| Utstyr Informasjon om reptilrelatert utstyr og tekniske løsninger og andre finurligheter. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2011
Sted: Oslo
Alder: 34
|
Jeg er klar over at jeg gjør meg vanskelig nå, men jeg håper at noen har gode ideer og tips. Jeg trenger flere huler og gjemmesteder i terrariet mitt, for et trelevende lite dyr. Jeg har noen trestammer og en del planter. Hulene bør altså helst kunne festes i trestammene. Link gjerne til bilder av fiffige løsninger!
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
|
Jeg har googla i mange timer og alt jeg finner er huler på bakkenivå og forklaringer på hvordan man lager bakgrunn med huler. Innimellom har jeg også sett at det finnes en del beregna for gnagere, spesielt hamster, i riktig størrelse. Kan man bruke disse? Det selges både hule trestammer, trehus og tuneller av hamp/gress. Hvis de ikke tåler fuktighet kan jeg bytte dem ut, og jeg skal selvsagt forsikre meg om at det ikke er brukt noe som kan skade dyret. Hva tror dere?
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Du kan kjøpe bambusrør eller noe lignende og skjære hull i dem
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2011
Sted: Rogaland
Alder: 19
|
Jeg bruker bambusrør på ca 4cm i diameter (kjøpt på plantasjen) til mine sørgegekkoer. Har enkelt og greit borret hull i hvert "segment", dette fungerer kjempebra.
Edit: Ahh litt for sent ute der
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Takk for svar!
Betyr det at gnager-ting ikke kan brukes? Kortere, enklere og sannsynligvis billigere for meg å dra til en dyrebutikk (som jeg skal til uansett) enn Plantasjen el.l. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
Ser ingen grunn til at det ikke skal kunne brukes. Vil ikke se like bra ut etter min mening da. Vil også være mye dyrere tror jeg.
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
Jeg dro i dyrebutikken og kjøpte en hul ball av gress og fikk litt inspirasjon:
Oversiktsbilde: ![]() Matfatet passer ikke helt inn, men det får heller være. Planten pakka i kinakål er også en midlertidig løsning. Kråkereiret øverst til høyre er den hule gressballen og til venstre skimtes resultatet av inspirasjonen. Gressball: ![]() Inspirasjonhula: ![]() I forhold til denne lurer jeg på om den kan henge og dingle slik den gjør nå, eller om sørgiser foretrekker mer fast grunn under føttene? Og vil de komme seg inn i den? |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2010
|
Sørgiser trenger faktisk ikke mange huler etter min mening for dem er ekstreme til å gjemme seg på de mest utenkelige steder. Men vis du for tak i noen sånne svarte fotobokser som man har filmrull inni er dem superfine. Du kan også gjøre dem kule ved å smøre silikon på dem og lime på torv eller vis dem skal være litt større kan du kle dem med fugeskum å lime på torv utapå den igjen. Så bare fester du den med en liten kladd svart silikon til enten bakveggen eller greinene.
Uansett ser det ut som en sørgis kommer til å få mange fine gjemmesteder inni der. Den klarer fint å gå på den som henger fra taket der ja. Sørgiser kan gå på glassvegger og alt på grunn av sine mange tusen flimmer hår under beinene, den er jo dessuten så liten og lett at det ikke kommer til å gjøre noe. Matskål til en sørgis er veldig lite nødvendig. Du hiver jo bare inn fluer ca annenhver dag. Og gir den kanskje en vitamin-grøtblanding noen ganger, men en sørgis spiser såppas lite av dette og det mugner i løpet av 1-2 dager så du kan bare blande litt i en bruskork og sette inn, ser mye bedre ut og mye mer anonymt. Det du også kunne tenkt på før du bygde det eller vis du skal bygge et nytt et en gang i fremtiden er at du kunne limt på en korkbakgrunn. Dette er veldig raskt gjort, bare en silikonklump i vært hjørnet og en på midten så sitter den fint, det ser ikke stygt ut heller siden du som regel ikke ser bakveggen av terrariet ditt. I denne korken er det masse hulrom som sørgiser bruker til å gå inn i veldig mye og da har du veldig mange huler uten noe mas og pes. |
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Da får du bort alt det hvite løse i midten.
Sist endret av sveinjo; 32-13-2010 kl 25:60. |
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
Takk for tipsene
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Hva kan skjer når en leos faller i bakken? | LeoSpot | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 7 | 12-03-2010 16:39 |
| Hjelp! Jeg mistet ho i bakken :( | dagizz | Taranteller | 2 | 05-08-2009 13:10 |
| Om ingen går i fella... | Viridovipera | Boa og pyton | 3 | 20-12-2008 16:12 |
| Hva! Ingen silke! | Rottweiler | Taranteller | 16 | 18-01-2007 21:58 |
| Gjemmesteder til leoer! | cobra_kai | Gekkoer | 3 | 26-10-2006 18:07 |