| Utstyr Informasjon om reptilrelatert utstyr og tekniske løsninger og andre finurligheter. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2009
Alder: 28
|
Hei!
Jeg har nå hatt 5 forskjellige pærer fra Mega-Ray over et års tid, og samtlige har nå dødd eller vært døde ved ankomst. Jeg bruker såklart riktig armatur og behandler de pent og slikt. Så nå sitter jeg med 3 stk. foran meg, den ene er helt klart gåen, men de to andre er det ingen synlige fysiske feil med, ikke skrangler det når jeg rister på de heller, og den ene er kun 4 dager gammel. Noen som vet om det går an å reparere disse på noe vis ? Jeg vurderer å kjøpe en loddebolt å åpne de, men hadde vært kjekt med noe tips/erfaringer i forkant. Og om noen andre har erfaringer med disse pærene er det hjertelig velkomment, samme med anbefalinger om lignende pærer jeg kan kjøpe i framtiden! PS: Grunnen til at jeg fortsatte å kjøpe pærene, til tross for lang leveringstid, produksjonsfeil og høy pris, er at de visstnok er de beste på markedet. Så lenge de funker... |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
|
Ville heller gått og klaga, og eventuelt fått en ny istede for å prøve å lodde dem.
|
|
|
#3 |
|
Senior Member
Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 20
|
Har du kjøpt dem direkte fra deres hjemmeside?
Mine har holdt og holdt og holdt, men jeg har byttet de, ut en gang i halvåret uansett ettersom strålingen vil avta noe. I såfall, er du sikker på at du har kjøpt dem med korrekt 240V og ikke 120V ? MegaRay er som regel veldig greie på å svare på mail, jeg har aldri hatt noe problem med dem. Fikk en gang tilsendt en pære som ikke funket, sendte mail, og to uker senere var en ny pære til 0,- kr i postkassen. Hvilken pære bruker du, og hvordan armatur?
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2009
Alder: 28
|
Har handla 1 av de fra hjemmesiden i USA. Den funka ikke når den kom, så fikk jeg en ny en som varte ei stund. Siden har jeg bestilt fra Reptile Supplies Reptile Shop Reptile Accessories - Mega-ray Uv Bulbs Vivariums Accessories - Buy , der en varte noen uker, men så begynte å flimre å datt helt ut. Den siste jeg fikk nå fikk jeg gratis siden den forrige ikke funka.
Bruker dette armaturet: Zoo Med Deep Dome - Deep - Bulb Holders - Lighting - by Zoo Med - The Deep Dome Lamp Fixture Features Og en 160W self ballasted European pære. Med så mye fram og tilbake og så mange returer på pærer bynner jeg å tvile litt på produktet, å kunne tenke meg å se i andre retninger. Men tenkte det kunne være morro å prøve å åpne jaffal en av de tre, jeg trenger uansett ikke sende de tilbake. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2009
Alder: 24
|
Er det den orginale megaray 160w du bruker? Isåfall syntes jeg du bytter dem tidlig.. Etter ett års bruk gir megaray 160w fortsatt større mengde uvb enn det en splitter ny powersun fra zoomed gjør..
Jeg har testet lamper som avga mer enn 200uw/cm2 etter 10 måneder. Powersun går for og gi brukbar mengde uvb, men alikevel gir den bare 150-160 uw/cm2 som helt ny, 50 mindre enn en 10måneder gammel megaray. Det er fint at du vil være sikker på at dyrene får nok uvb, men hadde jeg vært deg hadde jeg skaffet meg ett solarmeter. Da kan du måle mengden uvb lampen avgir, så slipper du og bytte ut brukbare lamper som egentlig holder 6 måneder til eller mer.. Megaray holder somregel dobbelt så lenge, eller mer, sammenlignet med andre uvb lamper.. Mvh |
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
![]() Er det den orginale megaray 160w du bruker? Isåfall syntes jeg du bytter dem tidlig.. Etter ett års bruk gir megaray 160w fortsatt større mengde uvb enn det en splitter ny powersun fra zoomed gjør.. Jeg har testet lamper som avga mer enn 200uw/cm2 etter 10 måneder. Powersun går for og gi brukbar mengde uvb, men alikevel gir den bare 150-160 uw/cm2 som helt ny, 50 mindre enn en 10måneder gammel megaray. Det er fint at du vil være sikker på at dyrene får nok uvb, men hadde jeg vært deg hadde jeg skaffet meg ett solarmeter. Da kan du måle mengden uvb lampen avgir, så slipper du og bytte ut brukbare lamper som egentlig holder 6 måneder til eller mer.. Megaray holder somregel dobbelt så lenge, eller mer, sammenlignet med andre uvb lamper.. Mvh |
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Senior Member
Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 20
|
Jeg har en 160w orginal ja, men bruker stort sett 100w, da jeg som regel har endt opp med å svi plantene med 160w. Jeg bytter dem ikke ut i den forstand at jeg kaster dem, bare bytter brukerområde på dem
Moro at du nevner det med effekten, for jeg har målt på mine, og målte raskere nedgang på 100W enn på 160W, så tror nok det du sier stemmer ganske bra der. Har aldri likt powersun. Det jeg har prøvd av dem har røket etter bare ukers mellomrom...og til den vanvittige prisen....
|
|
|
#8 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
|
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Repti.net funker ikke... :'/ | connieregina | Agamer | 1 | 29-07-2011 15:34 |
| Mega snegl ?! | Rajn | Frosker, padder og salamandere | 4 | 30-03-2011 18:42 |
| Sola til skjeggisen funker ikke lenger! | Androctonus | Utstyr | 5 | 11-05-2008 12:22 |
| Fakta ark funker ikke.....? | Jabbe | Ris, ros og forslag til Reptilfreaks | 3 | 06-04-2008 19:48 |
| Redigere Innlegg, Link funker ikke? | Nero | Ris, ros og forslag til Reptilfreaks | 2 | 19-02-2008 23:08 |