| Utstyr Informasjon om reptilrelatert utstyr og tekniske løsninger og andre finurligheter. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2008
Sted: Trondheim
Alder: 28
|
Hei!
Jeg trenger mer varme til en gresk landskilpadde, men jeg aner ikke hvordan jeg skal løse problemet. Jeg leser meg ihjel og drar til butikkene, men jeg skjønner det bare ikke. Sånn som det er nå, så har tassen en varmematte og en UVB lampe, så står på utsiden av glasset. Jeg leser om veldig mye rart av lyspærer og rør, men jeg aner ikke hva jeg skal velge for at lille tassen skal få nok vitaminer og varme i terrariet. Jeg lurer dermed på om noen kanskje har tips til utstyr jeg kan kjøpe?? ![]() Dessuten så har jeg hørt at UV strålene forsvinner når det treffer glasset, men er det ikke meningen at et terrarium skal være lukket pga temperaturen og fuktigheten? Jeg får jo ikke en lampe inni terrariet uten at det blir overopphetet der :-S Terrariet har sprekker i kantene av glasslokket, så han får luft inn hos seg..... ![]() Håper noen kan komme med tips til utstyr jeg kan kjøpe, hvordan jeg kan løse det, evt bilde eller link om dere har... På forhånd taaaaaaaaaaaaakk ![]()
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2011
Sted: Haugesund, Rogaland
Alder: 36
|
Gresk landskilpadde skal ikke ha varmematte, dvs ikke "undervarme" - dette gjør at den utvikler ett altfor tykt buksjold.
En landskilpadde trenger ikke høy fuktighet, så det skal du ikke tenke på. UV på utsiden av glasset er fullstendig bortkastet, da UV ikke går gjennom glass. Så det MÅ du få på innsiden Anbefaler mye heller en åpen løsning (uten tak) til europeiske skilpadder - med ett "hjørne" hvor det f.eks er en varmelampe m/UV - masse god jord/leirjord e.l med mye stein, røtter og buskas i slik at den får slipt både skall og klør |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2011
Sted: Oslo
|
Hei
Jeg vil varmt anbefale at du leser Marginata.dk - Otto's Hjemmeside. Der finner du grundige og gjennomprøvet informasjon om hvordan landskilpadder skal holdes. De skal blant annet ha et åpent terrarie (f.eks et stort kaninbur), varme (ovenfra) og UV lys ( som ikke må være gjennom et glass). Riktig mat og kalk + vitaminer er også viktig. Det kan være vanskelig å få kjøpt riktig lysutstyr i norske dyrebutikker. Jeg kjøper over nettet, mye i utlandet. Jeg bruker kombinert Lys/UV/Varme: Lucky Reptile Bright Sun UV 70W desert - Lyspære. Lucky Reptile Bright Control - ballast for å kjøre lyspæren. Lucky Reptile Thermo Socket plus Reflector, Large - Lampeskjerm og pæreholder. Zoo Med Reptile Lamp Stand, Large - Stativ til å henge lampeskjermen fra. Det er lett å justere avstand til dyrene og dermed varmen med dette stativet. Termometer med giver som kan legges under lampen så jeg får sjekket temperaturen. Det er mulig du kan se bilde av det hele om du går inn på profilen min her. Lykke tl! Hilsen Siri
|
![]() |
| Emner |
| varme landskilpadde tips |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Hva trenger en gresk landskilpadde? | SkilpaddeFan | Skilpadder | 21 | 06-11-2011 23:24 |
| Skilpadde Goliat, gresk landskilpadde, er i hus og vi trenger litt hjelp! | Olga | Slanger, øgler og skilpadder | 3 | 26-08-2011 21:46 |
| Gresk landskilpadde mat..? | Frode x] | Skilpadder | 21 | 16-04-2011 08:02 |
| Gresk landskilpadde | Ronja | Skilpadder | 17 | 11-05-2009 09:27 |
| Gresk landskilpadde | skorpy | Skilpadder | 3 | 29-01-2007 01:23 |