray 160w fortsatt større mengde uvb enn det en splitter ny powersun fra zoomed gjør..
Jeg har testet lamper som avga mer enn 200uw/cm2 etter 10 måneder. Powersun går for og gi brukbar mengde uvb, men alikevel gir den bare 150-160 uw/cm2 som helt ny, 50 mindre enn en 10måneder gammel megaray. Det er fint at du vil være sikker på at dyrene får nok uvb, men hadde jeg vært deg hadde jeg skaffet meg ett solarmeter. Da kan du måle mengden uvb lampen avgir, så slipper du og bytte ut brukbare lamper som egentlig holder 6 måneder til eller mer.. Megaray holder somregel dobbelt så lenge, eller mer, sammenlignet med andre uvb lamper.. Mvh
kjelliiboy er offline  
Svar med sitat
Gammel 06-01-2012, 22:44   #6
Reptilfreak

kjelliiboy sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Repti_queen Vis post
Har du kjøpt dem direkte fra deres hjemmeside?

Mine har holdt og holdt og holdt, men jeg har byttet de, ut en gang i halvåret uansett ettersom strålingen vil avta noe.

I såfall, er du sikker på at du har kjøpt dem med korrekt 240V og ikke 120V ?
MegaRay er som regel veldig greie på å svare på mail, jeg har aldri hatt noe problem med dem. Fikk en gang tilsendt en pære som ikke funket, sendte mail, og to uker senere var en ny pære til 0,- kr i postkassen.

Hvilken pære bruker du, og hvordan armatur?
Hei glemte og sitere riktig

Er det den orginale megaray 160w du bruker? Isåfall syntes jeg du bytter dem tidlig.. Etter ett års bruk gir megaray 160w fortsatt større mengde uvb enn det en splitter ny powersun fra zoomed gjør..
Jeg har testet lamper som avga mer enn 200uw/cm2 etter 10 måneder. Powersun går for og gi brukbar mengde uvb, men alikevel gir den bare 150-160 uw/cm2 som helt ny, 50 mindre enn en 10måneder gammel megaray. Det er fint at du vil være sikker på at dyrene får nok uvb, men hadde jeg vært deg hadde jeg skaffet meg ett solarmeter. Da kan du måle mengden uvb lampen avgir, så slipper du og bytte ut brukbare lamper som egentlig holder 6 måneder til eller mer.. Megaray holder somregel dobbelt så lenge, eller mer, sammenlignet med andre uvb lamper.. Mvh
kjelliiboy er offline  
Svar med sitat
Gammel 07-01-2012, 21:03   #7
Senior Member

Repti_queen sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 20
Meldinger: 1,530
Standard

Jeg har en 160w orginal ja, men bruker stort sett 100w, da jeg som regel har endt opp med å svi plantene med 160w. Jeg bytter dem ikke ut i den forstand at jeg kaster dem, bare bytter brukerområde på dem Moro at du nevner det med effekten, for jeg har målt på mine, og målte raskere nedgang på 100W enn på 160W, så tror nok det du sier stemmer ganske bra der. Har aldri likt powersun. Det jeg har prøvd av dem har røket etter bare ukers mellomrom...og til den vanvittige prisen....
Svar med sitat
Gammel 07-01-2012, 21:38   #8
Reptilfreak

kjelliiboy sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Repti_queen Vis post
Jeg har en 160w orginal ja, men bruker stort sett 100w, da jeg som regel har endt opp med å svi plantene med 160w. Jeg bytter dem ikke ut i den forstand at jeg kaster dem, bare bytter brukerområde på dem Moro at du nevner det med effekten, for jeg har målt på mine, og målte raskere nedgang på 100W enn på 160W, så tror nok det du sier stemmer ganske bra der. Har aldri likt powersun. Det jeg har prøvd av dem har røket etter bare ukers mellomrom...og til den vanvittige prisen....
Powersun er er jo kjent for og være ett av de bedre lampene på markedet, men alikevel så dårlig sammenlignet med visse andre.. 160 w megaray har somregel brukbare mengder uvb i 12-18 måneder, men som du sier så er det stor forskjell på 100 og 160, og det er nok lurt og bytte 100w etter 6-8 måneder som du sier
kjelliiboy er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Repti.net funker ikke... :'/ connieregina Agamer 1 29-07-2011 15:34
Mega snegl ?! Rajn Frosker, padder og salamandere 4 30-03-2011 18:42
Sola til skjeggisen funker ikke lenger! Androctonus Utstyr 5 11-05-2008 12:22
Fakta ark funker ikke.....? Jabbe Ris, ros og forslag til Reptilfreaks 3 06-04-2008 19:48
Redigere Innlegg, Link funker ikke? Nero Ris, ros og forslag til Reptilfreaks 2 19-02-2008 23:08

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 17:41.